עסק ביום | פיצ'ר

"הייתה אפס עבודה. 'להרוויח' אפילו מאה שקל זה להיות בהפסד"

ישראל שגב, בן 63, עצמאי כ-14 שנה, בחלקן אף היה בעל חברה. בשלוש השנים האחרונות הוא עובד כנהג מונית, בין היתר באמצעות אפליקציית גט • " בסך הכול קיבלתי קצת יותר מ-5,000 שקל לתקופה שממרץ עד יולי. זה לעג לרש" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

ישראל שגב, נהג מונית   / צילום: תמונה פרטית
ישראל שגב, נהג מונית / צילום: תמונה פרטית

ישראל שגב, בן 63, עצמאי כ-14 שנה, בחלקן אף היה בעל חברה. בשלוש השנים האחרונות הוא עובד כנהג מונית, בין היתר באמצעות אפליקציית גט. למקצוע הוא הגיע בשל הנוחות שכרוכה בו: "היה לי נוח לעבוד במונית בעיקר בשל הקשרים העסקיים שיצרתי לאורך הדרך - עבודה עם חברות, עם אנשי עסקים מחו"ל, נסיעות לנתב"ג - ב-90% מהזמן עבדתי עם לקוחות עסקיים".

דבריו של שגב הקשיים החלו עוד קודם לקורונה, והשלכות המגפה רק העצימו אותם משמעותית. "לפני כשנה הייתה המכה הראשונה - התנהלות הלא ממשלה שהייתה, והשר בצלאל סמוטריץ' שיישם רפורמה על המונים שפגעה בהכנסות של הנהגים בכ-30%, מה שעיוות את ההכנסה. אם לא די בכך, במרץ באה הקורונה.

"בשנה שעברה היו 4.1 מיליון תיירים ועוד אלפי ישראלים שנמצאים בחופשה - כל אלה הפכו את חודשי הקיץ לעונה חמה בה הייתי עובד 12 ו-14 שעות ביום. בסגר הנסיעות צנחו לאפס למשך כחודשיים-שלושה. נהגים צעירים פחות חששו לצאת, אבל נהגים רבים הם מבוגרים וחשופים יותר, וכמוני גם הם חששו לצאת. גם אם הייתי יוצא, הייתה אפס עבודה. 'להרוויח' אפילו מאה שקל זה להיות בהפסד. בהתחלה ההכנסות ירדו בקרוב ל-100%, בתקופה הנוכחית אני מעריך את הפגיעה ב-70%-50%. היות שאין תיירים ואנשי עסקים מחו"ל, אנחנו מסתמכים רק על הציבור הישראלי העובד, וגם הוא נפגע. לאנשים אין כסף ואנחנו קרובים למיתון קשה".

אנשים חוששים לנסוע במוניות?
"לא. אני אפילו יכול להעיד שכולם מקפידים על עטיית מסכה".

איך מסתדרים עם הפגיעה הכלכלית?
"חסכונות. אני אוכל מקצת הדבש שהשארתי בצד. בפעימה הראשונה לא קיבלתי כלום, בשנייה קיבלתי כאלפיים שקל על חודשיים. בסך הכול קיבלתי קצת יותר מ-5,000 שקל לתקופה שממרץ עד יולי. זה לעג לרש".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il