יאכטה, מסוק או מתחם אוהלים בעשרות אלפי שקלים: לאן נוסעים העשירים כשהשמיים סגורים?

גם בעלי הממון תקועים הקיץ בארץ כמו כולם, אבל עוזר כשיש חברים עם מטוס פרטי ו/או יאכטה, ואם אין, אפשר לשכור וילה פרטית, אוהל גלאמפינג ממוזג ומרוהט או סתם חדר במלון יוקרה

יאכטה, הכי מתאימה לנופש בימי קורונה. בימים אלה הביקוש גואה / צילום: unsplashed
יאכטה, הכי מתאימה לנופש בימי קורונה. בימים אלה הביקוש גואה / צילום: unsplashed

"בדיוק עכשיו הייתי אמור להיות בסיישל, בחופשה הכי חלומית שיש", מספר איש עסקים מוכר שביקש להישאר בעילום שם, כדי לא להישמע מקטר חלילה על מר גורלו. "זה בוטל. הייתה לנו התלבטות אם לטוס לטורקיה ולעלות שם על יאכטה, אבל החלטנו לוותר, בעיקר בגלל הבידוד בחזור. במקום זה לקחנו וילה באזור הכנרת לשבוע, ואירחנו שם קרובי משפחה שבאו כל פעם ליום-יומיים. דאגנו לפינוקים - מאוכל ועד טיפולי ספא. היה נחמד מאוד, אבל זה לא מחפה על החופשה שקיווינו לחוות בסיישל. ברגע שיתאפשר נטוס לשם".

איש עסקים אחר סיפר שתכנן השנה לנפוש באי יווני "כמו כל שנה" - קבוצה של כעשרה זוגות על טפם, שנוהגת לבלות יחדיו בכל קיץ. עוד לא הספיקו לבחור להם אי, ואז הגיעה המגפה ששיבשה את התוכניות.

"במקום זה נסענו עם החברים למדבר. שהינו במשך שלושה ימים במלון בוטיק של שש סוויטות בחוות ערנדל בערבה. משם המשכנו לאילת ולאחר מכן חצינו את הארץ לכנרת. בדרך אכלנו בכל מיני מקומות מעולים, הבאנו שף פרטי שיבשל עבורנו.

"אני מטייל הרבה גם בארץ, ושמח על ההזדמנות שזימנה לנו התקופה המאתגרת הזו ליהנות מהגליל, מהנגב ומהערבה. במרחק של שעה-שעתיים מהמרכז יש הכול. אותי זה לא הפתיע, אבל חלק מהאחרים כן. זו לא הייתה חופשה פלצנית. על ארוחת השף שילמנו למשל 250 שקל לאדם".

וכשייפתחו השמיים מחדש, איפה יתרכזו החופשות הבאות שלך?
"שישה חודשים לא יצאתי מהארץ ואין לי ‘קוצים'. אני בכל מקרה אמשיך לטייל בארץ ואנפוש גם פה וגם שם. זה לא אחד על חשבון השני. קיבלנו הזמנה מחברים להצטרף אליהם לשיט ביאכטה בטורקיה, אבל סירבנו בגלל חובת הבידוד ל-14 ימים בחזור".

חופשה תפורה לפי דרישה

הגבולות אומנם סגורים כמעט לגמרי, ישראל תויגה כמדינה "אדומה", שאזרחיה אינם רצויים כעת ברוב מדינות העולם ונמל התעופה בן גוריון שומם. אולם הדחף לבלות ולנפוש לא דעך. הוא רק הפך למאתגר יותר. תוכניות הקיץ של כולם השתנו, וכל אחד מתמודד לפי כוחו ויכולותיו, אבל מה לגבי אלה שכוחם ויכולתם רבים יותר - האם הם מצליחים לעקוף את ההגבלות? לאן נוסעים ואיך נופשים אלה שלא מוכנים לוותר על חופשת לוקסוס, בלי להסתופף ובלי להצטופף עם כל יתר אלה שנתקעו בארץ?

