הבלוקצ'יין מתכווץ: חברת אורבס צימצמה את צוות עובדיה ב-40%

לאחר הפיטורים נותרו ב-Orbs, שהיתה בעבר מחברות הבלוקצ'יין הגדולות בישראל, 30 עובדים בלבד • אורבס: "בעקבות השינויים בצורכי הלקוחות והפרויקט וההשפעות של וירוס קורונה, התקבלה החלטה לשנות את מבנה הצוות"

השפעותיו של משבר הקורונה מחלחלות, ככל הנראה, גם אל תעשיית הבלוקצ'יין: ל"גלובס" נודע כי Orbs, שהייתה בעבר אחת מחברות הבלוקצ'יין הגדולות בישראל, ביצעה באחרונה תהליך נרחב של קיצוצים בצוות העובדים שלה, שבסופו נותרו בו 30 עובדים בלבד. עד לפברואר האחרון העסיקה אורבס כ-50 עובדים, כך שבחמשת החודשים האחרונים כ-40% מעובדי אורבס סיימו את עבודתם בחברה בעקבות פיטורים או בנסיבות אחרות. בהנהלת החברה מסבירים כי הצורך בהקטנת מצבת העובדים נובע משינויים בצורכי החברה ומהשפעותיו של וירוס הקורונה על פעילותה.

טכנולוגיות הבלוקצ'יין מוכרות בעולם בעיקר בזכות ביטקוין ומטבעות קריפטוגרפיים אחרים, המבוססים על תשתיות בלוקצ'יין - מסדי נתונים דיגיטליים מבוזרים, שאינם נשלטים על ידי גוף מרכזי כלשהו. ארגונים רבים בעולם ניסו לפתח בשנים האחרונות יישומים שונים המבוססים על בלוקצ'יין, אבל בניגוד למטבעות הקריפטו, אף אחד מהיישומים האלה לא זכה עד כה להצלחה רבה.

אורבס, שהוקמה ב-2017 כחברה לפיתוח יישומי בלוקצ'יין, גייסה בשני סבבים במהלך 2018 השקעות בסכום מצטבר של יותר מ-133 מיליון דולר, מתוכו כ-118 מיליון דולר בהנפקה הראשונית (ICO) של המטבע הדיגיטלי Orbs במאי 2018. חברת הבלוקצ'יין, הפועלת ממשרדים בתל אביב, בסן פרנסיסקו, בסיאול ובסינגפור, צמצמה כבר במהלך 2019 את פעילותה, ובפברואר האחרון העסיקה כ-50 עובדים, לעומת 60 עובדים שהעסיקה בסוף 2018.

דניאל פלד, מייסד שותף ונשיא אורבס, התייחס לשינוי במצבת עובדי החברה בשיחה עם "גלובס" בתחילת השבוע, ואמר כי "המספר של 50 עובדים (שהועסקו בחברה בפברואר) כלל יועצים חיצוניים ועובדים במשרה חלקית. במהלך הנוכחי נפרדנו משישה עובדים (שני עובדי שיווק וארבעה עובדי פיתוח עסקי). ליתר דיוק, לשניים מהם שינינו מודל העסקה לייעוץ שעתי".

בערוץ הטלגרם הרשמי של אורבס, כתב בסוף השבוע האחרון אחד המנויים לערוץ כי נודע לו שהיו פיטורים מאסיביים בחברה, ולא נותר איש מצוות העובדים למעט המייסדים השותפים. אחד ממנהלי ערוץ הטלגרם של אורבס השיב על כך: "זה לא נכון. הנהלת אורבס ביצעה סקירה אסטרטגית מקיפה של צורכי החברה בעתיד. בשל הצרכים המשתנים של הפרויקט, ההשפעות של COVID19 (וירוס קורונה) והשינויים בצורכי הלקוחות, התקבלה החלטה לשנות את מבנה הצוות, כך שיתאים בצורה יעילה יותר למצב האסטרטגי העתידי. זה נכון שכתוצאה מהתהליך הזה, כמה עובדים פוטרו, אבל ממש לא נכון לומר שבכלל לא נותרו עובדים. לאורבס יש עדיין צוות של 30 עובדים בארבעה משרדים, והיא במצב חזק, הן פיננסית והן מבחינת איכות הצוות, עם מסלול קדימה לשנים רבות ויכולת מלאה להשיג בהצלחה את מפת הדרכים של הפרויקט. הצוות מאמין מאוד בחזונו ועובד קשה, יחד עם הקהילה כולה, כדי להגשים אותו".

בתחילת השנה, כפי שדווח ב"גלובס", הצטרף להנהלת אורבס נדב שמש, לשעבר יועץ לנושאי הייטק של שר האוצר הקודם, משה כחלון. רעייתו, נטע קורין שמש, היא אחת מארבעת המייסדים השותפים של החברה, לצד טל קול והאחים דניאל ואוריאל פלד.

פיתחה אפליקציה לתקופת הבידוד

בשנה שעברה השיקה אורבס פלטפורמת בלוקצ'יין ציבורית, שלדבריה, "מאפשרת לחברות לפתח כלים טכנולוגיים לבניית אמון וקידום שקיפות". בעדכון שפרסמה באתר שלה החודש, ציינה החברה כי היא מפתחת פתרון טכנולוגי בתחום שרשרת האספקה: "צוות אורבס עובד בשיתוף פעולה עם יצרן מוביל מארה"ב על פתרון מעקב שנבנה על הבלוקצ'יין של אורבס. הפתרון יספק כלי מקיף למעקב אחרי כל מוצר מרגע שהוא עוזב את קו הייצור במפעל ועד לנקודת המכירה. לפתרון כזה יש פוטנציאל להקל באופן יעיל על בעיות כואבות כמו זיופים, גניבה של מוצרים, בעיות של הגנה על מותג ועוד, שבסופו של דבר, מובילות כולן לאובדן הכנסות משמעותי".

באפריל האחרון השיקה אורבס את אפליקציית "Stay at Home Challenge" ("אתגר הישארות בבית") למכשירי אנדרואיד, שלדבריה, נועדה לאנשים שנאלצו להיכנס לבידוד בתקופת הקורונה, ואמורה להפוך את שגרת הבידוד שלהם למהנה יותר. האפליקציה עוקבת אחרי הזמן שבו שוהים המשתמשים בבידוד, ומזהירה אותם אם הם עוזבים את ביתם, כדי שלא יפרו את תנאי הבידוד.

בינתיים, עדיין תלויה ועומדת תביעה שהוגשה באוגוסט 2019 בבית המשפט המחוזי תל אביב נגד אורבס ומייסדיה על ידי אלעד ארד, שטוען, בין השאר, כי האחים פלד נישלו אותו מחלקו בחברת CoinTree Capital שאותה הקימו יחד. בתגובה לדיווח ב"גלובס" על התביעה בשנה שעברה, נמסר מאורבס כי "טענות התובע מופרכות מיסודן וחסרות בסיס עובדתי ומשפטי כאחד".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.