מקבלים קצבאות סיעוד או נכות? הכירו את "הרשימה השחורה" לשלילת מענק הקורונה

54 אלף בני אדם קיבלו הודעות שלא יהיו זכאים למענק מהמדינה, כי לא הגישו דוחות מס הכנסה ל-2018 • ביטוח לאומי מבקש מרשות המסים לאשר לאותם אנשים העברת כספים מיידית

מאיר שפיגלר  / צילום: שלומי יוסף
מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף

"על פי המידע שהתקבל ממס הכנסה אינך זכאי למענק לכל אזרח, מכיוון שטרם הגשת את הדוח השנתי במס הכנסה לשנת המס 2018. זאת, על פי סעיף 5 בחוק תוכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש - מענק חד פעמי) התש"ף-2020. לבירורים ניתן לפנות למס הכנסה באמצעות מייצג או מערכת פניות הציבור באתר רשות המסים".

את ההודעה הזאת קיבלו בשבועיים האחרונים כ-54 אלף אזרחים שנשללה מהם זכאותם למענק הסוציאלי שהמדינה החליטה לחלק לכלל אזרחי המדינה. זאת, עקב סעיף שלילה שהוכנס לחוק ה"מענק לכל אזרח" ברגע האחרון ממש וקבע כי מי שלא הגיש דוחות למס הכנסה בשנת 2018 או לא שילם את חבות המס לאותה שנה (כן, שנתיים לפני פרוץ משבר הקורונה) אינו זכאי למענק החדש. הבעיה המרכזית שהתעוררה עם שלילת המענקים היא שרבים מאותם עשרות אלפי אזרחים שזכאותם נשללה נמנים עם רשימת מקבלי "הבטחת הכנסה" מביטוח לאומי - האוכלוסייה החלשה ביותר בארץ.

 שלילת הזכאות ממקבלי הקצבאות נחשפה ב"תוכנית חסכון" בערוץ 12, וכיום חושף "גלובס" כי המוסד לביטוח לאומי כבר פועל כדי לאשר לחלק מהאזרחים שזכאותם נשללה את קבלת המענק, למרות סעיף החוק השולל את הזכאות.

"העברנו לרשות המסים רשימה של מקבלי הבטחת הכנסה שזכאותם למענק נשללה בעקבות אי הגשת דוחות מס הכנסה לשנת 2018, וביקשנו לאשר לנו להעביר להם את הכספים בהקדם האפשרי", אמר מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר.

נחזור צעד אחורה אל ההצהרה החגיגית של ראש הממשלה בנימין נתניהו על "מענק לכל אזרח". לאחר שינויים שעיקרם הפיכת המענק לדיפרנציאלי (יותר כסף למי שעני יותר ועוד שינויים) פורסמה תוכנית המענק, שלפיה יחולק "מענק ילדים" בסך 500 שקל למשפחה על כל ילד מתחת לגיל 18 עד הילד הרביעי, ומהילד החמישי ואילך 300 שקל נוספים, ו"מענק למבוגרים" בגובה 750 שקל או 1,500 שקל לזכאים למענק מוגדל - מקבלי הבטחת הכנסה וקצבאות.

הביטוח הלאומי פעל במהירות ותוך שמונה ימים (כולל שישי שבת) שילם 90% מכספי המענקים לזכאים. מה קרה עם עשרת האחוזים הנותרים? אל הביטוח הלאומי החלו להגיע תלונות של אזרחים שלא קיבלו מענקים, ביניהם מקבלי קצבת קיום, אמהות המקבלות מזונות מהביטוח הלאומי ועוד. התברר, כי רשות המסים העבירה לביטוח הלאומי מעין "רשימה שחורה" של כ-132 אלף אזרחים שאינם זכאים למענק משתי סיבות: האחת, אזרחים שהכנסתם גבוה מ-643 אלף שקל ולא זכאים למענק על פי החוק; והשניה - אזרחים שלא הגישו למס הכנסה דוח לשנת 2018 ו/או לא שילמו מס עבור שנה זאת.