לא צריך לרחם עליהם, נראה שהם מוצאים דרכים. לרוב זה יקרה בדיסקרטיות, עם חופשה שתפורה לפי דרישותיהם, שכוללת תוכן שלא רק מצטלם יפה (טיסה בכדור פורח) אלא גם נעים לאוזן (עם אמנים מהשורה הראשונה שמופיעים אצלם בצימר) ולחך (בחסות שפים נודעים, שגם הם לא מתנגדים להכנסה צדדית בימים אלה).

"רוב החופשות בסגמנט הזה מבוססות על תא משפחתי קטן או על קבוצת חברים מצומצמת", אומר שרון כהן, מנהל קאווה גרופ, חברה לתיירות פרטית אקסקלוסיבית. "כשהתקציב לא מוגבל, הכול אפשרי. אין מוצר מדף, כל חופשה נתפרת לכל אחד לפי דרישותיו. מקימים הכול מאפס באופרציה של הפקת אירוע, גם אם למשפחה אחת".

פרטיות היא היוקרה האולטימטיבית. גלאמפינג - להתבודד באוהל ממוזג עם פרקט וריהוט / צילום: קאווה גרופ גלאמפינג
 פרטיות היא היוקרה האולטימטיבית. גלאמפינג - להתבודד באוהל ממוזג עם פרקט וריהוט / צילום: קאווה גרופ גלאמפינג

אחד הטרנדים האופנתיים בימים אלה הוא הגלאמפינג, שילוב של Glamour ו-Camping. אבל יש גלאמפינג זוהר יותר ופחות. יש סתם קמפינג משודרג שקורא לעצמו גלאמפינג, אומנם ממוזג ומעוצב יחסית לאוהל של פעם, אבל במחירים עממיים ופתוח לציבור הרחב (ראו מדור הטיולים בגיליון זה), ויש גלאמפינג שמקימים במיוחד בשבילך בתנאי חמישה כוכבים.

כהן: "זה לא משהו חדש, בעבר לקחו את זה יותר לחתונות שטח, והביקוש שלהם לנופש היה מוגבל. גם זה השתנה בחסות הקורונה, ורמת הפאר עלתה. אנחנו ממקמים את הגלאמפינג בטבע באזור המבוקש, בשטח מורשה בצפון או בדרום, מרצפים אותו בפרקט, במיטות מפנקות, במזגנים כמובן, מביאים ריהוט מלא כמו ספות, שולחנות, פינות ישיבה. "מצרפים לחופשה שף פרטי שמלווה את הנופשים בכל הארוחות ומוסיפים פעילות כמו ראפטינג כאשר החופשה היא בגולן או שיט בסירה עם רצפת זכוכית בים המלח, טיולי גמלים או טיולים ברכב שטח. יש בקשות משתנות. הייתה קבוצה שביקשה שנרים להם בר וויסקי ומשפחה שרצתה ערב גבינות ויין עם סומלייה מיוחד שנתן הסבר והרצאה. יש תוכן גם דרך הופעות או ספא".

התענוג הזה, לפי כהן, יתחיל ב-30 אלף שקל ללילה ל-10 נפשות, כולל שף פרטי. עם זאת, הוא מדגיש כי "המחיר לשף יכול לעלות כמו כל החופשה, בהתאם לרמת השף. אנחנו יוצאים בשיתוף פעולה עם השף מושיק רוט (שחזר לישראל אחרי סגירת מסעדות המישלן שלו באמסטרדם, מ' ר' ח'). אז להביא שף כמו מושיק רוט עם כל הצוות שלו זה עניין של 40 אלף שקל לכל הארוחות".

ויש ביקוש?
"בחודשים האחרונים, מאז תחילת הקורונה, יש לנו עשרות אם לא מאות פניות לחופשות כאלה. ככל שמתקרבים לאוגוסט, הערבה וים המלח הופכים להיות קשים, והנופשים מבקשים לבנות להם חופשה בצפון, וכבר אנחנו רואים שהזמינות מוגבלת".

