ברמת שיא כל הזמנים: "הזהב הוא האופציית פוט החדשה"

מחיר חוזי הזהב עלה השבוע לשיא, שכן הוא מגדר מפני עלייה במחירים לצרכן, ולכן מושפע מירידת תשואות אג"ח האוצר צמודות האינפלציה

זהב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
זהב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ביום שני השבוע מחיר חוזי הזהב עלה לשיא, כאשר מתחילת השנה עלתה המתכת היקרה ב-27%, למול תשואה כוללת של פחות מ-1% במדד 500 P & S. הזהב לא מניב הכנסה כלשהי, אך הוא מגדר מפני עלייה במחירים לצרכן, ולכן גורם מפתח לעלייתו הוא ירידת תשואות אג"ח האוצר צמודות האינפלציה, זאת בשל התמריצים המוניטריים והעלייה האחרונה בציפיות האינפלציה. גם היחלשות הדולר, כאשר מקרי הקורונה מתרבים ברחבי ארה"ב, מייקרת באופן מלאכותי את מחירי חומרי הגלם הדולריים.

אבל יש סיבה נוספת לעלייה: "הזהב הוא האופציית פוט החדשה", אמר עוזר מנהל המחקר של WisdomTree, מובין טאהיר.

המשקיעים קונים גם הרבה אופציות פוט אמיתיות. הנגזרים הללו, שמעניקים למחזיקים בהם את היכולת למכור מניות במחיר הנוכחי כדי לבטח עצמם מפני ירידה, הם המפתח לחישוב מדד התנודתיות של שיקגו, ה-VIX, שמוכר גם כ"מדד הפחד" בוול-סטריט, מפני שהוא מאותת אם המשקיעים צופים עליות וירידות חדות במדד 500 P & S .

מאז שהמניות התאוששו בחוזקה בחודש מאי, אנליסטים רבים לא מבינים למה זה קורה, בהתחשב באפקט ההרסני של המגפה על הכלכלה העולמית.

לאורך כל הגאות הזו של המניות, מדד VIX נשאר ברמה גבוהה, וזו תופעה בלתי רגילה. בעשור האחרון, מדד VIX עלה לעיתים נדירות בלבד על 25 נקודות כאשר 500 P & S רשם עליות חודשיות נאות.

האי ודאות עצמה עשויה להסביר למה כל זה מתרחש בעת ובעונה אחת.

תיאוריה ותיקה של מרווין בארת, אסטרטג המאקרו למט"ח של ברקליס, היא שתקופות של אי ודאות כרונית שאינה ניתנת למדידה לא גולשות בדרך כלל לכאוס כללי, אלא מביאות ל"הצטופפות" של משקיעים, שנדחקים כולם לאותם נכסים בודדים שמהווים סיכונים ניתנים למדידה, או לפחות מתמקדים ב"דברים לא ידועים, ידועים".

מצד אחד, מניות הטכנולוגיה נראות כמו מנצחות מובנות, עם חשיפה מוגבלת בלבד לקורונה, ולכן, כמו הזהב, הן נתפסות כמקלט מפני אי ודאות: מדד הנאסד"ק עלה השנה ב-22%, ומנגד מניות של חברות תעופה ומלונות נענשו, אם כי הן גם סבלו מקניית-יתר בתקופות של אופוריה, מפני שההפסדים מקרקוע טיסות ניתנים למדידה פחות או יותר.

"אף אחד לא יודע מה לעשות עם המניות שבאמצע", אמר בארת. לכן, רוב המניות בשוק נסחרות בשוליים (ללא שינוי גדול או מגמה ברורה).

היעדר ראות קדימה גורם גם לכך שבניגוד לכל מיני מימושים אחרים שהיו לאחרונה, הציבור הרגיל של סוחרים שעושה כסף מהימור נגד תנודתיות - מה שבעצמו ממתן תנודתיות - לא היה אמיץ מספיק לחזור לשוק, לפי נתוני ועדת המסחר בחוזי סחורות.

אבל התנהגות העדר של הציבור הזה יצרה סיכון בפני עצמו: הזהב ומניות הטק אמנם נטולי דאונסייד לכאורה, אך הם מתחילים להיראות מתוחים. מצבי תנודתיות גבוהה נוטים להיות ממושכים, ולכן יתכן שהמשקיעים יגלו דרכים חדשות לגדר את עצמם. אסטרטגיות חיתום (מכירת) יתר של אופציות call לדוגמה, משלבות מניות עם אופציות שמגבילות את עליית המניה בתמורה להכנסה (דיבידנד).