עסק ביום | פיצ'ר

"השקעתי מעל מיליון דולר, ועכשיו אין לי שום עזרה"

אסף ארצי, בן 46, בעל חברת תיירות יוקרה • "אני אומר למדינה: באתם לעזור להראל ויזל ולשכירים, ואנחנו נפלנו בין הכיסאות" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אסף ארצי, בעל חברת תיירות יוקרה / צילום: תמונה פרטית
אסף ארצי, בעל חברת תיירות יוקרה / צילום: תמונה פרטית

רק השבוע גייס אסף ארצי, בעלי חברת תיירות יוקרה הפועלת בגיאורגיה, את בנו לצה"ל. "הוא התגייס, אבל מה שהוא באמת רוצה זה וואן ווי טיקט לקנדה" מספר ארצי, תושב באר שבע ואב לארבעה, שהקטן בהם בן תשעה חודשים. "לא היה לי מה לתת לו, יש לו בארנק 300 שקל שסבתא שלו נתנה. בחצי השנה האחרונה המשפחה שלנו חווה הרבה מתחים, יש תחושות קשות אצל הילדים. מה שקורה עם ניהול הקורונה הורג את המוטיבציה של דור העתיד".

את החברה שלו הקים ארצי במאי 2019, והוא ואשתו משמשים שכירים בעלי שליטה. הם מחזיקים בגיאורגיה חברה בת, שאחראית על הלוגיסטיקה והרכש, שכולל עד היום 48 רכבי מרוץ ושטח, שני מסוקים ומשאית סמיטריילר שמשמשת אותם למעבר בין מדינות.

"גיאורגיה היא גן עדן עלי אדמות, והתפעול שם מאוד זול", מסביר ארצי את הבחירה. "זה מאפשר נגישות של חופשה ברמה גבוהה, במחיר יחסית נוח לכל כיס. אנחנו מציעים תוכניות ייחודיות בעולם התיירות, והלקוחות הם בעיקר קבוצות של עובדי חברות טכנולוגיה, מישראל וגם מרוסיה. עשינו פיילוט קיץ ופיילוט חורף, גלגלנו 300 אלף שקל ממאי עד דצמבר 2019, ובינואר התחלנו לשווק. בפברואר הייתה לנו הזמנה של מיקרוסופט ישראל, קבוצה של כ-300 איש. אחרי יומיים היא בוטלה, בעקבות ההתפתחויות של הקורונה.

"החברה הייתה בהמראה, ואז הגיע בום אחד גדול. בעצם, מינואר לא הכנסנו אגורה, ויש לנו שש נפשות להאכיל. בסופי שבוע כבר אין אצלנו תותים ודובדבנים, קונים רק ירקות ופירות שצריך.

"אני השקעתי מעל מיליון דולר בעסק שלי, ועכשיו אין לי שום עזרה. אני אומר למדינה: באתם לעזור להראל ויזל ולשכירים, ואנחנו נפלנו בין הכיסאות. רואה החשבון שלי מטפל היום בעוד 30 עצמאים שנמצאים במצב שלי, עם אותה בעיה: המדינה התעלמה ממי שפתח את העסק שלו ב-2019. הוא כתב מכתב לרשות המסים ולחבר כנסת, ותיאר בו את המצב ההזוי שאליו הגענו: המדינה עוזרת למי שיש לו שומנים".

 ממה אתם חיים?
"לא קיבלנו אגורה מעבר למענק של ה-750 שקל. אני נכה 100% ומקבל מביטוח לאומי 7,000 שקל בחודש. זו ההכנסה היחידה שלנו. ראש הממשלה אמר 'עד יוני שנה הבאה אני פה', אבל איפה אני? אני לא מקבל כלום. נאדה. משלם ביטוח לאומי ומס הכנסה, ולא קיבלתי גב מהמדינה.

"אני אומר: תנו לי חל"ת, פעימה ראשונה, שנייה, משהו. אמרו לרואה החשבון שלי: תעלה לוועדת ערערים אחרי שתהיה חקיקה, אבל עדיין אין חקיקה. אז מה אני אמור לעשות בינתיים? הוא אמר לי לדחות כל מה שאני יכול, להגיש בקשות דחייה על כל התשלומים, ואז נראה מה יהיה. האופציה השנייה היא לשדוד מרכולים ותחנות דלק".

לפני שהקים את החברה, עסק ארצי בסחר במכוניות יוקרה. "ייבאתי לארץ לפי הזמנה, ואני מנסה לחזור לזה היום, להעיר את הלקוחות שהיו לי במהלך השנים. באופן פרדוקסלי, דווקא השוק הזה התעורר".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il