המוקש הניהולי של העסקים הקטנים נמצא בקריאת הנתונים

משבר הקורונה מחייב בעלי עסקים לחשב מסלול מחדש • באמצעות קבלת החלטות מדודה, ניתן להפיק גם בתקופת הקורונה ניהול וביצועים חכמים ויעילים, גם אם לא עושים שינויים עסקיים מרחיקי לכת

חנויות ריקות ברחוב ביאליק ברמת גן  / צילום: גיא ליברמן, גלובס
חנויות ריקות ברחוב ביאליק ברמת גן / צילום: גיא ליברמן, גלובס

משבר הקורונה הביא עמו אתגרים גדולים, שמשפיעים באופן דרמטי על הפעילות העסקית, ומייצרים מצב שלא ברור מתי יסתיים. מנהלי עסקים חייבים לחשב מסלול מחדש, ומי שמשכיל לשקלל היטב את הנתונים ולקבל החלטות יעילות, יגדיל את סיכוייו לצלוח את המשבר. רק שהמילה התמימה "נתונים" טומנת בחובה הרבה יותר ממה שנדמה.

תקופה הזו מאופיינת בעליית קרנה של העבודה מהבית, ודברים בסיסיים כמו פגישות עבודה עברו לאפליקציות. The Economist פרסם לאחרונה מאמר שלפיו פגישות הופכות לאפקטיביות כאשר הן כוללות רק את אלה שחייבים להיות נוכחים בהן, כשהן קצרות יותר, והכי חשוב - כשקובעים מראש מה מטרת הדיון. במקביל, ניתן להצביע על מעבר של עסקים שעד היום התנהלו רק מול עסקים, למכירה ישירות לצרכנים (B2B - B2C). אחת הדרכים לעשות זאת היא הקמת חנויות וירטואליות.

המעבר הזה מתרחש, בין השאר, כי מכירות בין עסקים רגישות יותר לתנודות השוק, ותהליכי המכירה בהם ממושכים ורבי משתתפים. מדובר בשורה של משתנים שעלולים להוות מוקשים, הרבה יותר מאשר בעתות שגרה. ארגון חזק מתגבר על תקופות כאלה בזכות התאמות מדויקות למצב חדש.

היקף גדול של טעויות מלאי

מגוון השינויים בצורות העבודה, המשקפים את הדינמיות של העסקים בימים אלה, נשענים לפני הכול על שליטה בנתונים. במציאות של 2020, מדובר באלפי רסיסי מידע שנצברים לאורך שנות פעילות הארגון, ונדרשים למעקב ותשומת לב. באמצעות קבלת החלטות מדודה, ניתן להפיק גם בתקופת הקורונה ניהול וביצועים חכמים ויעילים, גם אם לא עושים שינויים עסקיים מרחיקי לכת.

טרם המשבר, נערך בטכניון מחקר שהשתתפתי בעריכתו, וזכה בפרס ווגנר היוקרתי לניהול תפעול. המחקר גילה שטעויות מלאי בארגונים עלולות להגיע להיקפים של 15%. במקרים של טעויות מלאי, יתרת המלאי המופיעה במערכת המחשוב שונה מרמתו בפועל, דבר הנובע בדרך כלל מהסיבות הבאות: סריקה שגויה, התכווצות מלאי או מיקום שגוי של הפריטים במחסן.

בעלי עסק ומנהלי תפעול ורכש מתמודדים עם שתי בעיות מנוגדות, מעין "מקבילית כוחות": מצד אחד, מנסים להימנע ממחסור במלאי, ומנגד מעוניינים להקטין את המלאי במחסן. מה שרבים לא יודעים, זה שכיום יש מגוון אמצעים ופתרונות מתוחכמים שיכולים לתת מענה לקשיים אלה. כדי לחסוך ולמנוע אובדן הכנסות, חשוב שכל עסק יעשה את המקסימום כדי לשפר את מנגנון קבלת ההחלטות שלו ויעגן אותן בנתונים. נתונים, נתונים ושוב נתונים. בלעדיהם ניפול על הפנים. 

הכותב הוא מנכ"ל חברת התוכנה "חשבשבת" וחבר סגל אורח בטכניון כחוקר בתחום תעשיה וניהול מערכות מידע