"מענק סוציאלי הוא זכות בסיסית"

מתוך "רשימת ה-130 אלף", היו כ-54 אלף שנשללה זכאותם למענק בשל אי דיווח למס הכנסה. בדיקה מעמיקה יותר של הנתונים חשפה כי בקרבם יש מספר לא מבוטל של מקבלי קצבאות מהביטוח הלאומי, אשר חלקם "עניים" בשפת העם או "מהאוכלוסיות החלשות ביותר במדינה", בשפת הביטוח הלאומי. האבסורד הוא כי מדובר בעיקר באלו שהיו אמורים לקבל מענק כפול מהמדינה, בשל מצבם הקשה, ותחת זאת נשללה זכאותם. בין היתר, מדובר ב-2,000 מקבלי הבטחת הכנסה, 5,900 מקבלי קצבת נכות, כ-500 אימהות המקבלות מזונות מהמדינה, 1,100 מקבלי קצבת סיעוד ועוד כ-520 מקבלי קצבת זקנה. בשנת 2020 כולם נתפסים כנזקקים על ידי המוסד לביטוח לאומי, אך את חוק המענק לכל אזרח זה לא ממש מעניין. החוק שולל מהם את הזכאות כיוון שבשנת 2018 הם היו עצמאים, ולא הגישו דוח.

 לדברי מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, "לאחר שהעברנו מעל 90% מהתשלומים לכל תושבי מדינת ישראל בתוך שמונה ימים, התחילו לפנות אלינו לא מעט תושבים שטענו שהם לא קיבלו את המענק שהם זכאים לו, והסתבר לנו שזה נובע מכך שקיבלנו דוח מרשות המסים שלפיו מי שלא הגיש את הדוחות ל-2018 לא זכאי לקבל את המענקים. כשנברנו מצאנו משהו שהטריד את מנוחתנו, ולפיו חלק לא מבוטל ממי שנכלל ברשימה של רשות המסים אלה אנשים שמקבלים קצבאות מאתנו. על פי חוק הם באמת לא זכאים, כי מדובר באנשים שהיו עצמאים ב-2018 ולא הגישו דוחות וכנראה שינו מאז את הסטטוס שלהם לשכירים, אבל זה לא נראה לנו הגיוני. זה מצב שיכול להגיע לכדי דיני נפשות. אם לא נעזור להם לא יהיה מי שיעזור".

לדברי שפיגלר, "ברשות המסים רגישים ומבינים את העניין, ופועלים בשיתוף פעולה על מנת למצוא פתרון עכשיו, תוך ימים ספורים. אנחנו עכשיו מתכסים עצה איך קודם כול לתת מענה לאוכלוסייה הזאת ורק אח"כ לחשוב איך לטפל בדוחות ל-2018. חייבים לפעול מהר".

 "לא מספיק שהמענקים לעצמאים מערימים קשיים ובסוף מקבלים סכום זעום, אז גם במענק הזה מנסים לשלול מעצמאים את זכאותם בלי סיבה?", אומר אחד העצמאים שזכאותו נשללה. 

"מענק סוציאלי הוא זכות בסיסית"

לדברי רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, ומראשי מאבק העצמאים בתקופת הקורונה, מדובר בערבוב מין בשאינו מינו. "אנחנו לא מבינים מה הקשר בין הדוחות הכספיים ותשלום המס למענק 'מזומן לכל אזרח'. מדובר במענק סיוע חד פעמי שאינו מענק עסקי, שמגיע לכל אזרח ולכל ילד, ולכן ההגבלות שקשורות לדרישה להגשת דוח או לתשלום חוב מס לא רלוונטיות. ברגע שמדובר במענק סוציאלי זו זכות בסיסית שאסור להתנות אותה בהגשת דוחות למס הכנסה או בתשלום חוב למס הכנסה. אנחנו יודעים, ואני אומרת את זה בצער, כי מי שנמצא בקשיים האלה גם לרוב לא התפנה לטפל בהגשת דוחות ובתשלומי מס כי הוא עסוק במלחמת קיום. יש מספיק אפשרויות וסנקציות בחוק שניתן לנקוט נגד מי שלא הגיש דוחות ולא שילם את חבות המס".

