משטרת הונג קונג עוצרת תלמידי תיכון וסטודנטים פרו-דמוקרטים

העצורים הם חלק מקבוצה שפרסמה במדיה החברתית דרישות לעצמאות להונג קונג • זו הפשיטה הראשונה על פעילי אופוזיציה מאז שסין כפתה חוק ביטחון לאומי שנוי במחלוקת שפוגע בזכויות אדם בעיר

לי קוואי-ווה, מפקח משטרה בכיר במחלקת הביטחון הלאומי בהונג קונג / צילום: Kin Cheung, AP
לי קוואי-ווה, מפקח משטרה בכיר במחלקת הביטחון הלאומי בהונג קונג / צילום: Kin Cheung, AP

משטרת ביטחון לאומי שהוקמה לאחרונה בהונג קונג עצרה אתמול (ד') ארבעה תלמידי תיכון וסטודנטים באשמת פעילות בדלנית לכאורה במדיה החברתית. זו הפשיטה הראשונה על פעילי אופוזיציה מאז שסין כפתה חוק ביטחון לאומי שנוי במחלוקת על הונג קונג לפני ארבעה שבועות.

שלושה סטודנטים וסטודנטית, בגילאים 16־21, נעצרו ברחבי העיר, לפי לי קוואי-ווה, מפקח משטרה בכיר במחלקת הביטחון הלאומי החדשה במשטרה. העצורים הם חלק מקבוצה שפרסמה במדיה החברתית הצהרות על עצמאות להונג קונג, הוא אמר. הוא לא ציין את שמות העצורים.

קבוצת פעילים בשם "Studentlocalism" צייצה בטוויטר שמארגן שלה לשעבר, טוני צ'נג הון-לאם, היה בין העצורים, ונלקח מביתו יחד עם שקי ראיות שהמשטרה אספה.

הקבוצה, שהוקמה ב-2016 בעיקר על ידי תלמידי תיכון, קוראת בפומבי לעצמאות הונג קונג מסין, אך היא מסרה ב-30 ביוני, היום שבו הודיעה סין על חוק ביטחון הלאומי החדש, שהיא מפזרת את פעילותה בעיר. החוק החדש מיועד נגד פעילות בדלנית, טרור, חתרנות וקשירת קשר עם גורמים זרים להתערבות בביטחון לאומי.

הקבוצה מסרה אז שהיא פתחה במקביל סניפים גם בטייוואן, בארה"ב ובאוסטרליה, שימשיכו לפעול למען עצמאות הונג קונג.

עד אתמול, המשטרה ביצעה 11 מעצרים על סמך החוק החדש, והגישה כתב אישום נגד אדם אחד, כולם בקשר למחאות הרחוב שהיו בהונג קונג נגד החוק ביולי. האפקט הרחב יותר של החוק היה להשתיק קולות אופוזיציה רבים בעיר, כשבייג'ינג פועלת במהירות כדי להבטיח ציות לחוק אחרי שנה של תסיסה חברתית.

הביקורת על החוק התגברה במדינות כמו ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה, והאיחוד האירופי הטיל שלשום עיצומים על סין בגלל היחס להונג קונג. סין הגיבה בהאשמת מדינות זרות בהתערבות בענייניה הפנימיים, ומסרה שהחוק דומה לחוקים במדינות רבות אחרות.

הקבוצות ה"לוקאליות" זכו להישגים בבחירות המקדימות הלא רשמיות שערך המחנה הפרו-דמוקרטי כדי לקבוע מועמדים לבחירות לבית המחוקקים של הונג קונג. כעת יש ספיקות אם הבחירות האלו ייערכו כמתוכנן ב-6 בספטמבר, אחרי שכמה תומכים של בייג'ינג קראו לדחייה שלהן בשנה, על רקע החששות מגל שני של קורונה.