אז מה באמת חושבים הכלכלנים על תקציב דו-שנתי מול חד-שנתי?

בוויכוח על תקציב דו-שנתי כולם טוענים שהכלכלנים לצדם • ומה טוענים הכלכלנים עצמם? • המשרוקית של "גלובס"

מיכאל ביטון, כחול לבן מול מיקי זוהר, הליכוד / צילום: תמר מצפי, לשכת עורכי הדין
מיכאל ביטון, כחול לבן מול מיקי זוהר, הליכוד / צילום: תמר מצפי, לשכת עורכי הדין

כדי להוכיח שהמלחמה על אורך התקציב נובעת ממחלוקת עניינית, גם בליכוד וגם בכחול לבן מספרים שהקונצנזוס הכלכלי עומד לצדם. ממש התקציב של שרדינגר. יו"ר הקואליציה מהליכוד מיקי זוהר פסק בשבוע שעבר בכאן ב': "תקציב חד-שנתי הוא נכון מבחינת כל גורמי המקצוע, ולא סתם רה"מ מתעקש עליו". השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון מיכאל ביטון, כעבור דקות, קבע באותו ערוץ: "מה שטוב לאזרחים בעת הזאת היא יציבות של תקציב שנה קדימה. כל הכלכלנים חושבים כך, כל אנשי האוצר חושבים כך".

מבולבלים? השתדלנו לאתר כל התבטאות טרייה בנושא מצד כלכלנים וכלכלניות בכירים. גם אם לא מצאנו הכול, גילויי דעת ופרסומים בעיתונות מאפשרים לשרטט מפה ממצה למדי.

בעד תקציב דו-שנתי: 

צמרת האוצר הנוכחית: המנכ"לית קרן טרנר-אייל; ראש אגף התקציבים שאול מרידור; החשכ"ל רוני חזקיהו; ראש רשות המסים ערן יעקב; היועמ"ש אסי מסינג. עד סוף יולי הם דבקו בעמדתם המסורתית בעד תקציב חד-שנתי, אבל נמלכו כשמועד האישור התאחר.

בכירים לשעבר באוצר: השרים לשעבר רוני בר און אברהם בייגה שוחט; המנכ"ל לשעבר אבי בן-בסט; ראש הרשות לתכנון כלכלי לשעבר אסף רזין; היו"ר לשעבר של הוועדה לרפורמה במסים חיים בן-שחר; והיו"ר לשעבר של הוועדה למסוי רווחי הגז איתן ששינסקי.

בנק ישראל: הנגידים לשעבר קרנית פלוג ויעקב פרנקל; המשנה לנגיד לשעבר צבי אקשטיין; חבר הוועדה המוניטרית לשעבר ראובן גרונאו; חבר המועצה המייעצת לשעבר אלחנן הלפמן; וחבר המועצה המנהלית לשעבר אפרים צדקה. 

באקדמיה: מנואל טרכטנברג; מומי דהן; יוסי זעירא; מנחם יערי; אלמה כהן; ועומר מואב. כל אלה היו שותפים לגילוי דעת בעד שפורסם בעד תקציב דו-שנתי.

בעיתונות: הפרשנים נחמיה שטרסלר ("הארץ") וסבר פלוצקר ("ידיעות אחרונות"). האחרון אמנם המליץ ביוני "לאשר תקציב תלת-חודשי עד סוף 2020", אבל בסוף יולי התחרט וכתב: "ישראל זקוקה נואשות לתקציב ל-18 חודשים".

אין העדפה:
נגיד בנק ישראל אמיר ירון אמר ל"מקור ראשון" שאין הבדל ניכר בין האפשרויות, אבל הדגיש שחשוב להשאיר פתח לשינויים בתחילת 2021.

בעד תקציב חד-שנתי:
מצאנו רק שני שמות בולטים: שלמה מעוז, הפרשן הכלכלי של "מעריב"; שר האוצר לשעבר ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד. שניהם טענו שאי-הוודאות לגבי הצפוי ב-2021 לא תאפשר להכין תקציב דו-שנתי ראוי.

■ בשורה התחתונה: דברי ביטון נכונים ברובם, ואלה של זוהר לא נכונים ברובם. כמעט כל הכלכלנים שנקטו עמדה בשאלת התקציב תומכים כעת בהעברת תקציב לשנתיים.

תחקיר: ארן רונדל