הבריחה מעמק הסיליקון: בהייטק עברו לעבוד מהבית והעובדים נוטשים את סן פרנסיסקו

יוקר המחיה, הפקקים, ומחירי השכירות - במשך שנים עובדי ההייטק בעמק הסיליקון חלמו על עזיבה, אלא שהמחיר היה כבד מידי • כעת, עם השינויים שהקורונה יצרה בעולם העבודה, רבים עושים רילוקיישן לבתים מרווחים יותר וזולים יותר מחוץ לעמק • האם מטרופולין תל אביב הוא הבא בתור?

בתים ויקטוריאניים על רקע קו הרקיע של סן פרנסיסקו. עלות הדיור הגבוהה מבריחה את ההייטקיסטים / צילום: Marcio Jose Sanchez, Associated Press
בתים ויקטוריאניים על רקע קו הרקיע של סן פרנסיסקו. עלות הדיור הגבוהה מבריחה את ההייטקיסטים / צילום: Marcio Jose Sanchez, Associated Press

זה שנים שיש דיבורים על נטישה של עמק הסיליקון באזור מפרץ סן פרנסיסקו, בגלל יוקר המחיה המופרז והפקקים בדרך לעבודה. אך לפני מגפת הקורונה, המשמעות של בריחה מהאזור הזה הייתה גם עזיבת מקומות עבודה מהיוקרתיים והמכניסים ביותר באמריקה.

כעת יש סימנים שהבריחה הזאת החלה להתרחש. עמק הסיליקון, מוקד החדשנות האמריקאית, כבר לא יחזור לעצמו. חברות ההייטק מעניקות לעובדיהן יותר חופש לעבוד מרחוק ואלה רואים בכך אופציה להחליף מקום מגורים. האפשרויות החדשות שנפתחו יכולות לעצב מחדש לא רק את אזור המפרץ, אלא גם את הערים החדשות שאליהן עוקרים עובדי טק.

שני דברים אותתו לג'סטין תומפסון ולאשתו שהם לא היחידים שהחליטו לצאת מסן פרנסיסקו הקיץ. אחרי חמש שנים של מגורים בשכירות, הם החליטו לקנות בית של שלושה חדרי שינה בפיניקס.

הסימן הראשון היה כשבעל הדירה הציע להפחית את שכר הדירה ב־250 דולר בחודש אם הם יישארו עד אוקטובר (הם סירבו). והסימן השני היה כשתומפסון נכנס לבדיקת שיניים והודיע שזו תהיה האחרונה שלו, הרופא לא היה מופתע. "הוא אמר לי שפציינטים שלו אומרים את אותו הדבר כמעט כל יום", אמר תומפסון, שעובד בחברת ניתוחי נתונים.

גם המנכ"ל עקר לסיאטל

אלפאבית, החברה האם של גוגל, הודיעה בחודש שעבר שעובדיה לא יחזרו למשרדים לפחות עד קיץ 2021, בין היתר כדי שהם יוכלו לחתום על חוזי שכירות לשנה במקומות אחרים. פייסבוק הודיעה באחרונה שעובדיה יישארו בבית באותה תקופה. ענקית המדיה החברתית, שמעסיקה 52 אלף עובדים, מקווה לעבור לעבודה מרחוק בעשור הקרוב, וכעת היא מגייסת מנהל עבודה מרחוק. חברות נוספות, כולל טוויטר ו־Slack, כבר הודיעו שעובדיהן יכולים לעבוד מהבית לצמיתות.

מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'איי  / צילום: רויטרס
 מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'איי / צילום: רויטרס

חברת אבטחת הסייבר "טאניום", שמשרדיה שוכנים באמריביל, קליפורניה, מול סן פרנסיסקו, הודיעה ל־1,500 עובדיה בסוף יוני שהם יכולים לעבוד מרחוק לצמיתות. מאז, 16% מכוח העבודה במטה טאניום ביקשו רשמית רילוקיישן או התעניינו בו, לפי דוברת של החברה. אפילו המנכ"ל, אוריון הינדווי, עקר לסיאטל בחודש שעבר.

