הולילנד 2: פרקליטות מחוז ירושלים החליטה על כתב אישום בכפוף לשימוע נגד בכירים בעיריית בית שמש

על פי החשד, נטלו החשודים מגרש שיועד לבניית מרכז תורני בן 3 קומות לתועלת תושבי השכונה, והקימו עליו, קומפלקס בניה בן 9 קומות, הכולל מרכז מסחרי ודירות מגורים • בין המעורבים בפרשה: מהנדס העיר וסגן ראש העיר של בית שמש

פרויקט בניה בבית שמש / צילום: בר אל
פרויקט בניה בבית שמש / צילום: בר אל

פרקליטות מחוז ירושלים הודיעה היום לבאי כוחם של החשודים, ובהם עובדי ציבור בכירים בעיריית בית שמש, יזמים ועורכי דין, כי היא שוקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בחשד לעבירות שוחד והפרת אמונים, מרמה וזיוף בנסיבות מחמירות, עבירות על חוקי תכנון ובנייה, מרמה בנסיבות מחמירות, עבירות מס, הלבנת הון ועוד, כל אחד לפי חלקו.

בין המעורבים בתיק נמצאים יזמי הנדל"ן לייב ולדמן, מרדכי קניג, שלמה אייזנשטיין, מיכאל בן דוד, אירית מרציאנו ויצחק רבר. 

על פי כתב החשדות, מדובר בפרשה שעניינה קשר מושחת שנרקם בין יזמים ועסקנים לבין בעלי תפקידים בעיריית בית שמש, במהלך השנים 2010 עד 2018, ובפעולות העברייניות הרבות שבוצעו לכאורה, במהלך בניית פרויקט מקרקעין רחב-היקף על מגרש ברחוב שפת אמת 8 בבית שמש.

על פי החשד, נטלו החשודים מגרש שיועד לבניית "מוסד- מרכז תורני" בן 3 קומות לתועלת תושבי השכונה, ובאמצעות פעולות מרמה ושחיתות, הקימו עליו, קומפלקס בניה בן 9 קומות, הכולל מרכז מסחרי (3 קומות) ודירות מגורים (5 קומות בהן 60 דירות).

כתב החשדות מתאר התנהלות, במסגרתה, בין היתר, ניתנו מתתי שוחד שונים לדני צרפתי, מהנדס העיר. בתוך כך, במהלך השנים 2016-2010, במועדים שונים, קיבל על פי החשד צרפתי טובות הנאה וביניהן, תכשיטים והנחה ברכישת דירה לבתו, בסך של לפחות 100,000 שקל, והכל תמורת פעולה הקשורה בתפקידו.

בנוסף, במהלך השנים 2018-2015, במועדים שונים, קיבל צרפתי  טובות הנאה, וביניהן מכשירי טלפון סלולריים ומנוי שנתי למשחקי כדורסל, והכל בעד פעולה הקשורה בתפקידו. 

עוד מתואר כיצד פעל משה מונטג, סגן ראש העיר תוך ניגוד עניינים חריף על פי החשד העולה כדי הפרת אמונים, נוכח קשריו האישיים והקרובים עם שני יזמים ועסקנים שפעלו בתחום התכנון והבנייה בעיר לאורך התקופה - שלמה אייזנשטיין ויצחק רבר. רבר שידל אחרים לתת למונטג טובות הנאה בעד פעולה הקשורה בתפקידו, והחזיק ברשותו, בידיעתו של מונטג, את חותמתו של מונטג כיו"ר ועדת המשנה, ושל ועדת המשנה עצמה.

כתב ההאשמות מגולל באופן כרונולוגי את אופן הקמתו של פרויקט שפת אמת במהלך השנים 2018-2010. הפרוייקט הושתת על אדני שוחד, מרמה, הפרת אמונים, עבירות מס, הלבנת הון ועבירות תכנון ובנייה. במקור, הוקצה המגרש בידי רמ"י לעמותת "בית ומנוחה", לשם הקמת "מוסד-מרכז תורני", בגובה שלוש קומות, לתועלת הציבור. אולם, בסוף התקופה, כתוצאה מהעבירות שבוצעו בידי החשודים, איש לפי חלקו, עמד על המגרש מבנה בגובה שמונה קומות, הכולל מרכז מסחרי ו-60 דירות, שנמכרו לרוכשים שונים, כדירות מגורים, ללא כל זיקה או קשר ל"מוסד-מרכז תורני".

