עסק ביום | פיצ'ר

"תוך שבועיים היו לנו רק ביטולים-ביטולים-ביטולים"

אמיר ברין, בן 43, בעלים משותף בקדמון-ברין, חברה לעיצוב והפקת ביתני תערוכות • "אנחנו מאוד אופטימיים. בעיקר אנחנו מחויבים לספק פתרונות ללקוחות שלנו, וזה מה שמניע אותנו" •  "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אמיר ברין, בעלי קדמון - ברין, חברה לעיצוב והפקת ביתני תערוכות / צילום: תמונה פרטית
אמיר ברין, בעלי קדמון - ברין, חברה לעיצוב והפקת ביתני תערוכות / צילום: תמונה פרטית

בפברואר האחרון ישבו אמיר ברין ואביו זאביק במטוס חזרה מתערוכה מוצלחת בפריז, שבה עיצבו והקימו ביתנים עבור לקוח גדול שהשיק מוצרים חדשים בשוק הצרפתי. "אני צופה קטסטרופה", אמר אמיר לאביו בדרכם לישראל. וכך היה, כמובן. "תוך שבועיים-שלושה היו לנו רק ביטולים-ביטולים-ביטולים, כמו כדור שלג מטורף. התבטלה לנו כל העבודה שהייתה חצי שנה קדימה, ונרשמה צניחה של 99% במחזור".

ברין הוא בעלים משותף של חברת עיצוב הביתנים לתערוכות יחד עם אביו זאביק ברין, שהקים אותה ב-1988. לפני המשבר הם העסיקו 11 עובדים שכירים, ועוד 10 פרילנסרים קבועים. 99% מהפעילות שלהם נעשית בחו"ל, ולכן, לפני עידן הקורונה כל חבר צוות היה לפחות פעם בחודש בתערוכה בחו"ל. "מדינת ישראל מושתת על ייצוא, ועבור אחוז גבוה מהיצואנים, הדרך הטובה ביותר להציג את המוצרים היא באמצעות תערוכות בחו"ל", מסביר ברין. "אנחנו מעצבים להם את הביתנים, כלומר האחריות שלנו היא לעצב את הפרצוף של המדינה בחו"ל".

עכשיו הגבולות סגורים. "ב-15 למרץ הוצאנו את כולם לחל"ת, ועד היום עוד לא החזרנו אותם, כי אין לנו עבודה קדימה ואין צפי לתערוכות. המחזור למעשה נמחק בבת אחת, וחברה של 33 שנה, שעברה את כל המלחמות והמבצעים בעזה בשלום, מצאה את עצמה בעצירה מוחלטת".

איך אתם מתמודדים עם המצב?
"פיתחנו מוצר חדש: ביתנים וירטואליים. אנחנו מספקים כלי שיווקי ומכירתי ללקוחות שנתקעו בלי שום דרך להציג את המוצרים והיכולות שלהם לעולם. זה מוצר וובי שבמסגרתו הלקוחות מקבלים לינק ונכנסים לסביבה וירטואלית תלת-ממדית, שמאפשרת לצוותי המכירות והשיווק לבצע את העבודה כשאין לקוחות שמגיעים פיזית לעסק".

במה זה שונה מאתר אינטרנט?
"זו מעין תערוכה שמציגה את העסק ואת המוצרים של העסק, באופן שמדמה את התערוכות הפיזיות ככל שניתן. הלקוח 'מטייל' בחדר תצוגה וירטואלי, ובוחן את המוצרים באמצעות סרטונים וניסיונות דמה".

אז אתם מחזיקים את הראש מעל המים?
"זה לא הביא אותנו למחזורים שהגענו אליהם לפני המשבר. לא מקרב אותנו אפילו. אבל אנחנו מאוד אופטימיים. בעיקר אנחנו מחויבים לספק פתרונות ללקוחות שלנו, וזה מה שמניע אותנו.

"בתקופת המשבר התחדד לנו מאוד הצורך של מרבית הלקוחות בכלי שיווקי חדש. אין עוד ערוץ שיווקי כזה שמפעיל את כל החושים, ושבמסגרתו אתה פוגש את הלקוחות, הספקים והמתחרים ביחד באותה 'תערוכה' במשך מספר ימים". 

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il