"להמשיך ולעשות מאמץ משותף": נתניהו, אדלשטיין וגמזו ביקרו בביה"ח שיבא

"אנחנו מתכוננים להצגת ההמלצות של פרופ' גמזו מחר, ופועלים במספר צירים: קיטוע שרשרת ההדבקה, באופן שדורש שיתוף פעולה של האוכלוסייה", אמר ראש הממשלה בפתח דבריו במהלך ביקור שערך בביה"ח שיבא יחד עם שר הבריאות ופרופ' גמזו פרויקטור הקורונה

בנימין נתניהו / צילום: Matt Rourke, Associated Press
בנימין נתניהו / צילום: Matt Rourke, Associated Press

במסגרת סיור שערכו היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הבריאות, יולי אדלשטיין ופרוייקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו בבית החולים שיבא, ערכו השלושה מסיבת עיתונאים בנוגע לתחלואת הקורונה. "אנחנו מתכוננים להצגת ההמלצות של פרופ' גמזו מחר, ופועלים במספר צירים: קיטוע שרשרת ההדבקה, באופן שדורש שיתוף פעולה של האוכלוסייה", אמר ראש הממשלה בפתח דבריו. "אישרנו היום את פתיחת מערכת החינוך כדי להוציא את שנת הלימודים לדרך. זה חשוב מאוד לכלכלה".

על הצעדים הכלכליים אמר נתניהו כי "היום התקבלו גם המענקים. 99% מהילדים קיבלו את המענקים, ועוד 40 אלף עסקים קיבלו את הפעימות שהבטחנו. זה חלק מהתוכניות המתמשכות שלנו לתמרץ את הכלכלה ולהניע את גלגליה. אלו שני הדברים החשובים. ביקשתי מהמשרדים לייצר תוכניות ארוכות טווח, למטרה של תפעול המדינה בטווח הקצר והארוך. אנחנו קונים אופציות של חיסונים. אם ימצא חיסון, והסימנים מעודדים, אני רוצה שלמדינת ישראל תהיה נגישות לחיסונים. ראשית כל עבור הצוותים הרפואיים, לאחר מכן אוכלוסיות בסיכון, ואז יתר האוכלוסיה".

השר אדלשטיין אמר כי "בימים האחרונים הוכחנו שניתן לעצור את הנגיף ולהשיג הישג בשטח. זה טוב, אבל זה לא מספיק. המספרים עדיין גבוהים ומדאיגים. אנחנו צריכים להמשיך ולעשות מאמץ משותף. כל אחד ואחת יכול לעזור לנו לסייע ליעדים: חופשה משפחתית, חגים שבאים עלינו לטובה, פתיחת שנת הלימודים. אם נעשה מאמץ, לא רק נעצור את ההתפשטות, אלא נוכל לקטוע את שרשראות ההדבקה ולהוריד את התחלואה".

פרופ' רוני גמזו הדגיש כי העבודה מתבצעת בשלל הגזרות השונות, וכן המגזרים השונים. "אנחנו נמצאים כמעט בקו יציב. ההורדה של התחלואה היא קריטית בכל האזורים. אני רוצה להישיר מבט למגזר החרדי ולהעביר מסר גם למגזר הערבי: מאוד חשוב לנו לשמור על הכללים. מאד חשוב להוריד את התחלואה, וזה תלוי במשמעת של כולנו ובשיתוף פעולה, במנהיגי המגזר הדתיים והפוליטיים, בכולכם. לא לזלזל באף כלל. אנחנו רוצים להגיע לימים הנוראיים עם מדינת ישראל שכל הערים שבה עברו לירוק. זה נכון גם למגזר הערבי בו יש מספר התפרצויות. אנחנו לא נהיה פזיזים בהתרת מגבלות וניישר קו בדברים שנראים לא סבירים. אנחנו רוצים ליצור אכיפה נכונה ואחריות. אנחנו לא רוצים שהכללים יהיו לא ברורים".

נתניהו התייחס בדבריו למצב הכלכלי ולוויכוח בנושא התקציב; "אנחנו בסדר גודל של 10% אבטלה. אנחנו צריכים בטווח המיידי להזרים כסף לתקציב לשלושה חודשים, מקסימום ארבעה חודשים. אנחנו לא יודעים איך תראה המפה העולמית יותר מזה. זה הדבר הנכון לעשות. אני ירשתי משבר כלכלי עצום כשר אוצר ב-2003. אמרתי שצריך להוריד את שיעורי המס באופן דרסטי. התנגדו לי. גם כלכלנים וגם קרן המטבע העולמית. התברר שאני צדקתי ושהם טעו. אני אומר גם עכשיו: צריך להעביר תקציב קצר מועד מהר. להעביר כסף לכלכלה, ובהמשך יהיה לנו תקציב לשנה שתבוא. זה חוסר אחריות להתחייב על שנה וחצי.

באשר לשאלה האם יפעל להקמת ממשלה צרה בשל המחלוקת עם כחול לבן על התקציב, אמר: "הממשלה לא צריכה לפול, התקציב יכול וצריך לעבור מחר. השכל הישר מדבר. לא צריך בחירות, צריך תקציב".

בנוגע להחלטות בנושא גיבוש התו הסגול, אמר גמזו: "אסור לנו כרגע להיות פזיזים. אנחנו מבינים את המצוקה הכלכלית והקושי, מבינים שזה לא יכול להימשך לאורך זמן. יהיה לנו יותר קל לעשות הקלות כשנראה את התחלואה יורדת בצורה ודאית. אנחנו נביא לקבינט הקורונה כרגע את התצורה הקיימת, ונדבר על העתיד, כשיהיה לנו מערך אכיפה טוב ומערכת טובה, במקביל לירידה בתחלואה".

כשהחורף בפתח וצפי מערכת הבריאות הינו להתמודדות של קורונה במקביל לתחלואת שפעת, אמר שר הבריאות: "קיימנו דיונים לגבי הכנות לחורף. במצב הנוכחי יהיו לנו 3 מיליון חיסוני שפעת לחורף, ואנחנו ממשיכים במאמצים. אין הרבה מדינות שמוכנות להתחייב למכירת חיסוני שפעת, ובמשרד נעשה תיעדוף לגבי מי האוכלוסיות שיקבלו ראשונות את החיסון. אנחנו בודקים סוגי בדיקות מהירות, בדיקות 'פולים', כך שכל אחד יוכל לקבל במהירות תשובה. גם בנושא הזה, מסכה ומרחק מקטינים את הסיכוי להידבקות בשפעת ולא רק בקורונה".