כ־40% מעובדי פייסבוק התעניינו בעבודה מרחוק, אמר המנכ"ל מארק צוקרברג במאי. שלושה רבעים מהם אמרו שהם שוקלים לעבור למקום אחר.

מארק צוקרברג / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 מארק צוקרברג / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

סקר על 371 עובדי הייטק מאזור המפרץ, שנערך במאי על ידי חברת ההשמה Hired, מצא ש־42% יעברו לעיר פחות יקרה אם המעסיק שלהם יבקש או יתיר מהם לעבוד מרחוק במשרה מלאה. סקר נוסף בסוף יולי של Blind מצא ש־15% מיותר מ־3,300 אנשי מקצוע באזור המפרץ שהשיבו לסקר עזבו את האזור מאז פרוץ המגפה, אם כי לא ברור כמה מהם רואים במעבר צעד זמני בלבד. מבין אלו שנשארו, 59% ישקלו רילוקיישן אם החברות שלהם יאפשרו זאת.

מחירי הנדל"ן צונחים

אומנם מוקדם מדי לקבוע את היקף העזיבה נטו של עובדי טק את אזור המפרץ, אך היא כבר משפיעה על מחירי הנדל"ן. דמי השכירות יורדים לראשונה מזה שנים. השכירות החציונית של דירת חדר שינה אחד בסן פרנסיסקו בחודש יולי ירדה ב־11% בהשוואה ליולי 2019, לפי אתר מודעות ההשכרה Zumper, שניתח 11 אלף מודעות בעיר ובכמה אזורים סמוכים.

בקופרטינו, ביתה של אפל, ובמאונטן וויו, הבית של גוגל, השכירות החציונית לדירת חדר שינה אחד (במונחים ישראלים, שני חדרים) ירדה ביותר מ־15%.

"רוב אנשי ההייטק באזור המפרץ לא מתכננים לעזוב אותו, אבל יש רוב משמעותי מספק שמזיז את המחירים", אמר מנכ"ל Zumper, אנתמוס ג'ורגיאדס. "השנה זו הפעם הראשונה שהשינוי הזה התממש".

בעוד שהמגפה האטה או תקעה את עליית השכירות בכל ערי ארה"ב, סן פרנסיסקו היא מקרה חריג, אמר ג'ושוע קלארק, כלכלן בשירות חיפוש הנדל"ן Zillow. דמי השכירות בעיר ירדו לראשונה מאז שהפירמה הזו החלה לעקוב אחריהם ב־2014.

השלכות על כל המגזר

אלו שעוזבים את האזור לצמיתות מציינים מגוון של סיבות, אך עלויות הדיור הגבוהות נוטות להיות בראש הרשימה. בשנים 2019־2009, המחיר החציוני של בית באזור המפרץ כמעט שילש את עצמו לכמיליון דולר. אפילו מיטת קומותיים בדירה עם חמישה דיירים אחרים יכולה לעלות מעל 1,300 דולר בחודש בשכירות.

האזור הזה יקר גם בתחומים נוספים. משלוח של צ'יזברגר וצ'יפס יכול לעלות בקלות 25 דולר. גביע גלידה עולה שבעה דולר. לפני המגפה, חוגים במכוני כושר יוקרתיים עלו 30 דולר לפגישה.

לעזיבה גדולה של עובדי ההייטק יהיו השלכות משמעותיות על המגזר זה, על אזור המפרץ ועל ערים אחרות בארה"ב שמנסות למשוך כוח אדם טכנולוגי, אומרים אנליסטים.

סורבין סינג, בת 30, עברה מיוסטון לסן פרנסיסקו לפני שש שנים, לעבודה בחברת הייטק גדולה. נדרשו לה בערך שלוש שעות ביום של נסיעה מהצד המערבי של העיר אל מטה החברה שלה בעמק הסיליקון וחזרה. כמו עובדי הייטק רבים, היא עבדה בישיבה באוטובוס שהחברה סיפקה.

