כתב אישום בכפוף לשימוע נגד שני קבלנים שזכו במכרזים במתחם 1000 בראשון לציון

פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה גם לחבר מועצת העיר ראשון לציון אייל מושיוב, ולמנכ"ל לשעבר של החברה הכלכלית של ראשון לציון ניצן פלג, כי היא שוקלת להעמידם לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות מרמה והפרת האמונים

שטח מתחם ה-1000", ראשון לציון / צילום: שלומי יוסף, גלובס
שטח מתחם ה-1000", ראשון לציון / צילום: שלומי יוסף, גלובס

פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה לשני קבלני תשתיות, בנימין עוזיאל וקבלן נוסף ששמו אסור בפרסום, כי היא שוקלת את העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות והלבנת הון. בנוסף, לגבי עוזיאל, גם בעבירות של הצעת שוחד. כל זאת על רקע החשד כי השניים זכו במרמה במכרזים לביצוע עבודות במתחם ה-1000 בראשון לציון, על ידי החברה הכלכלית של העירייה.

עוד הודיעה הפרקליטות לחבר מועצת העיר ראשון לציון, אייל מושיוב, ולניצן פלג, המנכ"ל לשעבר של החברה הכלכלית של ראשון לציון, כי היא שוקלת להעמידם לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות מרמה והפרת האמונים, שביצעו במסגרת תפקידיהם בחברה הכלכלית של עיריית ראשון לציון.

לפי הודעת הפרקליטות, החשדות נגד שני הקבלנים נחקרו במסגרת "פרשה 1803", אשר במסגרתה נשלח מכתב שימוע לחבר הכנסת דוד ביטן בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון, בתשע פרשות שונות בין השנים 2011-2017.

במסגרת פרשה זו, נחקרו גם האירועים סביב שני מכרזים אשר הוציאה החברה הכלכלית בראשון לציון לביצוע עבודות תשתית במתחם ה-1000.

על פי כתב החשדות, עוזיאל והקבלן הנוסף חברו יחד על מנת שעוזיאל ייגש למכרזים לביצוע עבודות תשתית במתחם ה-1000, על אף שהחברה הקבלנית שבבעלותו אינה עומדת בתנאי הסף שנקבעו למכרזים אלה. החברה הקבלנית שבבעלותו של הקבלן הנוסף עמדה בכל תנאי הסף, לכן השניים סיכמו כי החברה בבעלות הקבלן הנוסף תעניק כסות לחברה שבבעלות עוזיאל בהליכי המכרז, כאשר מי שהייתה המציעה האמיתית בשני המכרזים, ומי שנשאה בסיכונים הכלכליים הכרוכים בהגשת הצעה למכרז ובביצוע העבודות היא חברתו של עוזיאל. השניים הסתירו מחברי וועדת המכרזים את ההסכמות האמורות, לרבות בשימוע שנערך לחברה שבבעלותו של הקבלן הנוסף, ובכך זכו במרמה במכרזים.

לצד זאת, על פי החשד, עוזיאל ניסה להביא לביטול המכרז השני, ללא הצלחה, באמצעות שימוש בקשריו של אחד מעדי המדינה בפרשה, המקורב לחה"כ ביטן, עמו פעל במשותף בכל הנוגע לפעילות החברה הקבלנית שבבעלות עוזיאל בפרויקט מתחם ה-1000, באופן סמוי.

על פי כתב החשדות, ההכנסות מביצוע העבודות במכרזים, אשר עמדו על כ-94 מיליון שקל, הולבנו על ידי עוזיאל והקבלן הנוסף באמצעות הצגתה בכזב של החברה בבעלות עוזיאל כקבלנית משנה, ויצירת כסות לגיטימית להעברות הכספים בין החברות.

בנוסף, על פי כתב החשדות, עוזיאל הציע שוחד לניצן פלג, מנכ"ל החברה הכלכלית בראשון לציון, בשנת 2015, עת שימש עוזיאל כקבלן מסגרת של החברה הכלכלית. כמו כן, עוזיאל חשוד כי הציע שוחד גם לסמנכ"ל החברה הכלכלית, בשלהי שנת 2017, וזאת על רקע רצונו של עוזיאל לקנות מהעירייה, באמצעות החברה הכלכלית, את עודפי האדמה שנצברו בשטח של מתחם ה-1000, במחיר נמוך מהאומדן של החברה הכלכלית וללא מכרז.

במקביל הודיעה הפרקליטות לחבר מועצת העיר ראשון לציון אייל מושיוב כי היא שוקלת להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות מרמה והפרת האמונים, שביצע במסגרת תפקידו בחברה הכלכלית של עיריית ראשון לציון, על רקע סיועו לעוזיאל ושותפו, אחד מעדי המדינה בפרשה, המקורב לחה"כ דוד ביטן, לזכות במרמה במכרזים שהוציאה החברה הכלכלית לביצוע עבודות במתחם ה-1000 בעיר, אשר שווים נאמד בעשרות מיליוני שקלים, והכל תוך תקווה גלויה לקבל טובות הנאה פוליטיות מביטן ומעד המדינה.

בנוסף הודיעה הפרקליטות למנכ"ל לשעבר של החברה הכלכלית של ראשון לציון ניצן פלג כי היא שוקלת את העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות של מרמה והפרת אמונים. על פי כתב החשדות, פלג אשר פיתח יחסי עבודה חבריים עם עוזיאל לאורך שנות עבודתם המשותפת, ידע כי עוזיאל ניגש למכרז במרמה, תחת כסות החברה של הקבלן הנוסף, ולא יידע על כך את ועדת המכרזים במספר הזדמנויות שונות למרות היותו הגורם המקצועי הבכיר בישיבות הוועדה ואף שמדובר במידע מהותי לצורך קבלת החלטה על ידי חברי הוועדה. בכך אפשר פלג את הפגיעה בהליך המכרזי ובתפקידה הציבורי של ועדת המכרזים. בנוסף, פלג חשוד כי הפר חובות נוספות החלות עליו מכוח תקנות העיריות (מכרזים).

החקירה בוצעה על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 של משטרת ישראל בשיתוף עם רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון.

מעוה"ד דרור מתתיהו, שרון כהנא ואפרים דמרי, המייצגים את ח"כ דוד ביטן נמסר כי "אין לח"כ ביטן כל קשר לחשדות המתוארים בידיעה והם אף אינם מופיעים בכתב החשדות שנמסר לו על ידי הפרקליטות לקראת השימוע בעניינו".

חזקת החפות - ההליך המשפטי נגד החשודים עוד בראשיתו. הם מכחישים את המיוחס להם ושמורה להם חזקת החפות.