מסתמן מחסור בווילות יוקרה

גם מפיק האירועים אלירן ברדוגו מפיק בימים אלה חופשות תפורות לפי מידה. הלוקיישן המבוקש: וילות יוקרה בעיקר בצפון (דוגמת המושבה מגדל ושאר מקומות באזור הכנרת). "זה מתחיל ב-7,000 שקל ללילה, ויש לזה ביקוש. אחרי שמוצאים וילה, בונים את החופשה כך שהתוכן יהיה במרכז שלה. זה לא נופש רגיל.

"הפקנו נופש עבור שמונה אנשים בווילה, שהגיעו לצפון במסוקים מהמרכז. היה להם שף פרטי, ודי ג'יי, הם יצאו לטיסה בכדורים פורחים, עשו סקי מים בכנרת, עשו הכול מהכול. למשפחה אחת לקחנו פנטהאוז שמשקיף לכנרת. הם קיבלו טיולים, ספא, והבאנו אמן מאוד מוכר שהופיע מול 12 איש בסלון, בלי כל הצוות שלו, רק הוא עם גיטרה.

"במדורה שעשינו בערב, הם ביקשו אמן אחר. יכול להיות שאם לא היינו בתקופת קורונ, האמנים האלה לא היו באים להופיע מול 10-12 איש, אפשר להגיד שזה במשוואת היתרונות והחסרונות של התקופה. כמה עולה חופשה כזו? על זה לא מדברים. הכול אגב נעשה בהתאם להנחיות ולמגבלות התו הסגול".

"הווילות מאפשרות בידוד חברתי מוחלט ובילוי בתא משפחתי, ויש להן ביקוש עצום. לאור זאת, יש מחסור קשה של וילות יוקרה", מחזק כהן את דבריו. "הווילה מאפשרת לנו לייצר חופשה מושלמת עם כל הפינוקים, כולל שף פרטי וצוות תחזוקה ואמנים וזמרים מהשורה הראשונה. בחסות הקורונה הדברים האלה הופכים להיות נגישים".

הווילות לפי כהן ממוקמות בעיקר באזור הכנרת והגליל, אבל גם במצפה רמון ובאילת. "וילה טובה לחמישה אנשים תתחיל ב-10 אלפים שקל ללילה. בריכה היא כמובן תנאי ראשון. אנחנו לא מוכרים וילות בלי בריכות".

בתשובה לשאלה מהיכן צצו וילות יוקרה לטובת נופשים, מסביר כהן: "אלו וילות שמיועדות לתושבי חוץ שלא נמצאים בארץ, ושהיו באים להתארח בהן לשבועות או לחודשים. כעת הווילות הוסבו להשכרה לטווח קצר והן מספקות תנאים של בית מלון. עם ההגבלות של ההתקהלות, הווילות הופכות להיות תחליף לחופשה שאמורה הייתה לקרות בסרדיניה, במיקונוס או בפלמה. אז עכשיו מסתפקים בגלאמפינג או בווילה".

"עם ישראל זקוק לחופשה"

הבלוגר ומבקר התיירות והתעופה חן עמר, שמתמחה באתרי מותרות, לא מתרשם: "אני מציע למי שחווה גלאמפינג יוקרה במדבר סהרה למשל, שיחסוך מעצמו את החוויה בארץ. יש הבדל עצום בין מה שמוגדר כיוקרתי פה ובין היוקרה בחו"ל. הקהל שמכיר חופשות יוקרה התוודע לדברים שהם באמת ‘וואו', ואת זה לצערי אין בארץ.
"אני מאמין שמלון סיקס סנסס (שצפוי להיפתח בשחרות בתחילת דצמבר) ומלון בוטיק סופר-מוקפד, שצפוי להיפתח באזור ירושלים ואני לא יכול להגיד את שמו, יצליחו לייצר את תחושת ה'וואו', אבל כרגע אין.

