הייטק | ניתוח

ל"סטארט-אפ ניישן" אין ביטוי בישראל: כך התנתקה הבורסה בתל אביב מהראלי בוול סטריט

ביצועי החסר של שוק ההון המקומי בהתאוששות ממשבר הקורונה בולטים ביחס לשוק האמריקאי • הם נובעים בין היתר מהבדלים בדומיננטיות של חברות טכנולוגיה שם, לעומת ענפים שבלטו לרעה במשבר כאן • ואיך השפיעו צעדי תמיכה אגרסיביים והזרמת טריליוני דולרים שביצע הפד

S&P 500 התאושש, ת"א 35 עדיין מדשדש
S&P 500 התאושש, ת"א 35 עדיין מדשדש

בשלב הנוכחי, חוסר הוודאות הגדול הממשיך ללוות את השווקים בהשפעת התפשטות נגיף הקורונה רחוק מלבוא לידי ביטוי בבורסות ארצות הברית. כך לפחות לפי ביצועי מדד S&P 500, ששבר השבוע שיא נוסף וזאת כשהוא משלים זינוק של יותר מ-50% מרמת השפל אליה הגיע בחודש מרץ האחרון, גם זאת בהשפעת התפרצות מגפת הקורונה.

SP-500-התאושש,-תא-35-עדיין-מדשדש
 SP-500-התאושש,-תא-35-עדיין-מדשדש

עם תחילת ההתפשטות המואצת של נגיף הקורונה, מוקדם יותר השנה הבורסות בארצות הברית רשמו תוך זמן קצר צלילות חדות של יותר מ-20% תוך שבועות ספורים. זאת עד רמות שפל שנקבעו בהן לקראת סוף חודש מרץ, שגררו בעקבותיהן גם ירידות חדות ביתר הבורסות בעולם, ובהן גם בזו שבתל אביב.

אולם בזמן שבארצות הברית ההתאוששות החדה בשווקים ייצרה את מה שמגדירים שם כשוק הדובי הקצר ביותר שנרשם אי פעם במסחר האמריקאי, הבורסה המקומית מתקשה להמריא, וממשיכה לדשדש.

מאז גל הירידות החד ורמות השפל שקבעו המדדים המובילים, בולטים ביצועי החסר של שוק ההון המקומי ביחס לאלה של השוק האמריקאי. כך, בעוד כאמור המדדים המובילים בארצות הברית מגיעים לרמות שיא ומדד S&P 500 מציג זינוק של יותר מ-50% מרמות השפל בהן שהה רק לפני פחות מחצי שנה, מדד הדגל בבורסה המקומית - מדד ת"א 35, מסתפק בעלייה של כ-20% בלבד מרמת השפל שרשם לקראת סוף חודש מרץ.

עם העליות האחרונות במדד S&P 500 האמריקאי, ששהה ברמות שיא במחצית חודש פברואר ואז צלל, עובר להציג כעת תשואה חיובית של כ-5% מתחילת השנה. זאת בזמן שמדד ת"א 35 מציג שחיקה של כ-15% מתחילת השנה, והוא נמוך כמעט ב-20% מרמת השיא שקבע בחודש פברואר.

בפרספקטיבה נרחבת קצת יותר, הפערים שייצרו המשבר האחרון וההתאוששות ממנו ניכרים גם שנה אחורה. ב-12 החודשים האחרונים המדד האמריקאי, הכולל 500 מהחברות המובילות הנסחרות בארצות הברית ונחשב כאחד האינדיקטורים העיקריים למצב הכלכלה האמריקאית כבר שנים ארוכות, מציג עלייה של כ-16% - לעומת נסיגה של כ-9% שרושם עמיתו מרחוב אחוזת בית.

דומיננטיות של ענפים מסורתיים בתל אביב 

בארצות הברית נהנים המשקיעים בעיקר מעליות חדות שרשמו מניות ענקיות הטכנולוגיה - בראשן אלה של פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל (מניות ה-FAANG), וכן של ענקיות נוספות דוגמת מיקרוסופט ועוד, המושכות את הבורסות שם קדימה. זאת בזמן שבבורסה בתל אביב המדדים המובילים סובלים מהדומיננטיות של ענפי הנדל"ן, הפיננסים והאנרגיה המסורתית, המפגינים כולם ביצועי חסר.

מלבד ההבדלים בדומיננטיות ענפי החברות הנכללים במדדים בארץ ובחו"ל, בין הגורמים שעומדים מאחורי הפערים בביצועים נמצאים גם צעדי תמיכה אגרסיביים בהם נקט הממשל האמריקאי, בהובלתו של הנשיא דונלד טראמפ, לעידוד הפעילות הכלכלית הגוועת.