גם יועץ המס (עו"ד) שחר שאבי, סבור כי סעיף השלילה אינו במקומו. "התניית קבלת המענק המתיימר להתקרא 'מענק לכל אזרח' בהגשת דוח מס הינה איוולת ועושה שוב בפעם המי יודע כמה במשבר הקורונה, הבחנה והפליה בין שכירים לעצמאיים. רק במשרדי קיבלתי שלוש פניות מאזרחים שמענקם נשלל עקב 'אי הגשת דוח' כשבפועל לאחר בדיקה, הדוח הוגש ויש שומה כשרה לאותו אזרח. הבעיה אפילו מחריפה כי אין למי לפנות. אין שום מוקד מידע ואין שום סנכרון בין מס הכנסה לבי המוסד לביטוח לאומי". 

גורמים שהיו מעורבים בניסוח חוק ה"מזומן לכל אזרח" לא מבינים בכלל על מה המהומה. לדבריהם, מענק "מזומן לכל אזרח" אינו מענק סוציאלי, אלא מענק לעידוד צריכה, ולכן אין רלבנטיות לטענה כי אין לכלול בחוק סעיפי שלילת מענק שאינם סוציאליים במהותם. בנוסף, לדבריהם, התקיימו דיונים ארוכים סביב חקיקת סעיף 5 לחוק והוסבר בצורה ברורה מדוע הסעיף הזה נחוץ. הרקע לחקיקת הסעיף היה הצורך לוודא כי בעלי הכנסה גבוה של כ-643 אלף שקל בשנה (כ-50 אלף שקל בחודש) לא יהיו זכאים למענק, כפי שנקבע על פי חוק. במקרה של עצמאים, כדי לוודא שההכנסות של הזכאים לא עברו את התקרה, נקבע כי ייבחנו דוחות 2018. ובהתאם, מי שלא הגיש דוח לא יהיה זכאי לקבל את המענק עד שיגיש את הדוח. למעשה, לדברי אותם גורמים, העצמאים שלא הגישו את הדוחות הללו נתפסים על ידי המדינה כעבריינים כיוון שהם עוברים על החוק המחייב אותם בהגשת דוח במשך כשנתיים. ובכל זאת, אומרים אותם גורמים, מי שלא הגיש את דוח 2018 לא מאבד לחלוטין את זכאותו, ואם יגיש את הדוח כעת ויתברר כי הכנסתו הייתה נמוכה מ-643 אלף - יהיה זכאי לקבל את המענק.

לשאלה מה הקשר בין ההכנסות ב-2018 למצבו של אותו אדם ב-2020, ענה גורם שהיה מעורב בחקיקה כי זו הייתה הדרך היחידה לבחון את ההכנסות וזו הדרך שנקבעה בחוק.

הבעיה נותרה בעינה - אנשים שמקבלים קצבאות בשנת 2020, ונתפסים כעניי המדינה בעיני הביטוח הלאומי והחוק המחמיר ביותר, אינם זכאים למענק בימים שהם זקוקים לו יותר מכל, בשל העדר המידע על הכנסתם לפני כשנתיים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי "בהתאם להוראות החוק בעניין המענק החד-פעמי תנאי לקבלתו הוא סך הכנסות שנתי פחות מ-643,000 שקלים לשנת 2018. על מנת שניתן יהיה לבדוק עמידה בתנאי זה נקבע בחקיקה כי יחיד שחייב בדיווח שנתי נדרש להגיש דיווח לרשות המסים. בנוסף, אם יחיד ירד בהכנסות בשנת 2019 מתחת לרף האמור, הוא יהיה רשאי להגיש דוח שנתי לרשות המסים ולאחריו לבקש את המענק. חשוב לציין כי גם היום, מי שיגיש את הדוח החסר ויעמוד בתנאי של רף ההכנסות יוכל לקבל את המענק מיידית".