"בסוף זו פשרה, ויש מקומות שאני לא מבין על מה הם גובים כסף, אבל אפשר גם למצוא וילה בדרום ב-10,000 שקל ללילה או וילה בצפון ב-12-13 אלף שקל, ולבנות עליה חופשה סבבה. זה לא ברמת הווילות של יוון או קפריסין. שם זה עולם ומלואו עם מצוק של הר מטורף לתוך הים. אנחנו עוד לא שם, אבל נסתפק במה שיש".

דפדוף בחשבון האינסטגרם של עמר מעיד שבעליו טעם יוקרה מהי, ומפגין את בקיאותו בנושא בשלל תמונות מאתרי נופש במלדיבים, בקוסטה ריקה, באיסלנד, בדרום אפריקה ובמלונות יוקרה כמו קמפינסקי בהוואנה או פור סיזנס בקזבלנקה.

חופשה יוקרתית אמיתית אי אפשר למצוא בישראל, הוא פוסק. עדיין לא. אבל אם ממש חייבים, ואם אנחנו כאמור בעניין של פשרה, הוא מציין את אופציות וילות היוקרה שבנויות לאירוח של 20-25 איש. "יש וילות ברמות גבוהות עם שפים והכול, שיכולות להציע סוף שבוע ותחושה שאת בבית מלון יוקרתי. יש בודדות כאלה, למשל 'צל אילן' בעומר, שזו וילה יחסית חדשה עם 20 מקומות שינה ושף צמוד שמותאמת לכל מה שתיירים צריכים, עם אנשי שירות ומלצרים ואיש בריכה".

"צל האילן" / צילום: אסף פינצ'וק
 "צל האילן" / צילום: אסף פינצ'וק

בדיקה באתר של "צל אילן" העלתה שלא נותרו כמעט מקומות פנויים לחודשיים הקרובים. בדף הפייסבוק של הווילה מודים אנשי הווילה לאחת הגולשות על ביקורת מחמיאה: "תודה לך, סיון, אבל המענה הטלפוני שלנו קרס. בפחות מ-12 שעות קיבלנו מעל 2,000 תגובות. לא היה לנו מושג כמה עם ישראל זקוק לחופשה".

עוד אפשרות שעומדת בפני אלה שמוכנים להתפשר על חופשה מקומית היא מלונות הבוטיק שפרחו בארץ בשנים האחרונות, אומר עמר. "עד כמה שאפשרי למצות את היוקרה בארץ, אני חושב שמלונות בוטיק יכולים לעשות את העבודה, והרבה יותר מסוויטות נשיאותיות ברשתות המלונות, שעולות אלפי דולרים ולא מתקרבות למה שסוויטות נשיאותיות אמיתיות אמורות לתת. חוויתי את כולן בארץ, ואין משהו שיכול להצדיק את ההגדרה.

"לעומת זאת, במלונות בוטיק כמו נורמן בתל אביב ובירושלים במלון אוריינט ובאמריקן קולוני יש הקפדה על פרטים, מרמת המצעים שעשויים מכותנה מצרית ועד איכות השוקולדים והיין".

כוחותינו בים ובאוויר

בישראל יש אומנם חופי ים נפלאים, אבל עם כל הפטריוטיות, קשה להם להתחרות במפרצים הכחולים-טורקיזיים ביוון או באיטליה, שבהם יכולות לעגון יאכטות פרטיות בנוחות. "עם זאת", אומר כהן, "יש ביקוש גואה לנופש ביאכטה בארץ. בעיקר בהרצליה ובאילת, שם יש יותר מפרצים לעגון בהם. משלבים טיפולי ספא ושף פרטי, לרוב לפינוקים חד-יומיים, כשאפשר להוסיף גם לינה".

המחיר מתחיל לדבריו ב-25 אלף שקל להפלגה עם לינה (ליאכטה שבה ארבעה חדרי שינה). המחיר ליום הפלגה בלי לינה הוא כ-8,000 שקל. המחיר כולל צוות, שירות קונסיירג' ופנסיון מלא.