היא נהתנה מהעבודה במטה, שהפינוקים בו כללו ארוחות חינם, פעילות כושר גופני באמצע היום ותחושה חזקה של קהילה. אך כשהקורונה הגיע לקליפורניה במרץ, היא הייתה ביוסטון לחתונה של בן משפחה, וכבר לא חזרה. כשהחברה פתחה את האפשרות של עבודה מרחוק, היא ביקשה לעבור ללוס אנג'לס. היא הסכימה להפחתת שכר, אך היא משוכנעת שזה שווה לה יותר גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת איכות החיים הגבוהה יותר שתהיה לה באל.איי.

המעבר מלווה בקיצוצי שכר

"בסן פרנסיסקו אין מרחב מגורים נורמלי. יש תמיד אלמנט מוזר", אומרת סינג. "אין לך ארון או מדיח כלים - או שאין חניה".

כמו סינג, רבים מאלו שעוזבים את אזור המפרץ צריכים לספוג קיצוץ שכר. חברות כמו פייסבוק ו־Slack הודיעו שרילוקיישן ישפיע על שכר העובדים. דוברת של טוויטר מסרה שהחברה בודקת עדיין את מדיניותה אך יש לה "גישה תחרותית לתשלום לפי מיקום". אך עובדים רבים מציינים שגם שכר נמוך יותר קונה יותר במקומות אחרים.

אמילי פורטנר אומרת שהמשכנתה על הבית בשטח 210 מ"ר שהיא ובעלה קנו בחודש שעבר בדרהם, צפון קרוליינה, נמוך ב־1,500 דולר משכר הדירה שהם שילמו בברקלי בשטח של פחות מחצי מזה. פורטנר, בת 32, שעובדת באסטרטגיית תכנים בטוויטר, ובעלה, שעובד ב"פיטביט", הסכימו שניהם לקיצוצי שכר. אבל מלבד עלויות הדיור המופחתות, הם גם לא יצטרכו להוציא כסף על נסיעות לעבודה, או לשלם לדוגי־סיטר שיוציא את כלביהם מהבית. גם מיסי ההכנסה והקנייה בצפון קרוליינה נמוכים יותר.

פורטנר ובעלה נהגו ליהנות מהאמנות, התרבות והמסעדות בסן פרנסיסקו, אבל כל הדברים שהם אהבו בעיר מוגבלים בחודשים האחרונים על ידי הקורונה, ולא ברור מתי הם יכלו לחזור אליהם. "זה גרם לנו לחשוב ברצינות על למה רצינו להיות כאן מלכתחילה", היא אמרה.

מגמה הפוכה בסן פרנסיסקו

חיימה קונטררס, בן 41, קיבל לאחרונה עבודה חדשה בחברת סטארט-אפ בקליפורניה. אחרי 14 שנות עבודה באזור המפרץ, כולל ב-Airbnb וב-"אובר", הוא החליט במהלך המגפה לעבור קרוב יותר למשפחתו, וקנה דופלקס דו־משפחתי בראסין, וויסקונסין, ב־160 אלף דולר. כעת, כשהוא לא נשוי ובלי ילדים, הוא מתכנן להשכיר קומה אחת. מאחר שהוא התקבל לעבודה כעובד מרחוק, שכרו לא ישתנה כשהוא יעבור לוויסקונסין. "אני אחיה כמו מלך", הוא אמר.

בדנבר, פיניקס ואוסטין, בתים נמכרים בקצב מואץ בחודשים האחרונים, לפי Zillow. ברמה הארצית, מחיר הבית החציוני עלה ב־6.6% בשנה שהסתיימה ב־1 באוגוסט, בעוד שבסן פרנסיסקו המחירים ירדו בכ־5%.

