צמח האלוורה עשוי לתת תקווה לסובלים מפצעים בפה

חברת AceTech מפיקה מולקולה שלמה מהצמח ומפתחת מוצרים שעשויים להפחית את אחת מתופעות הלוואי של טיפולי סרטן

אי שם בקוסטה ריקה גדל שדה של אלוורה, אותו צמח שגדל בעציץ או נמצאת בארון התרופות שלכם, למקרה של כווייה או צריבה. חברת AceTech (אייסטק) רוצה לקחת את הצמח הזה צעד נוסף - היא מפיקה ממנו את המולקולה Acemannan (אייסמנן), לטיפול בפצעים שקשה לרפא. למעשה, היא החברה היחידה בעולם שמפיקה את המולקולה בשלמותה באופן מסחרי.

אייסטק הוקמה על בסיס החברה האמריקאית קרינגטון (Carrington), שפיתחה מוצרים מבוססי אייסמנן כתרופות לפצעים בעור ובפה, בעיקר אצל חולי סרטן, וכרכיב בתוספי מזון של חברות אחרות. כמו כן, היא החלה לפתח מוצרים כתרופות מרשם.

קרינגטון גם החלה להקים מפעל בסמוך לשדות בקוסטה ריקה, כדי לשמר כמה שיותר מן החומר הפעיל בצמח בין השדה למפעל. אלא שאז הגיע משבר 2008-2009. קרינגטון לא הצליחה להחזיר את ההלוואות שלה ופשטה רגל.

הפעילות נקנתה מהבנקים על ידי שותפות של בעלי שדות האלוורה בקוסטה ריקה - פרננדו וקרלוס אנריקה גונזלס - והישראלי יעקב ברמן, שגידל ושיווק דגים במדינה
ברמן הביא את כץ לשותפות, והם השקיעו כ-10 מיליון דולר ברכישת החברה הממוזגת. היום החברה מכניסה בשנה כ-10 מיליון דולר ממכירת האייסמנן כתוסף לחברות אחרות. כץ, שהיה יזם ומנכ"ל בחברת אנזימוטק עד שפרש ב-2016, כשנה לפני מכירתה לפרוטרום לפי שווי של 210 מיליון דולר, הוא היום מנכ"ל אייסטק.

תוספי מזון שנתמכים בניסויים קליניים

בשנתיים האחרונות פעלה החברה כדי לחדש את האישורים למכור את המוצרים הסופיים שלה בארה"ב כתרופות מרשם. מוצרים אלה עברו ניסויים קליניים, שמאפשרים למכור אותם במרשם כטיפול תומך בחולי סרטן וכטיפול בפצעים.

כץ ממשיך בדרך שבה החל באנזימוטק, שם בנה קו של תוספי מזון בתמיכה של ניסויים קליניים.

אייסמנן היא מולקולת פוליסכריד ארוכה מאוד הידועה כחומר הפעיל העיקרי באלווורה. לדברי גיא חיים, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של החברה, "ברוב התהליכים הקיימים, ברגע שמפיקים את המולקולה היא נשברת. אולי הרגשת פעם את ההבדל בין צמח אלוורה שקטפת ומרחת על פצע לבין משחה קנויה. בג’ל אלווורה שקונים מהמדף יש חלקים קטנים של מולקולה, שפעילותם מוגבלת". אייסטק מפיקה את המולקולה המלאה.

המוצר המוביל בין אלה שהחברה משיקה בימים אלה מחדש הוא זה שנועד לטיפול באפטות (פצעים כיביים בפה) אצל חולי סרטן העוברים הקרנות. הפגיעה במערכת החיסון של החולים גורמת לאפטות רבות ומפושטות וכואבות, שמגיעות אפילו עד עומק הגרון ומקשות על חולים לאכול.

לצד מוצר לאפטות, החברה פועלת בכיוונים נוספים: טיפול בפצעים כרוניים בעור, ובהם פצעים שמחריפים כתוצאה מסוכרת; שיקום עצם וטיפול בכוויות.

אפליקציה לטיפול בהתאמה אישית

אייסטק מתכננת גם להציע למטופלים שעומדים לעבור טיפולים אונקולוגיים אפליקציה שתאפשר להם לצפות מראש את חומרת תופעות הלוואי, על בסיס סוג הטיפול והרקע של המטופל. המטרה: להתחיל מראש בטיפול מונע.

כץ נוקט גישה דומה - איסוף מידע והתאמה אישית של הטיפול - גם בחברת MyOr, שבה הוא מפתח תוספי תזונה מותאמים אישית על פי אבחון דרך העור. האפליקציה של אייסטק נמצאת היום בניסוי ב-100 חולות סרטן השד.

החברה החלה בהתקשרויות עם מפיצים במדינות שונות, כדי לשווק את המוצרים העצמאיים שלה.