"מכיוון שאין היכן לעגון וליהנות מחופשת יאכטה אמיתית, היאכטות בארץ מיועדות לגיחה יומית, להפלגה של 5-6 שעות עם די ג'יי ושף פרטי, שאפשר לשלב עם ספא כשעוגנים בהרצליה", מוסיף עמר. "אין הרבה יאכטות יוקרה בישראל, אבל הקורונה הגדילה את ההיצע".

כדי לחוות מפרצים כמו באיטליה וחוויית יאכטה אחרת, יש מי שמוכן להוסיף לחופשה את מחיר 14 ימי הבידוד בחזור, כפי שקובעות ההנחיות. המדינות המועטות שפתוחות לבעלי דרכון ישראלי כוללות את ארה"ב וטורקיה. "מי שמוכנים לקחת בחשבון בידוד בחזור ויוצאים לטורקיה, נהנים שם מיאכטות יוקרתיות ומפנקות במחיר שמתחיל ב-8,000 אירו ל-5 ימים עם רמת פאר אחרת. יש כאלה שטסים במטוסים פרטיים לארה"ב לחופשה של חודש לפחות, ואז הבידוד מבחינתם הוא לא כזו גזירה נוראה, או שהם מקווים שעד שהם יחזרו זה יחלוף", אומר כהן.

אומנם לטורקיה ולארה"ב יש בימים אלה טיסות סדירות, אבל אם רוצים לנסוע ליעדים אחרים, באירופה למשל, יש גם טיסות פרטיות שיכולות לחלץ ישראלים מחזיקי דרכון זר. טיסה פרטית ליעדים במערב אירופה עולה כ-40 אלף דולר, ולפי כהן, הביקוש למוצר הזה נובע גם משיקול שלא להתקהל עם אחרים בטיסה מסחרית.

ע', אשת עסקים, מספרת על התארגנות של כמה חברים לטיסה שכזו: "חלקנו מטוס פרטי, אז יצא שהעלות לא הייתה יקרה מאוד. ברגע שנחתנו בקרואטיה, המתינה לנו יאכטה של אחד החברים. נשארנו שם שלושה שבועות ולא ירדנו לחוף בכלל. ביאכטה היה לנו צוות שלם שדאג לכול, מאוכל בכל מיני סגנונות בישול ועד למסאז'ים. היה שם גם ציוד לספורט ימי, כך שמדי פעם עצרנו לשנרקל ולצלול קצת במפרצים. היה מושלם".

חופשות שיט בקרואטיה חוו ישראלים עוד לפני שהוחמרו שם ההנחיות, וגם מי הים בקפריסין אירחו לא מעט מבני עמנו לפני הגל השני של הקורונה ולפני שנסגרו השערים בפני ישראלים. כעת נותרה טורקיה.

"בטורקיה רמת היאכטות בהחלט מספקת את דרישות העשירון העליון", אומרת צליל פורקוש מנהלת נציגות HopaYacht בישראל, אתר המשמש כמאגר יאכטות עולמי. "מי שיש לו דרכון אירופאי טס בתקופה הזו כדי להפליג ביוון ובקרואטיה. אבל לא רואים את זה הרבה. טורקיה אומנם מפתה עם היאכטות שם, במיוחד יאכטות גולט, שכוללות אנשי צוות ושירות מלא. אבל בגלל שאנחנו מחתימים את הנוסעים מישראל על זה שהם יודעים שיש אזהרת מסע לשם, הרבה מוותרים מראש.

"בגלל שאין לאן להפליג עם יאכטות מישראל והשיט בלב ים לא מספק את החוויה, נופש יוקרתי אמיתי ביאכטות תלוי בטיסות. מה שכן, נופש ביאכטה מתאים לעידן הקורונה כי הוא מאפשר חופשה מצומצמת ומבודדת שמותאמת גם למשפחות עם ילדים וגם לבני 80-70 שמקבלים נופש בוטיק בלי אנשים. לפני הקורונה הטרנד של חופשה ביאכטות התחזק בעיקר באיי יוון, באיטליה ובגולטים שיש בטורקיה, ואנחנו מאמינים שאחרי הקורונה זה יתחזק אפילו יותר".

