לזרום עם זה: טיולי המים של הקיץ טובים מתמיד

הכנרת מלאה, הנחלים מהגולן זורמים ודרכי עפר מוצפות גם באוגוסט, ומספקות אתגרים חדשים לרכבי 4X4 • בקעת בית ציידה, למשל

בקעת בית ציידה / צילום: יותם יעקבסון
בקעת בית ציידה / צילום: יותם יעקבסון

החורף האחרון ברוך המשקעים הביא הרבה ברכה למטיילים. זה התחיל עם טיולי השיטפונות בחורף, המשיך עם פריחה משוגעת באביב ועכשיו, בקיץ, ממשיכים ליהנות בטיולי מים. נתחיל מזה שהכנרת מלאה לחלוטין. מחזה נדיר במקומותינו. רצועות החוף שלה, שהיו חשופות זה שנים, הוצרו במידה ניכרת כתוצאה מעליית המפלס החדה. אזורים שבהם צמחה בשנות השפל צמחיית גדות צפופה שבו והפכו כעת למוצפים.

המקום שבו מפלס הכנרת בא לידי ביטוי במלוא הדרו הוא בקעת בית ציידה (הבטיחה) שמשתרעת בין שפך הירדן לכנרת ולאורך שפכי הנחלים משושים (שאליו נשפך גם נחל יהודיה), שפמנון ודליות שזורמים מהגולן. הבקעה שטוחה ונמוכה, ולכן חלקים גדולים ממנה הוצפו עד כדי כך, ששפך הירדן לכנרת נדד מאות מטרים צפונה מנקודת השפך הקודמת.

שפכי הנחלים לכנרת הפכו ללגונות עמוקות שפולשות אל תוך היבשה. התוצאה היא שפע ירק טובל במים ועושר גדול של בעלי חיים: דגים ובעלי כנף, חזירי בר, נמיות, ועם יותר מזל גם חתולי בר.

בקעת בית ציידה מציעה כל מיני אפשרויות לטיולים. אחד המסלולים המוכרים, שתמיד כיף לשוב אליו, הוא גן הלאומי מג'רסה, השפך של נחל דליות. יש שם מסלול מעגלי, שראשיתו בהליכה בת כ-800 מטרים במים וחזרה בשביל שנמשך לאורך גדת הנחל, שלאורכו אפשר להתייבש (הכניסה בתשלום, בשעות הפתיחה של הגנים הלאומיים וברוח הזמנים והתו הסגול צריך להירשם מראש). בקטעים מסוימים המים בעומק של מטר וחצי, אבל ברובם הרבה פחות, והוא מתאים גם לילדים.

בקעת בית ציידה / צילום: יותם יעקבסון
 בקעת בית ציידה / צילום: יותם יעקבסון

את הבקעה חוצות כמה דרכי עפר המתאימות לרכבי 4X4. בחלקן צריך לחצות את הנחלים וחלקן מוצף כעת. אם אתם חוששים לטעות בסבך הדרכים או שאין לכם רכב שטח ורוצים בכל זאת לטייל בג'יפ, יש מספיק מקומות שישמחו לעזור. אחד מהם הוא "חווית ג'יפים בגולן" (https://jeepim-bagolan.co.il). שם אפשר להזמין ליווי עם ג'יפ, אפשר לשכור ג'יפ ואפשר לשכור ג'יפ עם נהג. המסלולים רבים ומגוונים: מסיור בן כשעתיים בבקעת בית ציידה ועד טיולים ארוכים ברחבי הגולן.

מקום מיוחד שנמצא כעת, כמו בעבר, על קו המים, שעד סמוך אליו ניתן להגיע ברכב רגיל הוא בית הבק, שניצב בין שפך הירדן לשפך הזאכי לכנרת. במקום מספר בתים חרבים, בנויים אבני בזלת, החוסים בצלם של איקליפטוסים גדולים. בעבר היה השטח בבעלותו של עבד אל רחמן באשה אליוסף, שנודע בכינויו ה"בק" (העשיר, בעל אדמות מקומי). בשנת 1904 הגיעה לכאן קבוצה של חלוצים מחצי האי קרים. הם חלמו להקים ישוב על גדת הכנרת, אך מכיוון שהבק סירב למכור להם את אדמותיו, החליטו להתיישב במקום כאריסים, בתקווה שביום מן הימים ימכור להם חלק מהשטח.

לא היה להם קל: באותם ימים הדרך היחידה להגיע ולעזוב את המקום הייתה בסירות מטבריה. העבודה הייתה קשה והמלריה וקשיים נוספים הכבידו. לאחר מות כמה מהם הם עזבו בסופו של דבר את המקום. עד לאחרונה חי בבית השלם היחיד אהוד שניידר, המקורב לאנשי יחידת ה-101, שגם גידל כאן את ילדיו ורעה עדר בקר. כעת, כשהשטח מוצף, אין לפרות שבבעלותו שטחי מרעה.

בקעת בית ציידה / צילום: יותם יעקבסון
 בקעת בית ציידה / צילום: יותם יעקבסון

בסמוך לבית הבק הולכים ומתגלים בשנים האחרונות שרידים ארכיאולוגיים מעניינים בני 2,000 שנה. החופרים סבורים כי כאן הייתה בית ציידה, אותה עיירת דייגים שהתפרסמה בזכות פועלו של ישוע הנוצרי והנסים שחולל בה. כיום מזוהה בית ציידה עם תל מרשים שנמצא בתחומי פארק הירדן, אלא שרוב הממצאים בו קדומים בכ-1,000 שנה מתקופת ישוע.

ואם כבר הזכרנו את פארק הירדן: יש בו שפע פינות שכשוך, מתחמי קמפינג ושטחי פיקניק. מפארק הירדן ניתן לצאת לשייט סירות או קייאקים שמופעל על ידי אבו קיאק (www.abukayak.co.il). השייט במורד נהר הירדן, שזורם כעת על מי מנוחות, מגיע עד גשר אריק. במהלכו חולפים בין גדות מוריקות, בשלווה ובניתוק מוחלט מהמציאות סביב. ההתקדמות מצריכה חתירה ושיתוף פעולה, וזו חוויה משפחתית נהדרת. מנקודת הסיום חוזרים במיניבוסים לנקודת המוצא.

בשולי בקעת בית ציידה שוכנת אחת הכנסיות היפות ביותר בישראל; כנסיית כפר נחום האורתודוקסית. הכנסייה, שטובלת בגן מטופח שבו מהלכים טווסים מפוארים, בולטת למרחוק בכתליה הלבנים ובכיפותיה האדומות.

אם אתם שוחרים טיולים מאתגרים יותר בוודאי תשמחו לשמוע על כמה מוצרי תיירות שקמו סביב עליית מפלס הכנרת. חברת "היעד הבא", בבעלותו של תום צור, שבימים כתיקונם מוציאה טרקים אל מקומות שונים בעולם, החלה לערוך טיולי קיאקים מודרכים לאורך הבקעה והלגונות שבה (www.nxt-d.co.il/doc/kayaks).

גם מדריכי הטיולים שירין בן יעקב ונועם בן משה החלו לערוך טיולים לקבוצות סגורות, בנות 20 איש, שכוללים שילוב של הליכה רגלית, שחיה ושיט קיאקים. ידיעת שחייה חובה (להזמנות: וואטסאפ: 054-3294295, דוא"ל: shirinbj@gmail.com).