המירוץ לחיסון: רוסיה מתכננת לחסן את כלל האוכלוסייה נגד קורונה כבר באוקטובר

רוסיה רוצה להיות המדינה הראשונה בעולם שמשיקה חיסון המוני לווירוס • כדי להשיג את המטרה היא קיצרה את זמני הניסויים הקליניים והודיעה שבעוד חודשיים היא תתחיל לחסן את כל האוכלוסייה במדינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר בביה"ח לחולי קורונה במדינה / צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool, AP
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר בביה"ח לחולי קורונה במדינה / צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool, AP

רוסיה מתכננת להתחיל לחסן את האוכלוסייה הכללית במדינה מפני קוביד-19 כבר באוקטובר, ולהיות המדינה הראשונה בעולם שמשיקה חיסון המוני נגד הנגיף שהרג יותר מ-679 אלף בני אדם ברחבי העולם.

רוסיה, שמגיפת הקורונה מעיקה על בתי החולים שלה ואמצעי המגננה מפניה פוגעים בכלכלתה, קיצרה את זמני הניסויים הקליניים וזירזה את ההערכות הקליניות בניסיון לנצח במירוץ העולמי לפיתוח החיסון.

"אנחנו מתכננים חיסון רחב יותר באוקטובר", מסר שר הבריאות מכאיל מורשקו לסוכנויות ידיעות רוסיות בשבת. הוא אמר שהמאמץ יבוא אחרי חיסון עובדי מערכות הבריאות והחינוך, שיקבלו ראשונים את החיסון.

מוקדם יותר בשבוע שעבר, מסר פקיד רוסי שחיסון שהוכן על ידי מכון גמלאייה הממשלתי לאפידמיולוגיה ומיקרוביולוגיה יירשם כנראה באמצעי אוגוסט. הרישום הוא הצעד החשוב ביותר לפני שימוש בחיסון למטרה רפואית. המאמצים הללו העמידו את רוסיה לפני מדינות המערב בפיתוח והכנת חיסון לאוכלוסייה הרחבה.

כמה מועמדים לחיסונים שפותחו במערב עוברים כעת את הניסוי הקליני השלישי. החלטת רוסיה לוותר על השלב הזה בדרך לרישום החיסון שלה מעוררת חשש שהיא החליטה להתפשר על בריאות הציבור לטובת יוקרה לאומית.

ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הגדול ביותר למחלות מידבקות בארה"ב, אמר לאחרונה בשימוע בתת-הוועדה לקורונה בבית הנבחרים האמריקני שארה"ב לא תשתמש כנראה בחיסונים שפותחו בסין או ברוסיה.

"אני מקווה שהסינים והרוסים בוחנים באמת את החיסון לפני שהם נותנים אותו למישהו", הוא אמר. "הטענות שיש לך חיסון מוכן להפצה לפני שאתה מבצע את בדיקות הן לדעתי בעייתיות במקרה הטוב".

פאוצ'י אמר שהוא מקווה שלארה"ב יהיה חיסון עד סוף שנה זו.

החיסון שפותח על ידי מכון גמלאייה הוא אחד משניים שעוברים ניסויים בשלב מתקדם ברוסיה. ארגון הבריאות העולמי לא השיב בשבוע שעבר לשאלה אם הוא ראה נתונים שמצביעים על יעילות החיסון הרוסי.

מוקדם יותר השנה האשימו ארה"ב, בריטניה וקנדה את רוסיה בפריצת סייבר למוסדות בינלאומיים כדי לגנוב מידע על חיסוני קורונה. רוסיה הכחישה את ההאשמות.

רוסיה רשמה מוקדם יותר השנה את מספר מקרי הקורונה השני בעולם. התגלו בה 845 אלף נשאים מפרוץ המגיפה. רק ארה"ב, ברזיל והודו מקדימות אותה במספר המקרים. מספר מקרי המוות הרשמי נמוך מאד יחסית למדינות הללו, מעל ל-14 אלף.