קושנר: "ישראל הציעה הצעה נדיבה ביותר למדינה פלסטינית"

באשר למערכת היחסים עם הרשות הפלסטינית אמר קושנר כי "ישראל הציעה הצעה נדיבה ביותר למדינה פלסטינית, הכדור נמצא במגרש הפלסטיני כרגע" • "ההנהגה הפלסטינית, ממשיכים לספק את אותן ׳טוקינג פוינטס׳ לא משנה מה העולם אומר להם. ואנחנו רואים שלעולם מתחיל להימאס מזה"

ג'ראד קושנר ובנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון/לע"מ
ג'ראד קושנר ובנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון/לע"מ

יועצו של הנשיא טראמפ, ג'ראד קושנר אמר היום לכתבים מישראל וממדינות נוספות במזה"ת כי הוא משוכנע שהציבור הישראלי יווכח בסחר הדדי גובר, בעקבות ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות: "יהיה סחר הדדי גובר וטיסות זולות לשני העמים. מסגד אל אקצה יפתח לתפילות של כל המוסלמים ועל אף שהוא בשליטה ירדנית, זה יאפשר לעולם הערבי לראות את המסגד פתוח לכולם, דבר שיוריד את המתח בין ישראל לעולם הערבי".

באשר למערכת היחסים עם הרשות הפלסטינית אמר קושנר כי "ישראל הציעה הצעה נדיבה ביותר למדינה פלסטינית, הכדור נמצא במגרש הפלסטיני כרגע. מה שראיתי בארבעת הימים האחרונים, הוא שאנשים רבים הופכים לאופטימיים יותר בנוגע לסיכויי שלום. מותר לנו להיות אופטימיים ואנחנו מאמינים שמדינות נוספות יצטרפו וגם מאמינים שהסכסוך עם הפלסטינים ייפתר גם הוא. לא נרדוף אחרי הפלסטינים, אם הם לא רוצים בכך".

באשר לוויתור הישראלי על הסיפוח אמר קושנר כי "מדובר באזורים שישראל שולטת בהם, הישראלים לא הולכים לשום מקום. אנשים רבים הדגישו בנושא העברת השגרירות, מדוע אינכם מבקשים דבר בתמורה. אבל הדבר שקיבלנו בתמורה היה האמון של ממשלת ישראל ושל העם הישראלי. ולכן אנחנו מאמינים שהישראלים לא ילכו (עם הסיפוח- ט"ש) נגד ההסכמות".

בתשובה לשאלה האם הממשל קיבל ערבות מנתניהו שלא יבצע סיפוח, השיב קושנר: "כן, הוא נתן לנו הבטחה שהוא לא יתקדם עם הסיפוח ללא הסכמתנו. ואנחנו לא מתכוונים לתת הסכמה כזו במשך זמן מה. זו הבנה הבנויה על שנים של הסתמכות הדדית. אנחנו מאמינים שהוא יעמוד בכך".

עוד ציין קושנר כי ישראל הסכימה לשאת ולתת על שתי מדינות על בסיס מפה ולהתקדם לקראת מדינה פלסטינית. לדבריו, זו הייתה פריצת דרך משמעותית שהראתה לשחקנים באזור שישראל רצינית.

עוד אמר קושנר ש"הפלסטינים יכולים להשיג מדינה פלסטינית, לקבל חיים בכבוד, ריבונות. הנושא של מסגד אל אקצה, הוא מוחזק במשמורת ירדנית והם צריכים להתקדם באמצעות המנהיגות הפלסטינית שלהם, ולקדם רפורמות, ולקדם את הכלכלה שלהם, להיפטר מן השחיתות". 

קושנר הוסיף ואמר ש"אם הם רוצים השקעות בינלאומיות, הם צריכים לספק סביבה שהיא "פרו-ביזנס". יש מדינות רבות שרוצות לראות פריצת דרך עם הפלסטינים. אבל היחסים עמם לא יכולים להיות בנויים על הפעלת לחץ, אלא על אינטרסים משותפים ואיומים איזוריים. לפלסטינים יש הזדמנות כלכלית".

באשר לנושא האיראני, אמר קושנר כי הם משתמשים בישראל כ'שעיר לעזאזל'. לדבריו, "אין איום של טילים ישראלים על איחוד האמירויות. איראן היא זו שמערערת את היציבות של האמירויות ושל תימן ומדינות נוספות. ומה שאנחנו רואים זה את מדינות האזור הודפות את איראן".

קושנר התייחס גם למערכת היחסים עם ערב הסעודית. קושנר ציין כי היו לו שיחות מרובות עם יורש העצר, מוחמד בן סלאמן: "הם לא אוהבים את חוסר היציבות, אך הם מקווים לראות התקדמות עם הפלסטינים וחשוב להם שלפלסטינים יהיה עתיד כלכלי.

"ההנהגה הפלסטינית, ממשיכים לספק את אותן ׳טוקינג פוינטס׳ לא משנה מה העולם אומר להם. ואנחנו רואים שלעולם מתחיל להימאס מזה. הצענו להם תכנית, והם העבירו עלינו ביקורת. האמינות שלהם ירדה למקום הנמוך ביותר מזה שנים. אי אפשר להגיש סיוע לאנשים שלא רוצים לקבל סיוע. למען האמת, יש תסכול מאוד גדול מן הפלסטינים, כי הם תקועים בעבר. ורואים את זה מכל מדינות האזור".