הסתיים מכרז התדרים: קבוצת סלקום תשלם 115 מיליון שקל, כפול מפרטנר-הוט

הסכום המצרפי שהחברות תשלמנה יעמוד על 265 מיליון שקל • פלאפון תשלם 88 מיליון שקל ופרטנר והוט-מובייל ישלמו 62 מיליון שקל • שר התקשורת יועז הנדל: "פרישת דור 5 במדינת ישראל תאפשר בין היתר לייצר מנועי צמיחה ותוביל לקידום התעשייה"

יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס
יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס

משרד התקשורת פרסם את תוצאות מכרז הדור החמישי בסלולר. על פי התוצאות המסתמנות פלאפון תשלם 88 מיליון שקלים, קבוצת סלקום-אקספון וגולן טלקום תשלם 115 מיליון שקל ופרטנר והוט מובייל ישלמו 62 מיליון שקל. כל החברות קיבלו את אותה כמות תדרים בתחומי ה-700 מגה הרץ, ה-2,600 וה-3,500 מגה הרץ.

תוצאות המכרז מעידות על כך שסלקום-אקספון וגולן טלקום משלמות את המחיר הגבוה ביותר (115 מיליון שקל), אך מנגד לקבוצה יש רצועה מרכזית וקריטית שהיא מופרעת בתחום ה-700 מגה הרץ. הכוונה בביטוי מופרעת היא שהרצועה למעשה מתחלקת ומוגבלת בשימושים ביחד עם צה"ל. נקודה נוספת היא שהרצועה מופרעת מיידית, לטובת שימושים בדור הרביעי ובעתיד בדור החמישי. פלאפון זכתה בשלוש רצועות נקיות וללא הפרעות. מסתמן שמבחינת איכות התדרים, היא יצאה המרווחת במכרז. קבוצת פרטנר-הוט מובייל אמנם רכשה 2 רצועות מופרעות ב-2,600 מגה הרץ וב-3,500 מגה הרץ, אך רצועות אלה יהיו מופרעות גם כן בעתיד ומנגד רכשה רצועה איכותית כמו פלאפון בתחום ה-700 מגה הרץ, ושילמה את הסכום הנמוך ביותר במכרז. למעשה אם מפרקים את הקבוצות, אז בהשוואה יוצא שפרטנר שהיא חברה גדולה, משלמת פחות ממה שמשלמת אקספון שהיא החברה הקטנה בשוק.

השאלה היא האם בגלל שיטת המכרז המסובכת שסלקום התריעה כנגדה, ואף עתרה לבג"ץ (ונדחתה), תשלם מחיר גבוה מאד לעומת מתחרותיה בשל העובדה שמתחרותיה לשיטתה פעלו נגדה, ומה יהיו ההשלכות מבחינתה. סלקום ואקספון ישתתפו בתשלום על התדרים שווה בשווה על רקע הרכישה של סלקום את גולן טלקום.

ממשרד התקשורת נמסר שהוא "מברך את החברות הזוכות, ומודה להן על הירתמותן לקדם ולפתח פרישת דור 5 ולהביא את ישראל לעידן הבא של הטכנולוגיה. כזכור, המכרז תוכנן באופן שמתמרץ את החברות להשקעה בפריסת תשתיות מתקדמות ושדרוג הרשתות הקיימות באופן שייטיב עם הציבור".

אבי גבאי, מנכ"ל קבוצת סלקום. שילמה הכי הרבה / צילום: כדיה לוי, גלובס
 אבי גבאי, מנכ"ל קבוצת סלקום. שילמה הכי הרבה / צילום: כדיה לוי, גלובס

משר התקשורת, חה״כ יועז הנדל נמסר כי "בשעה טובה הסתיים מכרז הדור החמישי. אנחנו נמצאים בפתחו של עידן חדש. אני מברך את החברות הזוכות. פרישת דור 5 במדינת ישראל תאפשר בין היתר לייצר מנועי צמיחה ותוביל לקידום התעשייה, ההייטק ויפתח אופקים חדשים בתחום האינטרנט של הדברים (IOT) שפותח אפשרויות חדשות לאזרחי מדינת ישראל".

אילן ברוק, מנכ"ל הוט מובייל מסר כי "השקת רשת דור 5 הינה יום חגיגי עבור HOT mobile ותחילתו של פרק חדש מלא אפשרויות עבור הלקוח, עבור הכלכלה ועבור שורה ארוכה של תחומים במדינת ישראל. אנו מודים לשר התקשורת ולמשרדו ונרגשים לצאת בהקדם לדרך עם הצעות הערך האטרקטיביות, המתקדמות והמשתלמות ביותר בשוק".

איציק בנבנישתי, מנכ"ל קבוצת פרטנר, מסר כי "הערב מתחיל עידן חדש עבור צרכני התקשורת בישראל, עם השלמת מכרז התדרים שכולל בתוכו גם את הקצאת התדרים הנדרשים להשקת רשת הדור ה-5.

"אני רוצה להודות למשרד התקשורת ולשר התקשורת יועז הנדל. עבורנו כקבוצת תקשורת, זהו רגע שבו מביאים לביטוי את העבודה הממושכת שנעשתה בחברה, בהקמת ליבה מותאמת לדור 5, בהיערכות לפריסה ארצית והקמת אתרים באזורים שונים בארץ, בניית תכניות ערך והיערכות עם מכשירי סלולר ומכשירים נוספים המותאמים לטכנולוגיה החדשה. בקרוב, יתחילו יותר ויותר מנויי פרטנר לזהות את הסימול Partner 5G על גבי המכשירים הניידים התומכים בדור 5".

אבי גבאי, מנכ"ל קבוצת סלקום, התייחס להשקת טכנולוגית הדור 5 ואמר כי "קבוצת סלקום היא קבוצה חדשנית, אשר חוללה תחרות בטלוויזיה בישראל לפני שנים אחדות, ומובילה בתחום פריסת הסיבים האופטיים. חשוב לנו לתת שירות איכותי ללקוחותינו, והשקת רשת דור 5 הינה צעד נוסף המהווה בשורה משמעותית עבורם ולשוק התקשורת בישראל. אנו שמחים לקחת חלק בהפיכתה של ישראל למעצמה טכנולוגית מתקדמת באמצעות טכנולוגיה זו אשר תשפר את איכות חייהם של תושבי המדינה".