כמה מאלו שעוזבים את העיר לא עוברים רחוק. הדבר הביא למשל לעלייה בדמי השכירות בסקרמנטו, במרחק כ־150 ק"מ מסן פרנסיסקו. במחוז מארין, מעברו השני של גשר גולדן גייט, המחיר החציוני לבתים צמודים עלה ביוני ב־5% מ־2019, לפי השמאי המחוזי. אין שם הרבה דיור למכירה וסוכני נדל"ן אומרים שהמגפה גרמה למלחמות מחירים. "זה מטורף כעת", אמרה ג'ניפר פלה־פירקינס מסותבי'ס ריאלטי. "כל הקונים שלי מתוסכלים מאוד".

ומצדו השני של גשר המפרץ, באוקלנד, הביקוש לבתים פרטיים עולה על ההיצע, אומר טיילור מאר, כלכלן ב־Redfin. "השוק של אוקלנד מתאושש הרבה יותר חזק מסן פרנסיסקו", לדבריו.

75% מעובדי פייסבוק שמתעניינים בעבודה מרחוק שוקלים לעבור דירה

42% מעובדי עמק הסיליקון יעברו לעיר פחות יקרה אם יתאפשר להם לעבוד מרחוק

15% מעובדי עמק הסיליקון עזבו את המפרץ מאז פרוץ המגפה (אך אולי ישובו אחריה)

11% ירידה בשיעור השכירות החציונית של דירת חדר בסן פרנסיסקו ביולי בהשוואה ל־2019

15% - ירידה בשיעור השכירות החציונית של דירת חדר בקופרטינו (סביבת אפל) ביולי בהשוואה ל־2019

נתונים: פייסבוק, Zumper, Blind, חברת ההשמה Hired

עבודה מרחוק: ה"גיים צ'יינג'ר" בשוק הישראלי | 
דעה עמרי זרחוביץ' 

מי שרוצה לגור בפריפריה ולעבוד בתעשיית ההייטק המקומית יתקשה לעשות זאת - קרוב ל-80% מהמשרות מרוכזות במרכז הארץ. המשמעות ברורה - מי שגר מחוץ למרכז נהנה מפחות משרות בעלות פריון ושכר גבוה.

קובעי המדיניות מנסים במשך שנים לשנות זאת, אבל הם מתמודדים עם "בעיית הביצה והתרנגולת" - עובדים פוטנציאליים לא עוברים לגור בפריפריה מכיוון שאין משרות, והחברות לא פותחות שלוחות מחוץ למרכז כי אין עובדים. יש בתעשייה גם כאלו שחושבים שהריכוז במרכז הוא הכי נכון לתעשייה, מפני שתחלופת העובדים והמעבר שלהן בין החברות תורם להתפתחותן.

אולם יכול להיות שהפתרון למצבה של הפריפריה הגיע דווקא מהקורונה ומהמעבר לעבודה מרחוק. חברת לייבפרסון, למשל, הודיעה שהיא סוגרת לגמרי את המשרדים שלה. חברות רבות אחרות מדברות על מודל היברידי, שבו העובדים יגיעו למשרדים בין פעם לשלוש פעמים בשבוע. כאן טמונה ההזדמנות. עובדים כבר לא יהיו חייבים לגור בין חדרה לגדרה והם יוכלו לגור בגליל או בנגב, ולעבוד בחברות שהנהלתן יושבת במרכז הארץ.

יש בכך אתגרים, וחברות יצטרכו ללמוד להתנהל ולנהל עובדים בלי להיות באותו מרחב פיזי והן יצטרכו גם למצוא תחליף ל"שיחות הברזייה", אך אם ישכילו לעשות זאת - העבודה מרחוק יכולה להיות גורם שישנה את הכלכלה והחברה הישראלית כולה. זה יגדיל את שוויון ההזדמנויות, ישפיע על הבחירות של אנשים איפה לגור, ישנה את מפת המסחר ובהתאם גם יגדיל את ההכנסות של רשויות מקומיות בפריפריה ויחזק אותן. זה ייקח כמה שנים, אבל כבר עתה צריך להסתכל על תעשיית ההייטק באופן הזה, ולתכנן מדיניות בהתאם.