הורידה 5,000 קורבנות: אנגליה שינתה את הגדרות התמותה מקורונה

באנגליה החליטו מעתה לא לספור במניין המתים מהמגפה אנשים שמתו לאחר יותר מ-28 יום לאחר שאובחנו לראשונה כחולי קורונה • עכשיו עומד מספר המתים מקורונה בבריטניה כולה על 41,329 בני אדם

רה"מ בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: בן סטנסל, AP
רה"מ בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: בן סטנסל, AP

הרשויות באנגליה הודיעו אתמול (ד') על שינוי משמעותי בהגדרות התמותה מקורונה, שמשמעותו הפחתה של כ-5,000 קורבנות ממספר המתים מהמגיפה. אחרי השינוי, מספר הקורבנות הכולל בממלכה המאוחדת (הכוללת את אנגליה, סקוטלנד, וויילס וצפון-אירלנד) ירד באופן רשמי מ-46,706 ל-41,329 בני אדם. השינוי נעשה בתום עבודה של ועדה מיוחדת שהוקמה בחודש שעבר כדי לבחון את הנושא על ידי משרד הבריאות האנגלי, ומהווה "יישור קו" עם הסטנדרטים ביתר חלקי הממלכה.

הוועדה של רשויות הבריאות האנגליות המליצה להגדיר כ"מתים מקורונה" רק מי שהלכו לעולמם בטווח של 28 יום מאז אבחון המחלה. בין יותר מ-5,000 החולים שהוחרגו כעת מהרשימות, היו ככל הנראה מקרים שבהם החולה התאושש מקורונה אך הלך לעולמו מסיבה אחרת מאוחר יותר.

עד כה, דיווח ה"גרדיאן" הבריטי, נכללו ברשומות כ"מתים מקורונה" כל מי שהלך לעולמו מאז מרץ האחרון ושאובחן בשלב כלשהו עם נגיף הקורונה, ללא הגבלת זמן. לפי נתוני הממשלה הבריטית, 96% ממקרי המוות אירעו בטווח של 60 יום אחרי האבחון הראשוני עם קורונה, בעוד 88% מהמקרים אירעו בטווח של 28 ימים אחרי האבחון הראשוני בקורונה.

מומחים הסבירו לעיתון כי ככל שעובר זמן רב יותר מהתפרצות המגיפה, וגם גובר מספר המחלימים ממנה, התפיסה לפיה יש לסווג כ"נפטר קורונה" כל מי שאי פעם נבדק ונמצא חיובי לנגיף "הפכה לבלתי רלוונטית מבחינה אפידמיולוגית".

משמעות השינוי היא שאחד מכל עשרה "מתי קורונה" בבריטניה כולה עד כה לא נחשב יותר לכזה. כשמדובר בשבוע האחרון לגביו יש נתונים לגבי אנגליה (18-24 ביולי), לפי ה-BBC, התמונה משתנה משמעותית: במקום 442 מקרי מוות מקורונה שדווחו עד כה באזור בשבוע האחרון, המספר העדכני עומד על 111 בלבד, ירידה של 75%.

מומחים הסבירו לעיתון כי שיטת מדידה טובה יותר עשויה להיות בדיקה של מספר "מקרי המוות העודפים" (Excess Death) הלוקחים בחשבון את התמותה העודפת השנה בהשוואה לממוצע של שנים קודמות. מספר מקרי המוות העודפים בבריטניה עד כה השנה עומד על כ-65 אלף, מספר גבוה אף יותר משיעור המתים הרשמי מקורונה.

עם זאת, התמותה העודפת אינה מזהה ישירות את סיבת המוות, ועשויה להיגרם בין השאר בשל הסגר עצמו, והחשש של תושבי בריטניה ללכת לבתי חולים בשל מגיפת הקורונה, למשל.