הופקדה התוכנית המפורטת הראשונה של שדה דב שכוללת 5,000 יח"ד

מדובר בחלק אחד מבין שלושה בתוכנית הגדולה של שדה דב שבצפון תל אביב, שתכלול 16 אלף דירות ושטחי תעסוקה נרחבים

שדה דב/ צילום: מוני שפיר
שדה דב/ צילום: מוני שפיר

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) הפקידה את תוכנית 'מתחם אשכול' ברובע שדה דב (תמ"ל 3001). מדובר בתוכנית המפורטת הראשונה ברובע, והיא אחת משלוש תוכניות המקודמות במתחם. הציבור יוכל עתה להגיש התנגדויות והשגות לתוכנית ולכשתאושר, ניתן יהיה להוציא מכוחה היתרי בנייה.

התוכנית שקודמה ע"י רשות מקרקעי ישראל ונערכה על ידי משרד 'מנעד' אדריכלים, כוללת הקמת 4,844 יחידות דיור, בבינוי מעורב שימושים ובצפיפות של כ-54 יחידות דיור לדונם. התוכנית מתפרסת על שטח של 341 דונם, כוללת תוואי רחובות ושטחים ציבוריים פתוחים, היוצרים רצף עירוני בצפון העיר תל אביב, אשר מקשר באופן מלא בין שכונות העיר הוותיקות, שכונות חדשות וחוף הים. תוכנית 'מתחם אשכול' כוללת בינוי מרקמי, בנייה גבוהה ומגדלים, כמו כן שטחי מסחר בהיקף של 45,000 מ"ר, תעסוקה בהיקף של 145,000 מ"ר וכ-680 חדרי מלון.

התוכנית מבוססת על עקרונות שנקבעו בתוכנית המתאר של העיר ת"א-יפו (תא/4444) אשר אושרה לאחרונה, המבוססים על עירוב שימושים, קיימות, שימוש בתחבורה ציבורית ויצירת תשתית ראויה וידידותית לרוכבי אופניים והולכי רגל. מתחם אשכול נשען על הקו הירוק של הרכבת הקלה, העתיד לעבור באבן גבירול, מבוסס תחבורה ציבורית ומפחית את תלות התושבים ברכב פרטי.

בחודש שעבר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב נתנה תוקף לתוכנית המתאר לשדה דב, מכוחה יהיה ניתן לקדם תכניות מפורטות. התוכנית כוללת 16 אלף יחידות דיור, מתוכן 2,400 יחידות דיור יוקצו עבור דיור בר-השגה, ו-4,500 יחידות דיור מיוחדות (מעונות סטודנטים, דיור מוגן, בתי אבות, דיור להשכרה וכו'). עוד כוללת התוכנית, כ-500 אלף מ"ר עבור מבני ציבור, כ-125 אלף מ"ר עבור מסחר, כ-330 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ-125 אלף מ"ר עבור מלונאות וכ-365 דונם שטחי פארק וגנים ציבוריים. שטחה הכולל של התוכנית הינו כ-1,300 דונם.

לדברי עו"ד נעם קולודני, מומחה בדיני תכנון ובנייה, אשר יצג עשרות מתושבי הרובעים הסמוכים שהתנגדו לתוכנית: "הדיון בהתנגדויות בוועדה המחוזית היה אמנם ענייני וממצה וועדות התכנון שמעו את המתנגדים באוזן קשובה, אלא שבסופו של יום, אנו סבורים כי לא ניתנה התייחסות עניינית ומספקת לטענותיהם התכנוניות של המתנגדים. אין לי אלא להצר על כך שליקויים רבים יישארו בתוכנית הסופית. הבנייה צפופה מדי, השטחים הציבוריים מצומצמים מדי, ויש חוסר בשטחים פתוחים. ליקוי נוסף הוא היעדר גישה לים דרך הרובע החדש מהשכונות הסמוכות - למשל משכונת בבלי, ואפשרויות החניה והתחבורה אינן מספקות. אך מעל לכל - צר לי כי לא נשמר עיקרון מרחק 250 המטרים מחוף הים. הייתה למוסדות התכנון הזדמנות חד פעמית לשמר רצועת חוף, שתשרת את כל תושבי העיר, ואולי את ישראל כולה, והעובדה שרצועת החוף בתוכנית שאושרה היא צרה מאוד בהחלט מהווה בכייה לדורות. לא זו בלבד, אלא שהמלצות של המומחה-החוקר מטעם הוותמ"ל נדחו ע"י הוותמ"ל עצמה".

תגובת עו"ד עמי בן יעקב: "אנו מברכים על הפקדת התוכנית לאחר שנים של עיכובים והתדיינות. משרדנו מייצג כשליש מבעלי הקרקע בגוש הגדול, חלקם כבר דור שני ושלישי לבעלות, המחכים דורות שהמדינה תאפשר להם לממש את בעלותם. מדובר בחלק אחד מתוך שלושה מתחמים בתוכנית תא/4444, שאושרה כבר במרץ השנה. לאור העיכובים שהיו בתוכנית זאת - אנו מקווים ששאר חלקי התוכנית לא יתקלו בהתנגדויות מיותרות, אשר יעכבו את ביצוע התוכנית. עם כל הכבוד למתנגדים - לא ניתן לעצור את הקידמה ואת ההתפתחות האורבנית". 

***גילוי מלא: עדנה בר און, אמה של יו"רית "גלובס" אלונה בר און ומבעלות השליטה בעיתון, נמנית עם רשימת היורשים בעלי הזכויות בקרקע.