דליפת הנפט במאוריציוס: הרס סביבתי חסר תקדים – הוכרז על מצב חירום סביבתי

לאחר שהתגלו בספינה היפנית שעגנה בחוף במאוריציוס סדקים, זלגו עד כה לים לפחות אלף טון של נפט • המדינה ניצבת בפני משבר אקולוגי חמור שבכוחו להשפיע באופן חסר תקדים גם על הכלכלה ועל פרנסתם של רבים במדינה

שמן מנועים זולג מתוך ספינה ליד חופי מאוריציוס. המדינה הכריזה על מצב חירום סביבתי / צילום: Eric Villars, Associated Press
שמן מנועים זולג מתוך ספינה ליד חופי מאוריציוס. המדינה הכריזה על מצב חירום סביבתי / צילום: Eric Villars, Associated Press

מדינת האי מאוריציוס בדרום מערב האוקיינוס ההודי מכריזה על מצב חירום סביבתי, לאחר שתקלה בספינה הנושאת נפט הובילה לדליפה גדולה של דלק לטבע, באופן המאיים על המערכת האקולוגית באזור המשמשת בית לבעלי חיים ייחודיים, חיות ים וחיות בר הנתונות כעת תחת איום משמעותי. בימים האחרונים, תמונות המופצות ברשת ובהן גם תמונות לווין, חושפות לעיניי רבים בעולם תמונה עגומה: שמנים עבים ודביקים מצפים את המים והאדמה, כשהחומר השחור ההרסני מתפשט אל מי הטורקיז סביב הספינה השוקעת.

12 יום לאחר שהאונייה התייצבה מול החוף הדרום-מזרחי של האי עם כמעט 4,000 טון נפט ודלק, ו-200 טון דיזל על הסיפון, ביום חמישי החלה הספינה MV Wakashio אשר בבעלות חברת הספנות היפנית נגשיקי לשקוע לאחר שהתגלו בה סדקים. עד כה, כ-1,000 טון נפט לפחות זלגו ממנה לים, כשהם פוגעת בשונית אלמוגים, פושטים לחוף וגורמים לדליפה הרסנית של נפט באזור שהוגדר על ידי המשרד להגנת הסביבה במדינה כרגיש. הנזק של שפך הנפט טרם ידוע במלואו, אך לפי ארגון sky truth, המתמחה בחישוב אימפקט סביבתי של נזקים הנגרמים על ידי בני האדם באמצעות תמונות לווין, מ"ק אחד של נפט, יוצר כתם שמן שמכסה קילומטר רבוע של מים.

צוללנים מנסים לסתום את דליפת השמן מהספינה / צילום: Georges de La Tremoille, Associated Press
 צוללנים מנסים לסתום את דליפת השמן מהספינה / צילום: Georges de La Tremoille, Associated Press

שטחי הטבע רחבי הידיים במדינה הינם ביתם של מינים רבים נדירים או כאלו המצויים בסכנת הכחדה, וכן של שונית אלמוגים גדולה. כעת קבוצות סביבתיות מזהירות כי המדינה עומדת כעת בפני אחד המשברים האקולוגיים החמורים ביותר שלה, עד כדי קטסטרופה אקולוגית, שבכוחה להשפיע באופן חסר תקדים גם על הכלכלה ועל פרנסתם של רבים במדינה.

עם התפשטות השפכים למים הכחולים והצלולים של הלגונות הסמוכות, אמר ביום חמישי שר הסביבה המאוריאני, קוואס ד'אמאנו, כי "המדינה מתמודדת עם משבר סביבתי חסר תקדים", בזמן שהאומה נסמכת על הלגונות הבתוליות שלה עבור ייצור המזון ושגשוגו של ענף התיירות, שכן תיירים רבים נוהרים לאזור ומתארים אותו כ'גן עדן'. הלגונות מושכות תיירים רבים מדי שנה; מאוריציוס אירחה כמעט 1.4 מיליון מבקרים בשנת 2019, שהכניסו 63 מיליארד רופי מאוריציוס (1.6 מיליארד דולר) לכלכלת המדינה.

