הבחירות לנשיאות בבלארוס: צעירה בת 37 מאתגרת את המנהיג הוותיק לוקשנקו

סבטלנה טיכנובסקאייה רוכבת על גל של תסכול משלטונו של הנשיא שמכהן בתפקיד כבר 26 שנים  • הוא מואשם בקיפאון כלכלי, הפרת זכויות אדם, וטיפול תמוה במגפת הקורונה

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו / צילום: AP
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו / צילום: AP

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, מהמנהיגים הוותיקים ביותר באירופה, ניצב מול אתגר חסר תקדים בדמות מתמודדת בת 37 בבחירות לנשיאות שייערכו ביום ראשון הקרוב, שרוכבת על גל של תסכול משלטונו שנמשך כבר 26 שנים.

סבטלנה טיכנובסקאייה מייצגת את הכעס של אזרחי בלארוס על הפרות זכויות אדם חוזרות ונשנות, קיפאון כלכלי והטיפול התמוה של לוקשנקו במשבר הקורונה. התסכול הנרחב דחף עשרות אלפים לצאת לרחובות תוך כדי הבעת תמיכה בקמפיין שלה. בעלה סרגיי טיכנובסקי, אושיית יוטיוב פופולרי, נעצר במאי ומואשם בהסתה לתסיסה אזרחית.

"כל כך פחדתי לעשות את זה, כי אני מבינה מה הכוח הזה עלול לעשות לי", אמרה טיכנובסקאייה בראיון. "אבל כל יום הייתי צריכה להתגבר על הפחד שלי ולנוע קדימה. זו החובה שלי כרגע".

הבחירות צפויות להיות המותחות ביותר בהיסטוריה של בלארוס, מדינה ששוכנת במיקום אסטרטגי בין רוסיה ואוקראינה. למרות הזעם הציבורי, לוקשנקו בן ה-65, שניהל קולקטיב חקלאי ושירת בצבא הסובייטי לפני קריסת מסך הברזל, לא צפוי להפסיד בבחירות.

שליטה ללא הפרעות 

שליטתו בזרועות הביטחון, במדיה הממלכתית ובבירוקרטיה של המדינה מאפשרת לו "להחניק" מתנגדים, ובמידת הצורך לזייף את התוצאות בקלפיות לטובתו, כך לדברי פרשנים פוליטיים. תומכיו זוקפים לזכותו את השמירה על יציבות המדינה אחרי קריסת ברית המועצות ב-1991.

אבל התגובה הנוקשה שלו לאתגרים הפוליטיים שבפניו מאותתת כעת שבלארוס נכנסת לתקופה ממושכת של אי יציבות.

בנוסף לחסימת מועמדים מהאופוזיציה, הרשויות עצרו פעילים ועיתונאים, וכוחות הביטחון פיזרו בכוח הפגנות שקטות. לוקשנקו אמר גם שבעלי בריתו ברוסיה מנסים לערער את יציבות המדינה, והאשים את מוסקבה בהפעלת עשרות שכירי חרב כדי לעורר מהומות לפני הבחירות. רוסיה דוחה את הטענות שלו וקוראת לשחרור 33 מאזרחיה שנעצרו בבלארוס בשבוע שעבר.

"אנשים התעוררו והאוכלוסייה מוכנה להשתתף באופן פעיל בקמפיין הבחירות הזה", אמר ואלרי קרבלביץ', פרשן פוליטי עצמאי במינסק, בירת המדינה. אמנסטי אינטרנשיונל מאשים את הרשויות בבלארוס באלימות, הפרת זכויותיהם של מפגינים ועריכת מעצרים נרחבים. הרשויות החזיקו כמה מפגינים במעצר במשך שבועות, מסר הארגון. לשכת לוקשנקו לא הגיבה לבקשת תגובה על ההאשמות שהוא משתמש בדיכוי ומפר את זכויות האזרחים במאמץ להבטיח את המשך שלטונו.

בהופעה בפרלמנט של בלארוס שלשום הוא הזהיר שיש מזימה להדיח את ממשלתו, והתחייב להגן על הקלפיות. "אף אחד לא הולך לגנוב את קולות המצביעים", הוא אמר. הוא גם מתח ביקורת על יריביו, שלדבריו אין להם ניסיון בעולם האמיתי מעבר למדיה החברתית. בעבר הוא גם טעם שנשים לא ראויות להנהגה.

הכנסה חודשית ממוצעת: 458 דולר

אחד המקורות הגדולים בהתמרמרות האוכלוסייה הוא המצב הכלכלי בבלארוס. לוקשנקו תומך זמן רב בכלכלה ריכוזית, שבה הממשלה מספקת הלוואות וסובסידיות לחברות ציבוריות. ההכנסה החודשית הממוצעת בבלארוס היא 458 דולר. בשנים האחרונות, מוסקבה צמצמה את סבסוד משלוחי האנרגיה בגלל סירובה של בלארוס לתמוך בהשתלבות מדינית הדוקה יותר עם רוסיה, ועלויות המחייה התייקרו.

תגובתו הכאוטית של לוקשנקו למגפת הקורונה שינתה גם היא את דעת הקהל. הוא עצמו נדבק בנגיף ביולי, אחרי שהוא ביטל את הנגיף כפסיכוזה והציע לטפל בו עם וודקה וסאונות. בלארוס שמרה על גבולות פתוחים ולא פרסמה הוראות סגר או ריחוק חברתי. יותר מ-68,000 מקרי קורונה נרשמו במדינה, ולפחות 674 מקרי מוות. לוקשנקו עצמו התאושש מהמחלה.