בגלל הקורונה: האישור מתעכב, והתאגיד מתנהל מאז מאי ללא מועצה מפקחת

למרות שרשימת המועמדים למועצה החדשה של התאגיד הועברה לוועדת גילאור כבר לפני כחודש, הוועדה טרם אישרה אותה • רשות החברות הממשלתיות: "עובדים רבים נמצאים בבידוד בשל הקורונה, ואחרים בחופשת יולי-אוגוסט"

משרדי תאגיד השידור הציבורי כאן 11 / צילום: שלומי יוסף, גלובס
משרדי תאגיד השידור הציבורי כאן 11 / צילום: שלומי יוסף, גלובס

וירוס הקורונה מכה גם ביכולת לבקר את כספי הציבור שמופנים לתאגיד השידור הציבורי: למרות שרשימה של שמונה מועמדים לתפקיד חברי מועצת התאגיד החדשה הועברו ממשרד התקשורת לאישור ועדת גילאור כבר לפני חודש, הוועדה טרם אישרה אותם, והתאגיד ממשיך להתנהל ללא מועצה ציבורית כבר כמעט שלושה חודשים. בתשובה לשאלת "גלובס" מדוע מתמהמהת הוועדה במתן האישורים הנדרשים, הוסבר כי הסיבות לכך נעוצות בקשיים שנובעים מווירוס הקורונה, והעומס שנוצר בגלל הצורך לאשר מינויים רבים שהצטברו.

הליך אישור פשוט יחסית

נזכיר כי תאגיד השידור הציבורי מתוקצב על-פי חוק בהיקף של למעלה מ-700 מיליון שקל לשנה. כדי לשמור על עצמאותו, התאגיד איננו כפוף באופן ישיר לאף גורם ממשלתי, ולמעשה הגוף היחיד שמפקח על פעילותו זו מועצת ההתאגיד.

בחודש מאי הסתיימה הקדנציה של מרבית חברי המועצה, ומאז התאגיד פועל ללא מועצה מכהנת שתפקח עליו. ועדת האיתור שבראשה השופט בדימוס אילן שיף, סיימה את תהליך האיתור לפני חודשים, אולם רק באמצע יוני קיבלו המועמדים שנמצאו מתאימים על-ידה את אישורו של שר התקשורת יועז הנדל. השלב הבא בדרך למינוי הוא אישור של ועדת גילאור שאמורה לבחון סוגיות של ניגוד עניינים.

כבר ביוני הועברו לאישור הוועדה שמותיהם של גיל עומר (שאמור לכהן גם כיו"ר), אהובה פיינמסר ודוד אלכסנדר, ושבוע לאחר מכן נוסף שמו של חמיס אובלעפיה. נציין כי מדובר בחברי מועצה שכיהנו גם במועצה הקודמת, כך שהליך אישורם אמור להיות פשוט יחסית. בהמשך, בשבוע הראשון של יולי, הועברו שמותיהם של דורית ענבר, פרופ' מנחם בן-ששון, ומיכל רפאלי-כדורי ,שלא כיהנו עד עתה במועצה. בעקבות העיכוב במינויים פנתה עמותת "הצלחה" במכתב לוועדת גילאור בו מועבר רמז גלוי כי אם הרשימה לא תאושר בהקדם, תפנה העמותה להליכים משפטיים.


עמותת הצלחה: "הצורך בהול"

"ביום 15.6.2020 נודע כי שר התקשורת קיבל את המלצות ועדת האיתור הפועלת מכוח הוראות חוק השידור הציבורי והישראלי", כותב עו"ד אלעד מן, היועמ"ש של עמותת הצלחה, "והוא החליט למנות שמונה מתוך 12 חבריה, כך שתוכל להתחיל ולפעול לאחר שבועות ארוכים שחלפו מאז פקע מינויים של מירב חברי המועצה (מלבד אחד) ולא ניתן היה עוד לקיים ישיבות מועצה. לאחר החלטתו זו, הועברו המינויים לבחינת הוועדה שבראשותך, אלא שמאז חלפו כבר כחודש ומחצה, בהם התאגיד מתנהל ללא מועצה מתפקדת. חשיבותה של מועצה מתפקדת כזו נעוצה בצורך הברור בקיומו של גוף פעיל המבצע את תפקידי קביעת המדיניות וכן פיקוח, בקרה, ואישור של פעולת התאגיד והנהלתו. לכן ומעת שפקעה כהונת חברי המועצה הקודמת, קם צורך בהול להשלים את תהליך מינוי המועצה הבאה בלא דיחוי נוסף. עניין זה מקבל משנה תוקף, נוכח העובדה שמרבית חברי המועצה שהובאו לאישור, יכהנו בכהונה שניה וכבר נבחנו בעבר על ידי הועדה לבדיקת מינויים".

מן מבהיר כי כפנייה אחרונה במסגרת מיצוי ההליכים, הוא מבקש מהוועדה להשיב בדחיפות ולא יאוחר מה-6 באוגוסט, אילו צעדים ננקטים כדי לקדם את מינוי המועצה החדשה ומה לוח הזמנים הצפוי להשלמת העניין. "ככל שקיים קושי או עיכוב בעניין זה, נבקשכם לפרט מהי מהותו ומה הצעדים הננקטים כדי להקטינו ולהביאו לפתרון. כן נבקש כי תבהירו האם הקושי נוגע לכל המועמדים שהועברו לבדיקת הועדה או רק לחלקם ומהו קושי זה".

בתוך כך נציין כי מינוי נוסף שמתעכב כרגע, וכנראה שדווקא בגלל "הווירוס הפוליטי", הוא מינויו של ניר שוויקי לתפקיד יו"ר מועצת הרשות השנייה. השבוע הודיע השר הנדל, כי החליט להביא את מינויו לאישור בישיבת הממשלה, ובכך להשלים את המשוכה האחרונה בדרך למינוי. למרות ההצהרה, לא הועלה שמו של שוויקי לדיון ונראה כי הדיון יידחה שוב. נזכיר כי בנוסף אמורה להתקבל החלטה גם בנוגע לסוגיית מינויה של מישל קמרמרמן לתפקיד מנכ"לית הרשות השנייה. לכאורה כל המינויים הללו אמורים להיות כמעט פורמליים, אבל כשרוח הבחירות מנשבת שוב, אם הם לא יובאו לאישור מהר, יש סיכוי שהם יידחו לתקופה לא ידועה.

בוועדה כאמור מסבירים את העיכוב במועצת התאגיד, בעומס בירוקרטי ומגפת הקורונה. דובר רשות החברות הממשלתיות מסר בתגובה, כי: "המועמדים הועברו לרשות על-ידי משרד התקשורת רק באמצע חודש יולי, ולגבי חלקם אף לא הושלמה הגשת המסמכים הנדרשת. לאחר הקמת הממשלה החדשה הוגשו על-ידי המשרדים בקשות למינויים רבים. ככלל, הטיפול נעשה לפי סדר הפנייה לרשות. מיותר לציין כי בימים אלה עובדים רבים בבידוד בשל הקורונה ואחרים בחופשה בשל יולי אוגוסט. הרשות והוועדה עושים מאמצים כבירים לסיים את הטיפול בהקדם".