את מי סוגרים היום? כך הפכה המלחמה בקורונה לסתם קרב של כיפופי ידיים

התנהלות הממשלה הוכיחה כי מגזר שילחם מספיק יוכל להצליח לבטל את ההגבלות שהוטלו עליו • נראה שמרכזי הקניות הם היחידים שעוד לא קיבלו החרגה, אך גם זה עשוי להשתנות בקרוב

ישראלים עושים קניות במרכז "ביג פאשן" באשדוד אחרי הסגר / צילום: Amir Cohen, רויטרס
ישראלים עושים קניות במרכז "ביג פאשן" באשדוד אחרי הסגר / צילום: Amir Cohen, רויטרס

בשבוע האחרון סערו הרוחות סביב שורת המגבלות שפורסמו לציבור. במסגרת ההגבלות הוחלט על סגירת המסעדות, חדרי הכושר, גני החיות והמוזיאונים לאורך כל השבוע, כשבמקביל הוחלט על הגבלות ייחודיות לסופי שבוע שכוללות בעיקר קניונים, שווקים קמעונאיים וחנויות.

קשה היה לפספס את מאבקם של המסעדנים ושל ענף חדרי הכושר בתקנות ובמגבלות שהושתו עליו. המסעדנים טענו ובצדק מבחינתם כי הסגירה המפתיעה בסוף השבוע תגרום להם נזק אדיר והצליחו לקבל דחייה עד יום שלישי. בהמשך הם המשיכו וניסו לכופף את המגבלות, ונכון לשעה זו הן בוטלו. אירוע דומה קרה גם עם ענף חדרי הכושר והספורט, שהיה כלול בהחלטה. המאבק של הענף הביא לכך שכעת ניתן לחזור ולהפעיל חדרי כושר החל מיום ראשון הקרוב. אפילו גני חיות וספארי, כמו גם מוזיאונים קיבלו אישור לחזור לפעול.

כעת נוצרה מציאות שבה לקניונים ולחנויות, שפועלים לאורך כל השבוע, אסור לפעול מהשעה 17:00 ביום שישי, ועד ראשון בבוקר. זאת בעוד המסעדות, וחדרי הכושר, שעד כה הוסבר לנו שהחשש להידבק בהם גדול מזה שקיים בחנויות קניונים (בין היתר עם ההחלטה לפתוח אותם רק חודש עד שבועיים מאוחר יותר) ימשיכו לפעול. במקביל, מרכזי קניות כמו שבעת הכוכבים, ביג, או צים, שפועלים בסופי שבוע יושבתו כעת. 

ההחלטה כוללת גם מקומות מסחר פתוחים כמו נמל תל אביב, שפרעם, ירכא, ואום אל פאחם שפועלים בשבת, וגם קניונים מקורים שפתוחים במוצאי שבת. הצעד הזה קורה בדיוק ימים ספורים לפני עיד אל אדחא (חג הקורבן) שיחול השבוע. בענף ציפו לו, שכן זו תקופה שבה המכירות במגזר הערבי עולות, מה שאמור היה לאפשר לענף הקמעונאות התאוששות מסויימת.

רצף האירועים האחרונים כבר הוכיח שכל מגזר שילחם מספיק יוכל להצליח לבטל את ההגבלות שהוטלו עליו, שאין קו אחיד, שאין מסר אחד ברור לגבי מה חשוב לסגור ומה לא.  והנה, כבר כעת יש דיווחים שלמרות ההנחיות, רשתות האופנה נערכות לפתוח מחר את החנויות במרכזים הפתוחים, חלקן במחאה, וחלקן על רקע דיווחים סותרים של הרשויות.

על הרקע הזה עולה החשש שישנו ניסיון של גורמים כאלה ואחרים שנהנים ממציאות שבה חנויות ומרכזי קניות שפועלים בשבת, לקדם את הקו הזה. לשיטתם כנראה, קורונה פחות מדבקת בשבת.