זאת לצד הזרמות עתק של טריליוני דולרים לצורך רכישת נכסים שביצע הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארצות הברית, בראשות היו"ר ג'רום פאוול. הזרמות אלה סייעו להורדת חששות המשקיעים ממשבר נזילות משמעותי שהעיב על השווקים, ותמכו בכיוון החיובי החד שאפיין אותם בהמשך.

בהתייחסות לגל החיובי האחרון האוחז בשוק האמריקאי, שגם בו בולטות חלק ממניות הטכנולוגיה, היו מי שהסבירו שם, כי "למרות שיש הרבה תהיות איך שוק המניות שובר שיאים עם 10% אבטלה ומצטרפים רבים לדורשי העבודה, הנתונים הכלכליים המתפרסמים משקפים את מה שכבר קרה, בעוד שוק המניות משקף עתיד טוב יותר משמעותית".

עוד ניתן לציין לגבי כיוון המסחר בארה"ב, כי המשקיעים רואים כיום במניות הטכנולוגיה השקעה דפנסיבית אל מול התפשטות המגפה והמגמה הגוברת של הישארות בבית, והזמנת שירותים אליו.

זאת לצד נתונים מעודדים לגבי האטת קצב התפשטות הקורונה בחלק מהמדינות ברחבי ארצות הברית, וכן נתוני מאקרו הנוגעים בין היתר לשוק הדיור, מכירות קמעונאיות ופעילות תעשייתית, המשקפים התחלה אפשרית של התאוששות מהנזקים שייצרה הקורונה למשק האמריקאי בחודשים האחרונים.

"התנהלות הממשלה היא חלק מהותי מהפיגור בשוק"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי אומר, כי "ביצועי החסר של הבורסה בתל אביב ביחס לארצות הברית די הגיוניים, והם נובעים מענפים שבלטו לרעה במשבר, דוגמת הבנקים, שמתפקדים פחות או יותר כמו מניות הבנקים בארצות הברית ובאירופה, וגם נדל"ן ואנרגיה. אנחנו אמנם סטראט-אפ ניישן, אבל הדבר הזה לא מקבל ביטוי מספיק בבורסה, ומדדים ללא משקל גדול של מניות טכנולוגיה מציגים ביצועים פחות טובים במשבר הזה".

נתוני אי.בי.אי מסייעים להמחיש את הדומיננטיות של חברות הטכנולוגיה במדד S&P 500, ולפיהם אותן חברות מתקרבות להיות כמעט רבע משווי השוק של כלל החברות הנסחרות במדד. זאת בהשוואה לשווי שוק של 18% מהמדד האמריקאי אליו הגיעו חברות הטכנולוגיה בשיא בועת הדוט.קום בראשית שנות האלפיים.

לדברי רפי גוזלן, "הטכנולוגיה נתפסת כמרוויחה הגדולה מהמשבר, וחלקן של חברות הענף במדד הוא חלק מהותי מההסבר לנקודה בה נמצא המדד, שמאוד מרוכז בטכנולוגיה".

עוד הוא מוסיף, כי "אפשר לראות כניסת כסף מסיבית של הציבור למניות הטכנולוגיה, מה שמסביר את המומנטום, למרות שבראייה ארוכת טווח יהיה קשה להצדיק את השווי שלהם, ברמות המכפילים הגבוהות בהן הן נסחרות".

לדברי גוזלן, "אנחנו נמצאים בעולם של הרבה מאוד נזילות שדחפו הבנקים המרכזיים, ובהם הפד האמריקאי, שנתן תחושה שאם המצב יתדרדר, הוא יתערב בשוק, ונתן למשקיעים תחושה שהוא ימשיך ללוות אותם עד סוף המשבר".

אבל, מוסיף גוזלן, "אם בוחנים את המצב הריאלי, מצטיירת תמונה שונה. בתמהיל של S&P יש גם לא מעט חברות נדל"ן ואנרגיה שמציגות ירידות משמעותיות מתחילת השנה. אלה ענפים שיותר מחוברים למצב הכלכלה, וניתן להניח שיהיה להם קשה מאוד להתאושש בלי פתרון בריאותי למשבר. המצב הכלכלי בארצות הברית בולט לרעה, משום שלא השתלטו שם על המגפה והכלכלה הריאלית תלויה בהזרמות מהממשל ובמענקים".

