לקראת הצבעה במליאה: חוק הקורונה הגדול יאפשר לכנסת לפסול צווי ממשלה

לפי הנוסח האחרון שנמצא בפני ועדת החוקה, במקום שהכנסת תאשר את תקנות הממשלה רק בדיעבד, ינתנו לכנסת 24 שעות לאשר את התקנות לפני כניסתן לתוקף

יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת חוק חוקה ומשפט, בראשות ח"כ יעקב אשר, דנה הערב (ג') בהצעת חוק הקורונה הגדול - החוק האמור לרכז את כל מגוון החקיקה, תקנות וסנקציות פליליות. בוועדה עובדים על החוק מספר שבועות, אולם לאור אירועי השבועיים האחרונים בוועדת הקורונה, כאשר ח"כ שאשא ביטון הובילה את הוועדה להתנגד לצווים הממשלתיים כיוון שלא הונחה בפניה תשתית עובדתית למגבלות, פועלים בקואליציה להעביר את הסמכויות לוועדה אחרת, במרבית המקרים ועדת חוק חוקה ומשפט.

לפי הנוסח האחרון שנמצא בפני הוועדה, במקום שהכנסת תאשר את תקנות הממשלה רק בדיעבד, ינתנו לכנסת 24 שעות לאשר את התקנות לפני כניסתן לתוקף. אם הוועדה הרלוונטית בכנסת לא תתכנס ולא תאשרר, התקנות ייכנסו לתוקף באופן אוטומטי. באופוזיציה דורשים להגדיל את טווח הזמן ל-72 שעות כדי לאפשר דיון משמעותי.

חברי הכנסת קארין אלהרר ויואב סגלוביץ מיש עתיד הוסיפו סעיף הקובע שגם אם הכנסת תתפזר לבחירות, הוועדות הרלוונטיות ימשיכו לפקח על תקנות הקורונה של הממשלה בלי צורך באישור ועדת הסכמות כדי לכנס אותן.

מוקדם יותר היום הובעו הסתייגויות על ידי חברי כנסת, כולל על ידי ח"כים מן הקואליציה כמו גדעון סער, בנוגע לשימוש במליאת הכנסת לבצע Over ruling על הוועדה הרלוונטית. טענת סער הייתה שמהלך מן הסוג הזה נוטל מידי הוועדות בכנסת את סמכות הפיקוח על הממשלה.

בקואליציה מתכננים לפעול להעברת החוק, כולל הסתייגויות, עוד הלילה בוועדת חוק חוקה ומשפט, ולהביא את החוק כולו להצבעה במליאת הכנסת בקריאות שנייה ושלישית, מחר בצהריים.