הפער הדרמטי האמור, בין ייעודו המקורי של המגרש על פי התב"ע, לבין פרוייקט הנדל"ן שהוקם בו, הכולל מרכז מסחרי ועשרות דירות מגורים - הושג על פי החשד באמצעות שורה ארוכה ומתוחכמת של מעשי מרמה והסתרה על ידי החשודים, כל אחד לפי חלקו. כמו גם שורה של עבירות בתחומי התכנון והבניה והמס - כך שהפרויקט נבנה תוך התחמקות מהליך לשינוי ייעוד המגרש, מתשלום מלוא הסכום הנדרש לרשויות בגין השבחת הנכס, ומיתר הדרישות המוטלות על יזם למסחר ומגורים.

במסגרת זו, בין היתר, פעלו עובדי הציבור מונטג, צרפתי ומוטי ברקוביץ, יועמ"ש של הועדה המקומית תוך ניגוד עניינים חריף, העולה כדי הפרת אמונים, ואישרו היתרי בניה לפרוייקט - לטובת היזמים ולבקשתם - באופן החורג מכללי התב"ע ודיני התכנון והבנייה, ותוך התעלמות מחובת האמון שהם חבים לציבור.

כתב החשדות מתאר כיצד לצד מעשי המרמה, השוחד והפרת האמונים, בוצעו גם עבירות כלכליות רבות, בידי החשודים המפורטים בפרק זה. הפרק מתאר, בין היתר, שורה של עבירות התחמקות מתשלום מס, ופעולות של דיווח כוזב בעת פתיחת חשבונות בנק, ובעת רישום החברות שהקימו היזמים לצורך הפרוייקט, ובמסגרת הפעולות העסקיות שבוצעו לקידום הפרוייקט.

כתב החשדות מפרט את הפעולות שביצעו על פי החשד החשודים ברכוש האסור הרב שצברו במהלך הפרוייקט, וכן פעולות הסתרה ואי דיווח המהוות עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון. כמו כן, כולל כתב החשדות אירוע של שיבוש מהלכי משפט במהלך מעצרו של מונטג.

יש לציין, כי פרויקט הבניה נעצר בצו שיפוטי של בית משפט השלום בראשל"צ, אשר אישר את בקשת המשטרה לצו תפיסה זמני שתכליתו לעצור את ביצוע העבירות לכאורה, ולמנוע מהחשודים את מימוש הרווחים מהפרויקט כל עוד מתנהלת החקירה נגדם.

"כתב החשדות מטפס על קירות חלקים וספק רב אם יוותר ממנו דבר וחצי דבר"

תגובתו של עו"ד טל גבאי, ממשרד עו"ד פריד-גבאי, המייצג בפרשה את עו"ד שלמה אייזנשטיין: "אני מצר על החלטת הפרקליטות להגיש כתב אישום נגד מרשי בכפוף לשימוע. כמי שמלווה את הפרשה במשך שנתיים למן יומה הראשון ניתן בהחלט לומר כי כתב החשדות מטפס על קירות חלקים וספק רב אם יוותר ממנו דבר וחצי דבר לאחר השימוע, וזאת בדיוק כמו במקרים קודמים בהם התיק החל בקול תרועה רמה והסתיים בקול ענות חלושה״.

עו"ד שרון כהנא, מנהלת מחלקת צווארון לבן במשרד עמר, רייטר ז'אן שוכטוביץ, המייצגת את לייב ואווה ולדמן וחברת ברכת השמש מסרה: "קיבלנו את ההודעה בדבר שקילת האפשרות להעמיד לדין את לקוחותינו. מרשיי מכחישים את המיוחס להם. הם לא עברו כל עבירה ופעלו באופן ראוי ונכון. מר ולדמן הוא אדם עתיר זכויות ואנו סמוכים ובטוחים כי לאחר שהפרקליטות תשמע את טיעונינו בשימוע, תיחשף תמונה שונה בתכלית אשר תוביל לקבלת החלטה מושכלת לסגירת התיק".

עו"ד דרור מתתיהו, שותף ומנהל מח׳ צווארון לבן במשרד "פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות', אשר מייצג את יצחק רבר, מסר בתגובה: "אין כל בסיס משפטי לחשדות המופרכים אשר מיוחסים למרשנו. אנו סמוכים ובטוחים כי יוסר ממנו כל חשד לאחר שתישמענה טענותינו בשימוע".

***חזקת החפות: ההליך המשפטי נגד החשודים עוד בראשיתו. הם מכחישים את המיוחס להם ושמורה להם חזקת החפות.

 ***גילוי מלא: בכותרת המקורית נפלה טעות, והיא עודכנה.