"בואו נחזור להיות צרפתים": הציבור בלבנון מביע חוסר אמון בממשלה

הכעס על אוזלת היד של הממשלה הביא להפצה ויראלית של עצומה הקוראת ללבנונים לדרוש את החזרת השלטון הקולוניאליסטי של צרפת על המדינה • מקרון ביקר היום במדינה והבטיח רפורמה פוליטית

ביירות ביום הפיצוץ. שיקום הנמל יעלה עשרות מיליארדי דולרים / צילום: Hassan Ammar, Associated Press
ביירות ביום הפיצוץ. שיקום הנמל יעלה עשרות מיליארדי דולרים / צילום: Hassan Ammar, Associated Press

האסון בביירות הופך למשבר הומניטרי חמור במיוחד על רקע אוזלת היד של השלטונות, ואי יכולתה של הממשלה לטפל באסון. החל מפינוי הנפגעים מההריסות, פעולות המבוצעות על ידי קבוצות מתנדבים בעיקר, כאשר מכבי האש של ביירות שתוגברו על ידי יחידות צבאיות מתמקדים במבני ציבור ואילו מבני המגורים על נפגעיהם הרבים מושארים מאחור.

לפחות 300 אלף בני אדם נותרו ללא קורת גג, מקצתם משוכנים במחנה אוהלים שהקים צבא לבנון, אבל לרובם אין פתרונות. גם כאן מתנדבים מנסים למצוא להם מקומות לינה במבני ציבור ובתי מלון שפינו חדרים עבורם.

מספר ההרוגים מתקרב ל-150, יותר מחמשת אלפים פצועים ועוד כמאה נעדרים לפחות.
הכעס על אוזלת היד של הממשלה הביא להפצה ויראלית של עצומה הקוראת ללבנונים לדרוש את החזרת השלטון הקולוניאליסטי של צרפת על המדינה. "האסון הוכיח שהפוליטיקאים המקומיים שלנו הם חסרי יכולת. בואו נחזור להיות צרפתים", אומרת העצומה.

היא פורסמה ברקע ביקורו של נשיא צרפת עמנואל מקרון שסייר היום ברחובות ביירות. במהלך הסיור התאספו מאות אזרחים, וקראו קריאות גנאי כלפי נשיא לבנון, מישל עאון. בין השאר הוא כונה טרוריסט בשל הגיבוי שהוא נותן לחיזבאללה השותף לממשלת לבנון.

זו לא הייתה ההפגנה היחידה נגד השלטונות ונגד חיזבאללה. מקרון שוחח עם מקצת מהתושבים, והבטיח רפורמה פוליטית בלבנון. "אציע ללבנון עסקה חדשה, אחזור שוב ב-1 בספטמבר, ואם לא יעמדו בה - אפעל לפי מחוייבותי הפוליטית". לא ברור למה בדיוק התכוון. בשיחות קודמות של ממשל צרפת עם ההנהגה הלבנונית דרשה פריז את הוצאת חיזבאללה מהממשלה, שקיפות ומאבק בשחיתות כתנאים לסיוע כלכלי.

מקרון שוחח היום עם כמה מנציגי הפלגים השונים בלבנון ובהם השר מוחמד רעד איש חיזבאללה. לפי הדיווחים הוא הבטיח סיוע אבל דיבר על מעורבות ישירה של ארגונים בינלאומיים. בכך רמז מקרון על שעתיד לקרות במדינה בשל אוזלת היד של השלטונות. הארגונים הבינלאומיים ובעיקר אלה המסונפים לאום ינסו לפעול בעצמם לסיוע ושיקום המדינה, עם מעורבות קטנה ככל שניתן של הממשלה, כדי שהכספים לא יופנו למטרות אחרות.

הבנק העולמי העריך היום כי הנזק לתשתיות הוא בין 10 ל-15 מיליארד דולר, והבטיח כי יפעל יחד עם שותפיה של ביירות לקדם העברת סיוע כספלסייע - במימון ציבורי ופרטי - לצורך עבודות השיקום.

הציבור בלבנון דורש גם חקירה עמוקה ומקיפה של הסיבות לאסון, והענשת האחראים למחדל. ומביע בדרכים רבות את חוסר אמונו בממשלה.

ארגון זכויות האדם Human Rights Watch לקיים חקירה בינלאומית בנוגע לפיצוץ, ולא להפקיד את החקירה בידי לבנון עצמה בלבד. גם המנהיג הלבנוני הדרוזי וואליד ג'ונבלאט קרא לחקירה בינלאומית. "אין לנו שום אמון בממשלה שתחשוף את האמת מאחורי הפיצוץ", אמר. לקריאתו הצטרף גם סמיר ג'עג'ע המנהיג הנוצרי שאמר כי אמנת האום מחייבת ומצדיקה מעורבות בינלאומית בנעשה במדינה בעקבות האסון.

לצד תרומות רבות המועברות באמצעות ארגונים בינלאומיים ללבנון, ישראל מציעה להעביר לטיפול בבתי חולים בארץ פצועים מעובדי האום או בעלי אזרחות שאינה לבנונית. אין עדיין היענות לפנייה. המחווה של עיריית תל אביב להאיר את בניין העירייה בצבעי דגל לבנון שותפה על ידי משרד החוץ ברשתות החברתיות בערבית וזכו לתגובות מעורבות.