במקום פיטורים של 900 עובדים: הנהלת התעשייה האווירית והוועד מתקרבים לסיכום על תוכנית פרישה מרצון

ל"גלובס" נודע כי ההנהלה והועד קרובים להסכמות על תוכנית פרישה מרצון שתקיף מאות עובדים אך תחליף את התוכנית לפטר 900 עובדים מחטיבת התעופה. ההסכמות כפופות לאישור הדירקטוריון • מוקדם יותר היום חשף "גלובס" כי שי באב"ד מנכ"ל האוצר היוצא הוא מועמד מוביל לתפקיד המנכ"ל

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האוירית / צילום: איל יצהר, גלובס
הראל לוקר, יו"ר התעשייה האוירית / צילום: איל יצהר, גלובס

התקדמות במגעים בין הנהלת תע"א לוועד העובדים בנושא תוכנית הצמצומים בחטיבת התעופה של החברה.

ל"גלובס" נודע כי במגעים שהתנהלו בין יו"ר החברה הראל לוקר ומזכיר ועד עובדי התעשייה האווירית יאיר כץ מדובר כרגע על המרת תוכנית הפיטורים בתוכנית לפרישה מרצון. היקף התוכנית ותנאיה טרם נקבעו סופית והיוזמה כולה ממתינה עדיין לאישור דירקטוריון החברה. ההערכות הן כי במסגרת תוכנית פרישה מרצון יפרשו מהחברה מאות עובדים, מתוך הנחה שהמימון לתוכנית יבוא מתוך החיסכון העתידי בעלויות כוח אדם. מדובר בהישג לא מבוטל לכץ שהכריז כי לא יאפשר פיטורי עובדים בחברה וכינה את המהלך "החלטה מנותקת".

כזכור החליט דירקטוריון התעשייה האווירית בסוף חודש יוני לפטר עד 900 עובדים מחטיבת התעופה של החברה. חטיבת התעופה, המרכזת את תחומי התעופה האזרחית בחברה, נחשבת ליחידה בעלת שיעורי הרווחיות והביצועים הכלכליים הנמוכים ביותר. הצורך בצמצומים הוסבר על-רקע ההערכות כי ענף התעופה האזרחית צפוי להיכנס למיתון כבד בתקופה הקרובה כתוצאה ממשבר הקורונה. חטיבת התעופה היא היחידה הגדולה ביותר בתעשייה האווירית במונחי כוח אדם ומועסקים בה כ-5,000 עובדים.

כץ, מזכיר ועד עובדי התעשייה האווירית, תקף בחריפות את החלטת דירקטוריון החברה והידע כי העובדים יילחמו בה. בין היתר אמר כץ כי "מדובר בצעד חד צדדי של ההנהלה, שמעוניינת לנצל את הקורונה ואת המשבר בתעופה על מנת לבצע קיצוצים דרמטיים בחברה, למרות הרווחיות שלה. ועד העובדים לא ייתן יד למהלך הזה ויילחם בו בכל הכוח. לצערי, החלטה זו מנותקת מהמצב במשק הישראלי ובועטת בערכים של סולידריות וערבות הדדית".

לאחרונה התפטר מנכ"ל החברה נמרוד שפר ובמקביל מתקיימים ניסיונות איתור של מנכ"ל חדש. כפי שנחשף מוקדם יותר ב"גלובס" המועמד המוביל כרגע הוא שי באב"ד מנכ"ל משרד האוצר היוצא. מכיוון שמדובר בחברה ממשלתית יוכל באב"ד ככל הנראה לבקש קיצור של תקופת הצינון ולהתמודד על התפקיד. הבחירה בכל מקרה תוכרע בידי ועדת איתור.

בדוחותיה הכספיים רבעון הראשון של השנה דיווחה התעשייה האווירית על רווח תפעולי בגובה של 6% מהמכירות, שיפור משמעותי - אחרי שאת 2019 היא סיימה עם שיעור רווח תפעולי של 3% ואת 2018 בהפסד.

על שולחנו של מנכ"ל החברה הבא מונח הליך מכירת המניות בחברה שהגיע לשלבים מתקדמים. המדינה מעוניינת למכור בבורסה כ-25% ממניות התעשייה האווירית. ההליך צפוי להכניס למדינה מיליארדי שקלים כשהעערכות הן ששוויה של החברה עומד על כ-12 מיליארד שקל. הליך ההפרטה מתעכב בחודשים האחרונים על-רקע קשיים בהשגת הסכמות עם וועד העובדים הדורש מהמדינה הלבנה של חריגות השכר הנרחבות שנמצאו בחברה. בנוסף התעוררו קשיים סביב מגבלות ביטחוניות העשויות להקשות על החברה לעמוד בחובות הדיווח שלה לפי חוק ניירות ערך.

מהתעשייה האווירית נמסר כי "אין כל שינוי מאז הודעת החברה לבורסה ב-1 ליולי על כך שדירקטוריון החברה הנחה את הנהלתה להכין תוכנית התייעלות לחטיבת התעופה. איננו מנהלים את יחסי העבודה עם ארגון העובדים על גבי העיתון".