לאחר האיום בשביתה: לא ינוכו ימי מחלה בגין תקופת הבידוד לרופאים

על רקע המחסור החמור בתקנים וידיים עובדות במערכת הבריאות, הוכרז אמש סכסוך עבודה על ידי ההסתדרות הרפואית • לצד המחסור החמור בצוותים, הרופאות והרופאים נאלצים לשאת בעלות ימי הבידוד באם שהו ליד חולה מאומת, גם מתוקף עבודתם • סכסוך העבודה עודנו על הפרק

מחלקת מונשמי קורונה / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS
מחלקת מונשמי קורונה / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS

איום הרופאים בשביתה עבד: לפני דקות אחדות הושג הסכם להסדרת ימי הבידוד של הרופאים והרופאות בין שר האוצר ישראל כ"ץ ובין ההסתדרות הרפואית. ההסכם נחתם לאחר שאתמול בלילה הכריזה הסתדרות הרופאים על סכסוך עבודה, וטענה שלצד המחסור החמור בצוותים, הרופאות והרופאים נאלצים לשאת בעלות ימי הבידוד באם שהו ליד חולה מאומת, גם מתוקף עבודתם. יחד עם זאת, סוגיות אחרות הנוגעות לסכסוך העבודה טרם נפתרו.

כעת, מודיעים במשרד האוצר כי "מתוך הוקרה והערכה להתגייסות הצוותים הרפואיים לעבודה מסורה ומקצועית מסביב לשעון, נחתם היום (ב') הסכם המורה על הסדר לרופאים שנכנסו לבידוד עקב חשיפה לנגיף הקורונה במסגרת עבודתם הרפואית. בצורה זו, מובטח כי שכרם של הרופאים לא ייפגע, וכן הוסכם על הסדר כלכלי הדדי המבטיח כי לא ינוכו ימי מחלה בגין תקופת הבידוד לרופאים שנחשפו לקורונה במסגרת עבודתם הרפואית". רופאים שנאלצים לשהות בבידוד לאחר חשיפה לחולה מאומת שלא במסגרת העבודה - לא יזכו לשיפוי.

סכסוך העבודה של הרופאים, עם זאת, לא בא על פתרונו באופן מלא ועודנו על הפרק. לפי הר"י, הסכסוך הוכרז בין היתר "לאור אי הקצאת התקנים הנדרשים על מנת לעמוד בעומס העבודה החריג בתקופת הקורונה (לרבות ריבוי תורנויות) ועל רקע המחסור החמור בבתי החולים ובקהילה; ולאור החלטת פקידי האוצר להטיל על בתי החולים חלק ממימון התקנים הנוספים - מה שיעמיק עוד יותר את הגירעונות ההולכים ותופחים ויחייב פיטורי עובדים.

"בין העילות לסכסוך ניתן למנות גם את הכוונה לפטר בחוסר תום לב רופאים המועסקים בבתי החולים באמצעות תאגידי הבריאות (מהלך שיחריף את העומס על צוותי הרפואה), תשלום חלקי לחלק מהרופאים בתקופת הקורונה, ניכוי ימי מחלה מרופאים שנאלצו לשהות בבידוד, והיעדר שיפוי לרופאים שנאלצו להוציא כספים רבים על סידור מיוחד לילדים בעת השבתת המסגרות".