עיריית ירושלים טוענת: "העיר ירוקה". רק שזה בדיוק ההפך

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון התגאה ש"אחוז הנדבקים והחולים נמוך מאוד" • אלא שבאותו הזמן, פרסם מרכז המידע והידע למערכה בקורונה את העדכון היומי שלו, שם הפכה ירושלים ל"עיר אדומה"

משה ליאון בירושלים / צילום: רפי קוץ
משה ליאון בירושלים / צילום: רפי קוץ

תושבי ירושלים התעוררו היום לבוקר מבלבל במיוחד; ראש עירם, משה ליאון, התגאה בהודעה לתקשורת: "נתוני תחלואת הקורונה מצביעים: ירושלים ירוקה, אחוז הנדבקים והחולים נמוך מאוד. הנתונים מראים בצורה ברורה - סגר הוא לא הפתרון". אלא שבאותו הזמן, פרסם מרכז המידע והידע למערכה בקורונה את העדכון היומי שלו, שם הפכה הבוקר ירושלים ל"עיר אדומה", בה התחלואה גבוהה ולפי הגדרות משרד הבריאות, נדרשת הסברה, בדיקות ואכיפת בידוד ביתר שאת.

בכיר במשרד הבריאות אמר הבוקר ל"גלובס" כי "ירושלים היא כרגע אחת הערים האדומות בישראל", בזמן שלפי הנתונים, בירושלים 3,765 חולים פעילים - עלייה של 1,334 חולים בשבוע, ו-12% של בדיקות חיוביות בממוצע בשבוע החולף, מסך כלל הבדיקות. מספר החולים הפעילים ל-10,000 נפש עומד בירושלים על 41 בני אדם.

"בירושלים, גם במזרח וגם במערב יש תחלואה גבוהה. בימים האחרונים אנחנו רואים בארץ ירידה כללית במספר החולים, אבל משה ליאון לא יכול לחשוב שבכך הסתיימה הבעיה", אומר ל"גלובס" בכיר במשרד הבריאות. "זה מציב את הטיפול במצב בעייתי וקשה. להגיד אין בעיה - זה לומר לאנשים בשכונות נגועות 'אתה יכול לצאת החוצה, אין בעיה'. יש היום בירושלים יותר חולים פעילים כמעט מאשר בכל שלב בגל הראשון. אם אנחנו מזהים רק רבע מכלל החולים, המספר הזה מפחיד".

לפי משרד הבריאות, ירושלים היא אחד המוקדים והרגישים לטיפול, הדורשים יותר שיתוף פעולה מצד האזרחים עד להפיכתה לעיר ירוקה. בזמן שישנה מעורבות של קופות החולים וגורמים נוספים כדי לבודד חולים ולהוציאם מהבית במהרה למלוניות, הדסה עין כרם הוא בית החולים העמוס בישראל, כאשר תפוסת מחלקת הקורונה, בה מאושפזים חולים במצב בינוני וקשה, עומדת על 184%.

לא כלל האוכלוסיות בעיר משתפות פעולה עם המאמצים למנוע את התפשטות המגפה. "אנחנו יודעים שיש קבוצות חרדיות, בעיקר בסקטור החסידי אך לא רק, שמבקשות מהציבור לא להיבדק ואם כן אז לפנות למסלול של בדיקות פרטיות, כדי שלא יוטל סגר על השכונות או כדי שלא ייסגרו את הישיבות", אומר בכיר במשרד הבריאות. "אנחנו לא יודעים מה קורה שם, כי הציבורים האלו מבינים שיש בעיה חוקית. אנחנו שומעים על זה בדרך אגב. אני רוצה להאמין שאלו רק ציבורים קטנים, אבל התופעות האלו עלולות להוביל בסופו של דבר לסגר, גם אם אנחנו לא רוצים להגיע לשם".

על מה מסתמכים בעיריית ירושלים בהגדירם את העיר כירוקה? לפי הודעת העירייה, "בירושלמים כמיליון תושבים. נתוני התחלואה העדכניים לאוגוסט הם של 3758 מאומתים בעיר - פחות מ-4 פרומיל (0.37 אחוז). מה שמצביע שהעיר בכלליות היא ירוקה. בהשוואה לנתוני רשויות אחרות - בירושלים יש מעט חולים ביחס לאוכלוסייה, יחס ההכפלה בכמות החולים נמוך. ברוב השכונות וברוב המגזרים, יש מגמה עקבית של ירידה בכמות החולים. כבר כמה ימים שכמות המבריאים היומית גדולה מכמות הנדבקים החדשים.

על כך, אומרים במשרד הבריאות; "אכן כמות החולים ל-10,000 תושבים בירושלים נמוכה באופן יחסי לערים אדומות אחרות, אך מודל צביעת הערים מתבסס בין היתר על פרמטרים נוספים ובהם קצב הכפלה, כמות חולים פעילה ואחוז הבדיקות החיוביות באופן יחסי לשאר הערים במדינה. אמנם קיימת מגמת שיפור במספר נתונים סטטיסטיים בעיר ירושלים, אך המודל מצביע עליה כעיר אדומה, בין היתר בהתבסס על נתון החולים הפעילים האבסולוטי הגבוה מאוד ביחס לשאר הערים. נציין כי פינוי מהיר של חולים למלוניות מוריד את מקדם ההדבקה בעיר, אך במספר הימים עד לפינוי של כל חולה ייתכן והוא יצר מספר מגעים שאותם נגלה בתוך מספר ימים".

מעיריית ירושלים נמסר: "עיריית ירושלים עובדת על פי נתוני התחלואה המועברים אליה ממשרד הבריאות ופיקוד העורף. נכון להיום ולאתמול בעיר ירושלים יחס החולים הוא 37 לכל עשרת אלפים תושבים - זה המספר המופיע גם בדוחות של מרכז המידע של אמ"ן. בראייה של כל ירושלים היא אינה אדומה, קרי יותר מ-50 חולים לעשרת אלפים.

"יש ההבדלים במספרים לגבי התחלואה בחלק מהשכונות כיוון שבזכות עבודה מאומצת, העירייה מכירה אישית את כל 3,700 חולי הקורונה בעיר ויודעת לומר אילו מהם נמצאים בשכונות, אילו מהם בבתי מלון ואילו מהם מאושפזים בבתי החולים, ולפי כך מעדכנת את נתוניה בכל רגע נתון. ישנן שכונות בהם למעלה מ-30% מהחולים אינם בבית! אדם אשר נמצא במלון החלמה אינו נספר כחלק ממספר חולי הקורונה בשכונה מסויימת".