עזיבת המלך לשעבר את ספרד נתפשת כצעד נואש להצלת המוניטין של המלוכה הספרדית

הרשויות בספרד ובשווייץ בודקות כעת הלבנת הון אפשרית והעלמת מס שאליהן קשורים חואן קרלוס ומקורבים שלו • תובע בשווייץ בודק תשלומים של מיליוני דולר מסעודיה הועברו למלך לשעבר, וכן את המניעים למתנה גדולה שלו לשותפה לשעבר

מלך ספרד לשעבר, חואן קרלוס / צילום:  Nebinger-Orban, רויטרס
מלך ספרד לשעבר, חואן קרלוס / צילום: Nebinger-Orban, רויטרס

המלך לשעבר חואן קרלוס הראשון היה בעבר פופולרי מאוד בספרד, בזכות העזרה שלו במעבר מדיקטטורה לדמוקרטיה. החלטתו לעזוב את המדינה בעיצומה של חקירת שחיתות כספית נתפסת כעת כצעד נואש להציל את המוניטין של המלוכה הספרדית.

במכתב לבנו, המלך הנוכחי פליפה השישי, חואן קרלוס מסר אתמול (ב') בערב שהחלטתו לחיות בחו"ל "בזמן הנוכחי" מיועדת להפחית הסחות דעת מתפקידו של פליפה כראש המדינה. המכתב דיבר על "השלכות ציבוריות של אירועים מסויימים בחייו האישיים בעבר" שהיו על המלוכה, בהתייחס לחקירות בספרד ובשווייץ של עסקאות כספיות של חואן קרלוס בשנים האחרונות.

פליפה הוכתר למלך ב-2014 אחרי שרשרת שערוריות שבהן היו מעורבים אביו וגיסו, שזעזעו את מוסד המלוכה, והניעו את אביו לפרוש מהכתר. פילפה הבטיח רפורמה ומלוכה שקופה יותר, אך השערוריות המתמשכות שנוגעות לאביו ולעוד בני משפחת מלוכה ממשיכות לפגוע במוסד הזה.

המלוכה הספרדית, בשעתה סמל של אחדות במדינה שבנתה דמוקרטיה אחרי הדיקטטורה הממושכת של פרנציסקו פרנקו, הפכה בשנים האחרונות לסלע מחלוקת פוליטית. בשמאל יש שמדברים על רפובליקה, וספרדים אחרים דורשים מלוכה נקייה ופחות ראוותנית.

"המלוכה עומדת בסימן שאלה", אמר אנחל בהמונדה, פרופסור להיסטוריה מודרנית באוניברסיטת קרלוס השלישי במדריד. על ידי אישור יציאת אביו מהמדינה, "המלך פליפה מנסה לעצור את הפגיעה במוניטין של בית המלוכה".

פליפה צפוי לחשוף רפורמות נוספות במונרכיה כדי לחזק את שלטונו ולהרחיק את עצמו מן המחלוקות לגבי אביו, אמר בהמונדה. במרץ השנה הוא כבר ויתר על כל ירושה כספית מאביו, בצעד ברור של התרחקות מהשערוריות שנקשרו בחואן קרלוס.

המלך לשעבר בן ה-82 לא מסר לאיזו מדינה הוא יעבור. התקשורת משערת בין היתר שהיעד הוא הרפובליקה הדומיניקנית. אשתו, המלכה סופיה, נשארת בספרד.

יציאתו של חואן קרלוס מספרד איננה הפתעה, וספרדים רבים סבורים שהיא בלתי נמנעת. נפילתו החלה ב-2012, כשהוא שבר את אגן הירכיים במסע ציד פילים בבוצואנה. הטיול הזה, שהציבור למד עליו רק בגלל התאונה, הרגיז ספרדים רבים שהתמודדו עם המשבר הפיננסי החריף, האבטלה והצנע הכלכלי.

הרשויות בספרד ובשווייץ בודקות כעת הלבנת הון אפשרית והעלמת מס שאליהן קשורים חואן קרלוס ומקורבים שלו. תובע בשווייץ בודק תשלומים של מיליוני דולר מסעודיה הועברו למלך לשעבר, וכן את המניעים למתנה גדולה שלו לשותפה לשעבר, קורינה צו זאין-ויטגנשטיין, שאיתה הוא טס למסע הציד בבוצואנה.

החוקרים בשתי המדינות בודקים אם הכסף הסעודי ניתן למלך לשעבר בקשר לחוזה למסילת רכבת מהירה בין מכה ומדינה, שקונסורציום ספרדי זכה בו ב-2011.

חואן קרלוס לא הואשם בעבירה כלשהי, ולא צוין כחשוד בחקירות בספרד ובשווייץ. הוא לא הגיב על החקירות. פרקליטו, חבייר סנשז-חונקו מארק, מסר בהודעה מטעמו אתמול שהמלך לשעבר נשאר זמין לחוקרים.