האם לתפקוד של הממשלה בישראל חלק בביצועי החסר של הבורסה המקומית?
"העובדה שהממשלה לא התנהלה טוב בפן הבריאותי והכלכלי מהווה חלק מהותי מהפיגור של שוק ההון המקומי. העובדה כי לא התמודדנו טוב עם התחלואה ויש לנו גל שני עוצמתי, הובילה לפגיעה, וזאת בעקבות תפקוד הממשלה הכושל. יש ניהול בעייתי של המשבר גם בצד הבריאותי וגם בצד הכלכלי. אם לא היינו בגל שני כזה, היינו יכולים לראות התאוששות משמעותית יותר של הכלכלה הריאלית, ואז הפגיעה בכל מה שקשור לחברות הפיננסים, עם היקף ההפרשות שביצעו הבנקים, והפגיעה בחברות הנדל"ן המסחרי הקשורה להתדרדרות המצב, הייתה עשויה להצטמצם".

עוד לגבי תפקוד הממשלה בישראל מוסיף גוזלן, כי "גם כעת ניהול המשבר הוא בעייתי, גם בצד הבריאותי וגם בצד הכלכלי, עם חוסר הסכמות בממשלה ומצב שעלול להתדרדר לעוד בחירות. ברמה הבסיסית הממשלה הייתה צריכה להעביר תוכנית יותר מסודרת לטיפול במצב ברמה הכלכלית, וגם ברמה הבריאותית, היום אפשר להבין שהסגר שנעשה פה לא נוצל להתמודדות עם גל התפשטות שני".

שינוי בטעמי המשקיעים על רקע משבר הקורונה

במבט קדימה, המשקיעים בישראל יכולים אולי לשאוב עידוד מעדכון מדדי הבורסה האחרון, שנכנס לתוקף מוקדם יותר החודש, במסגרתו בלטו השינויים שנעשו במדד ת"א 35, שכללו "מיני מהפכה", עם כניסתן של לא פחות משש מניות חדשות למדד, חמש מהן נכללות בו לראשונה.

מדובר במניות החברות אופקו, אנרג'יקס, מיטרוניקס, מטריקס, נובה וסאפיינס, כולן, לפי הגדרות הבורסה, נכללות בענפי הטכנולוגיה השונים, וזאת כחלק משינוי טעמי המשקיעים שנרשמו על רקע משבר הקורונה.

אמנם המשותף לכל המצטרפות החדשות למדד הדגל של הבורסה הוא הימנותן על ענף הטכנולוגיה, אך הן עוסקות בקשת נרחבת של פעילויות, הכוללות מדעי חיים, קלינטק, שירותי מידע, אלקטרוניקה, אופטיקה ומוליכים למחצה - מה שמראה שוב את שינוי טעמי המשקיעים, הנותנים דגש נרחב לפעילויות טכנולוגיה מתחומים שונים.

מחצית מבין שש המצטרפות החדשות לת"א 35 הן מניות דואליות (נובה, אופקו וסאפיינס), הנסחרות גם בארצות הברית, כך שהן גם נהנו מהגל החיובי המאפיין את המסחר בבורסות האמריקאיות.

למרות המנעד הרחב של הפעילויות, ניתן לראות כי מרביתן הצליחו לייצר מהמשבר הזדמנות לצמיחה, מה שסייע למניותיהן לקבוע רמות שיא חדשות, או סמוך לכך.

כך לדוגמה אופקו החליטה להיכנס לתחום של פיתוח בדיקות לנגיף הקורונה ושיווקן דרך רשת המעבדות שלה; אנרג'יקס נהנתה מה"הייפ" המתמשך של תחום האנרגיה הירוקה, שהיווה הזדמנות עבור חברות הענף להגביר ייצור בזמן המשבר; ואילו מיטרוניקס מעריכה בין השאר כי תהנה מהגברת שימוש בבריכות פרטיות בתקופת המשבר.

שינוי הטעמים ייצר לא מעט מניות "כוכבות" חדשות המפגינות ביצועים מרשימים בחודשים האחרונים, בהן שש המוזכרות, שטיפסו בין עשרות ועד מאות אחוזים מתחילת השנה, שהעלו משמעותית את שווי השוק של החברות.

מנגד, כחלק מאותו שינוי דרמטי, נדחקו ממדד הדגל מניות ותיקות, שהיו חלק מהנפגעות הבולטות מהמשבר, מתחומי האנרגיה, הנדל"ן והמלונאות.

עדכון הרכב המדדים יכול לעזור?
"בהנחה שאותן מניות המצטרפות למדדים המובילים ימשיכו להציג ביצועים טובים, אז בוודאי, אם סקטור הטכנולוגיה ימשיך להציג ביצועים טובים. יחד עם זאת, צריך לזכור שאותן מניות הגיעו למדדים המובילים אחרי שעשו מהלכים משמעותיים קדימה, בזכותן השווי שלהן עלה. במבט קדימה, נראה שהמשך ההתקדמות של סקטור הטכנולוגיה בעולם תלויה מאוד בהמשך ה"הייפ" וכניסת הכסף של הציבור, כי קשה להצדיק את התמחורים שלהן בכלכלה נטו".