נתניהו: "מעולם לא הייתה התגייסות כזו של התקשורת בעד ההפגנות"

ראש הממשלה תקף היום את ההפגנות שמתקיימות נגדו בבלפור והאשים את כלי התקשורת בעידודן: "אני רואה ניסיון לרמוס את הדמוקרטיה. בהפגנות הללו יש עיוות של כל הכללים" • בני גנץ: "אתמול הותקפו מפגינים, אני קורא להימנע מאלימות"

כ-10 אלף מפגינים במחאה בבלפור בשבת הראשונה של אוגוסט / צילום: Oded Balilty, AP
כ-10 אלף מפגינים במחאה בבלפור בשבת הראשונה של אוגוסט / צילום: Oded Balilty, AP

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך ישיבת הממשלה כי לא התכוון לדבר על המחאות נגדו, אולם אחרי שהעניק את רשות הדיבור לבני גנץ וזה התייחס להפגנות שלף נתניהו דפים שהודפסו מראש עם נאום תלונות ממושך נגד ההפגנות ונגד הסיקור התקשורתי בנוגע להפגנות המכוונות נגדו באופן אישי. זאת תוך שהוא מצטט באריכות את העיתונאי קלמן ליבסקינד מ"מעריב".

"אני מגנה אלימות כלשהיא. אין לה שום מקום, משום צד, ויש לנו אפס סובלנות כלפי כל גילוי של אלימות או כל איום באלימות. מצד כלשהוא, כלפי כל אדם", אמר נתניהו. "אבל כאן בשם הדמוקרטיה, אני רואה ניסיון לרמוס את הדמוקרטיה. בהפגנות הללו יש עיוות של כל הכללים. קודם כל, אף אחד לא מגביל את ההפגנות. להיפך, הולכים לקראתם. זה מדגרות של קורונה, יש כללים שלא נאכפים, אף אחד לא מגביל את זה ואף אחד גם לא ניסה להגביל את זה". 

עוד אמר נתניהו כי התקשורת מוליכה את ההפגנות: "מתדלקים את ההפגנות האלה, במיוחד בהתגייסות תקשורתית שאני לא זוכר כמוה. מעודדים אותן. מאפשרים לשתק שכונות, מאפשרים לחסום כבישים, בניגוד מוחלט לכל מה שהיה מקובל בעבר".

"אני מוקיע את החד צדדיות של רוב אמצעי התקשורת. הם לא מדווחים על ההפגנות, הם משתתפים בהן. הם מתדלקים. זה לא רק תקשורת מגוייסת, זה תקשורת מגייסת. הם מתדלקים הפגנות שהן הפגנות אלימות, שאף אחד לא אומר עליהן כלום", אמר נתניהו.

באשר לאירועי האלימות בתל אביב, נתניהו אמר כי מדובר היה בקטטה אלימה של אוהדים משתי קבוצות כדורגל. הוא גם התייחס לפציעת שוטר בהפגנות בירושלים וטען שהתקשורת לא גינתה את האירוע. "כשיש הסתה פרועה, חסרת מעצורים, כולל קריאות יומיומיות לרצוח את ראש הממשלה ובני משפחתו - התקשורת מתעלמת, מטייחת, והפוליטיקאים שותקים. אני הערכתי את העובדה שנשיא המדינה התבטא בעניין הזה שלשום, ואני רוצה לדמיין מה היה קורה אם יום יום היו קוראים לרציחתו של נשיא המדינה ובני משפחתו", אמר נתניהו.

גנץ שדיבר אף הוא בישיבת הממשלה אמר: "אנחנו מצפים מהציבור לשמור על התנהלות ראויה ושמירה על הכללים ולנהוג בכבוד הדדי. אני מבקש מכולם גם כאן - לא להקצין, לא לתקוף רק לשם התקיפה. הנהגה היא קודם כל דוגמה אישית שלנו ומה שאנחנו משדרים לציבור. אם נשדר ממלכתיות ונשדר כבוד הדדי, הציבור ידע ללכת אחרינו".

באשר להפגנות אמר גנץ: "אתמול התקיימו הפגנות ברחבי הארץ. כממשלה אנו מחויבים להיות קשובים לאנשים. כשלטון מוטלת עלינו האחריות לאפשר את קיומן של ההפגנות ולהגן על המפגינים, שלצערי גם אתמול הותקפו במספר מוקדים. זכות המחאה היא נשמת אפה של הדמוקרטיה ואלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה. שוחחתי על הנושא בשבוע שעבר עם השר אוחנה. אני שב וקורא לכולם להימנע מאלימות, ולמשטרת ישראל לפעול במינימום הכוח הנדרש ולשמור על החוק ועל שלום המפגינים".

ראש האופזיציה יאיר לפיד הגיב לדבריי ראש הממשלה: "ביבי אף אחד לא הולך לקראתם ואף אחד גם לא שואל אותך. הפגנה היא זכות יסוד של אזרחים בדמוקרטיה. נכשלת בניהול המשבר. נכשלת בטיפול באבטלה ובעצמאים כי התעסקת בהטבות המס שלך ובתיקים הפליליים שלך. התנתקת מהציבור ואיבדת את אמונו. הדרך היחידה שלך לגרום להפגנות האלה להיפסק היא להתפטר".

שיטוח עקומת התחלואה עד ה-1 בספטמבר

באשר למשבר הקורונה, נתניהו וגנץ קראו שניהם לשרי הממשלה לשתף פעולה עם פרופ' רוני גמזו. נתניהו ציין כי החזרה לשגרה תהיה תלויה בשיתוף הפעולה בין האזרחים לממשלה. גנץ ביקש להגדיר את ה-1 בספטמבר, כנקודת הזמן לשיטוח עקומת התחלואה.

עוד אמר גנץ: "הוצאנו לדרך את הקמתה של מפקדת הקורונה שתסייע לקטוע את שרשרת ההדבקה. אנחנו נקדם במהלך שבוע הזה את מוכנותה ואת תחילת העבודה. זהו צו 8 במלחמה נגד שרשרת ההדבקה ואין לנו זמן לבזבז. רק כך אנחנו נמנע סגר והכבדות על הציבור".