טווח המחיר לחופשה כזו, שכוללת צוות ואירוח, יעמוד לפי פורקוש על 1,500 עד 5,000 אירו לאדם ביאכטה שיכולה להכיל 8 עד 16 איש. "יש קהל שחוזר כל שנה לאותה ספינה ומבקש אותו צוות שהוא כבר מכיר, אלא שרוב הנופשים הפוטנציאלים נמצאים ב'הולד' כרגע. אנחנו מאמינים שברגע שאפשר יהיה לטוס, החופשה בים תהיה החופשה שבה יבחרו רבים, ולא רק העשירים. אנחנו רק מחכים שיתנו אור ירוק לישראלים לצאת".

להרוויח את הקהל שנשאר בארץ

לא מוכרחים לשכור שירותי הפקה רק כדי לצאת לחופשה. אפשר בהחלט לעשות זאת במו ידיך, ופשוט להזמין מקום במלון או בצימר יוקרתי. מטבע הדברים הביקוש הגדול הוא למלונות שמאפשרים חופשה פרטית ואינטימית על פני חופשה המונית הכוללת בתוכה התקהלות בלתי נמנעת. כך, אחד המקומות שמככב ברשתות לאחרונה הוא מתחם מואה נווה מדבר, ריזורט אקולוגי הוליסטי, שהספיק לארח לא מעט ידוענים לחגיגות כאלה ואחרות שכיכבו ברשתות החברתיות.

מלון בראשית / צילום: אסף פינצ'וק
 מלון בראשית / צילום: אסף פינצ'וק

צימרים יוקרתיים הפכו כאמור לכוכבי השעה בחסות קורונה והרצון להתבודד, וגם כאשר המחיר מאמיר ל-2,000 שקל וצפונה ללילה, קשה למצוא צימר פנוי. ביקוש דומה מזהים גם ברשת ישרוטל בכל הנוגע למלונות היוקרה של הרשת בהם בראשית, יערות הכרמל, כרמים ומצפה הימים. עיקר הביקוש הוא לחדרים המבודדים, רצוי עם בריכה.

סילבי כהן-גבאי, מנכ"לית מלון כרמים וסמנכ"לית פרויקטים ברשת, מספרת שמלון בראשית, המבוקש ביותר בקולקציה, "כבר מלא לחודשיים הקרובים". לדבריה, "כמו מלונות אחרים, גם אנחנו מרוויחים את הקהל שאמור היה כנראה להיות עכשיו בחו"ל".

האם מעז יצא מתוק, ולתיירנים בארץ נפתחת הזדמנות להציג את מרכולתם בפני קהל שלרוב יעדיף לנפוש מעבר לים? "אנחנו מגלים שאפשר לנפוש גם פה ברמה גבוהה ונוצר ביקוש", אומר ברדוגו. "העוסקים בענף מתאימים את עצמם לרמה שהעשירים רוצים לקבל בהיבט השירות והאיכות. אין סיבה שאנשים לא ילמדו שאפשר לעשות את זה אחרת ובלי לטוס. כמו שרבים מאנשי העסקים יוותרו על המשרדים ויעברו לעבוד מהבית, וכמו שיוותרו על חלק מהטיסות לחו"ל ויקיימו פגישות בזום, גם הרגלי החופשה ישתנו".

"אני מאמין שכשנחזור לחיים נורמליים, תיירי היוקרה יחזרו לנפוש בחו"ל", אומר כהן. "ברגע שהשמיים ייפתחו תהיה בהלה לטוס מפה, למרות הכלכלה ולמרות שברור שזה פגע בכולם. את המקום של הישראלים באתרי היוקרה ימלאו התיירים".