בדרך לשביתה: התפוצץ המו"מ בין עובדי המעבדות למשרד האוצר

יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים הביוכימאים ועובדי המעבדות, אסתר אדמון: "בנימין נתניהו, בהתעלמותו ובהתעלמות שריו, מכין את מדינת ישראל למשבר ענק שהוא כנראה לא מבין את משמעותו"

הפגנת עובדי ועובדות המעבדות / צילום: תמונה פרטית
הפגנת עובדי ועובדות המעבדות / צילום: תמונה פרטית

לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן ומשבר מתמשך, הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות מודיעה כי "התפוצץ המשא ומתן האין סופי עם האוצר", וכי "היאוש שלנו עובדי המעבדות מקרב אותנו להשבתת מערכת הבריאות כולה". העובדים מוחים על תנאי עבודתם, ובהם שכר נמוך אותו מקבלים עובדי המעבדות הציבוריות, בזמן שהמדינה מממנת "ביד נדיבה" את המעבדות הפרטיות שקמו בתקופת הקורונה ומשקיעה בהן לדברי העובדים "הון עתק".

עובד חדש, בעל תואר ראשון, שנקלט בדרגה ג', מרוויח כיום 31 שקל לשעה במעבדות הרפואיות, ואילו במעבדות הפרטיות נעים הסכומים בין 70 ל-130 שקל לשעה. לדברי אסתר אדמון, יו"ר הארגון, האפליה בין המעבדות הפרטיות הלאומיות מובילה לכך שעובדים רבים זונחים את המעבדות הלאומיות לטובת המגזר הפרטי, בזמן שהאזרחים משלמים באופן מקביל על מערכים מתחרים. בניגוד למעבדות הקורונה, המעבדות הלאומיות מבצעות שלל בדיקות שגרתיות הנוגעות למכלול החיים של האזרחים, ודורשות כוח אדם למשימות מגוונות. בעוד שהחוזים עם המעבדות הפרטיות מורחבים, לפי אדמון, ניתן לבצע כמות גדולה יותר של בדיקות במעבדות הלאומיות.

לפי דוח משרד הבריאות לשנת 2016, 42% מעובדי המעבדות שוקלים לעזוב את מקום עבודתם, מתוכם 62% שוקלים לעבוד בתחום אחר. 20% מהעובדים דיווחו שהם עובדים בעבודה נוספת לצורך השלמת הכנסה. עובד מתחיל משתכר שכר מינימום, ושכר של 6,000 - 7,000 ש"ח ברוטו למשרה מלאה, עם תואר ראשון או תואר שני, ותואר שלישי. ליציאה משכר המינימום דרוש וותק של 12, 9 ו-5 שנים לבעלי תואר תואר ראשון, שני ודוקטור, בהתאמה.

במהלך סוף השבוע תקבל הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות החלטה האם לפתוח בשביתה, צעד שעלול לשבש את מערך בדיקות הקורונה ולעכב את תשובות הבדיקות להן ממתינים האזרחים. "אנחנו עובדי המעבדות מיואשים, מצד אחד עובדים מאוד קשה ובעומסים כבדים ומצד שני הממשלה עסוקה ב'כן בחירות', 'לא בחירות'", אומרת אדמון. המו"מ עם האוצר תקוע כבר ארבעה חודשים, כאילו אין קורונה, כאילו האוצר לא שופך עשרות מיליוני שקלים על המעבדות הפרטיות. אני קוראת לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להסתכל רגע הצידה, מעבר לנושאים האישים, שמעניינים אותו, ולהבין שבהתעלמותו, ובהתעלמות שריו, הוא מכין את מדינת ישראל למשבר ענק, שהוא כנראה אינו מבין את משמעותו, משבר הפסקת בדיקות הקורונה ולא פחות דרמטי, בדיקות מעבדה אחרות, שיביאו להשבתת מערכת הבריאות כולה בפועל".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "המו"מ טרם הגיע למיצוי. הצוותים פועלים במטרה להגיע להבנות".