ההתמכרות האנושית לדלקים פוסיליים

תושביה המודאגים של מדינת האי מילאו בשבת שקי בד בעלי קנה סוכר, ומיהרו לחוף כדי ליצור מחסומי נפט מאולתרים, ובכך להגן על חופי הים וחיות הבר מפני טונות הדלק הדולפים. בסרטונים שפורסמו באינטרנט, נראו מים שמנוניים זולגים על היבשה, ואדם מעביר מקל על פני המים ומרים אותו בחזרה, כשהוא נוטף נוזל שחור סמיך. עובדים ומתנדבים השומרים על חיות הבר באזור ניסו לפנות עשרות צבים וצמחים נדירים מאזור השפך, כשהחשש מפני מזג אוויר שיחמיר את דליפת הספינה הסדוקה הולך וגובר. התושבים ופעילי הסביבה, נותרו לתהות: מדוע הרשויות לא פעלו מהר יותר כדי להגן על הטבע ועל מטה לחמם, בזמן שרוחות עזות הצפויות השבוע, לפי תחזית מזג האוויר, עלולות לדחוף את שפך הנפט עוד יותר לאורך חוף היבשת.

ראש הממשלה של מדינת האי הודיע כי לרפובליקה אין את האמצעים כדי לטפל בדליפה או לפנות את הספינה התקועה מול חופי מדינתו, ואילו יונס אומארג'י, חבר הפרלמנט האירופי ובן האי ראוניון, אמר ל-CNN כי יש צורך בשיתוף פעולה בינלאומי כדי להתמודד עם "האסון האקולוגי". לדבריו, "זהו משבר סביבתי קשה ואנחנו עדיין לא מודעים לכל ההשלכות שיכולות להיות לו. זה נורא עבור מאוריציוס, שכלכלתה מבוססת על תיירות וכבר הושפעה קשות מהפנדמיה".

עד כה המדינה היחידה להגיש סיוע היא צרפת. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי מומחים וציוד נשלחו למאוריציוס כדי לעזור לה להתמודד עם הדליפה, ושהאי ראוניון השכן המצוי בשליטת צרפת, העביר היום ציוד לטיפול בדליפות. הרשויות בראוניון, אמרו כי גם כלי שיט יסייע למאמצים להכיל את התפשטות החומרים המזהמים. "כשמגוון ביולוגי בסכנה, יש צורך דחוף לפעול", אמר מקרון. "אתם יכולים לסמוך על התמיכה שלנו".

ואמנם, הנזק שנעשה איננו בר תיקון, שכן גם אם יצליחו הרשויות להוביל לניקיון חלקי או מלא של הנפט, בעלי החיים אשר זהו ביתם כבר מתמודדים עם פגיעה נרחבת, וכך גם הטבע. "מדובר כעת באסון האקולוגי החמור ביותר בתולדות מדינת האיים הקטנה", אומרים בגרינפיס. "דליפת הנפט והסולר ממכלית המטען היפנית למי האוקיינוס מאיימת על החיים הימיים של אלפי מינים בלגונות הכחולות ואוצרות הטבע של מדינת האיים הקטנה. הדליפה צפויה לגרום לנזקים כבדים לכלכלה, לבריאות ולביטחון התזונתי של תושבי האי.

גרינפיס תומכים בתושבים וקוראים לאו"ם ולמדינות נוספות לסייע לתושבים במאמצי הניקיון של נזקי הדליפה. אין שום דרך מספיק בטוחה לייצר, להוביל ולאחסן דלקים פוסיליים. הדליפה היא לא ביש מזל, אלא תוצאה נוספת של ההתמכרות האנושית לדלקים פוסיליים. התגובה הטובה ביותר לאסון היא זירוז המעבר מדלקים מזהמים לעבר אנרגיה מתחדשת".