מאמצי ההתייעלות החריפים של קסטרו השתלמו: ההכנסות נחתכו, אבל הרווח הנקי שולש

ההכנסות של קבוצת האופנה הציבורית צנחו ב-38% ברבעון השני של 2020 על רקע סגר הקורונה, אבל הרווח התפעולי הוכפל והחברה עברה לרווח נקי של 33 מיליון שקל

תוצאות קבוצת האופנה הציבורית קסטרו מפתיעות לטובה, כשמאמצי ההתייעלות החריפים שביצעה הקבוצה מאפשרים לה לסכם את הרבעון ברווח. לצד ירידה חדה של 38% בהכנסות על רקע סגר הקורונה, הצליחה קסטרו להכפיל את הרווח התפעולי ולשלש את הרווח הנקי ברבעון השני לעומת הרבעון המקביל אשתקד לסך של 33 מיליון שקל. השיפור הזה הושג הודות מאמצים אגרסיביים של התייעלות ודרישה להקלות ופריסת תשלומים מול משכירים וספקים, כמו גם ויתורים אישיים על דמי שכירות ושכר לבעלי השליטה בה.

במגזר ההלבשה קסטרו מציגה ברבעון השני קיטון בהכנסות של 39% לעומת הרבעון המקביל אשתקד לסך של כ-195 מיליון שקל. עם זאת, קסטרו מציינת כי הפדיון הממוצע לעובד לחודש גדל ב-38%. בהשוואה של חנויות זהות במגזר ההלבשה מציגה קסטרו גידול של 8%, וזאת בהתבסס על השוואת 177 חנויות, כשמדובר אך ורק על חנויות שפעלו באופן רציף ברבעון הנוכחי ובמקבילו אשתקד. הרווח הגולמי של מגזר ההלבשה ירד בכ-41% לסך של 113 מיליון שקל, והיווה 58% מהמחזור, שחיקה של 1.23% משיעורו ברבעון המקביל אשתקד.

ואולם, לצד הירידה ברווח הגולמי, מציגה קסטרו שיפור ניכר ברווח התפעולי שהכפיל את עצמו לכ-34 מיליון שקל, והיווה 17.5% מהמחזור, שיפור של יותר מ-12%. בקסטרו מסבירים כי השיפור נובע בעיקר מעלייה במכירות החנויות הזהות, ובשילוב צעדי התייעלות בהוצאות תפעוליות.

גם הכנסות מגזר האביזרים של קסטרו נפגעו קשות מהקורונה וצנחו ברבעון השני בכ-32% לעומת הרבעון המקביל ב-2019 לסך של כ-79 מיליון שקל. בניתוח שמציגה קסטרו בתקופה בה החנויות היו פתוחות, הפדיונות בחנויות הזהות שנמדדו בתקופה צמחו ב-14%.

בדומה למגזר האופנה, קסטרו מציגה ירדה ברווח הגולמי במגזר האביזרים ברבעון השני, שצנח בכ-31%, לסך של 86 מיליון שקל. זאת בהשפעת הקורונה, ומ"העמקת מבצעי מכירות".

בניגוד למגזר ההלבשה, במגזר האביזרים הרווחיות הגולמית השתפרה בכחצי אחוז לרמה של 64.4%. בדומה למגזר ההלבשה, גם במגזר האביזרים נרשם שיפור משמעותי ברווח התפעולי שזינק בכ-18% לסך של 26.5 מיליון שקל.

במגזר הטיפוח והקוסמטיקה, הכולל את המותגים קיקו מילאנו ואיב רושה, רשמה קסטרו הכנסות של 7 מיליון שקל ברבעון השני של 2020, שחיקה של 13.6%, זאת בעיקר בשל סגר הקורונה.

קסטרו שבניהול רון רוטר מונה רשת של 385 חנויות ודוכנים בישראל, ו-31 חנויות ודוכנים בחו"ל. קסטרו מציינת כי במהלך 2020 נוספו לרשתות מותגי הקבוצה בישראל 6 חנויות. במקביל, נסגרו במהלך תקופה זו 24 חנויות של מותגי הקבוצה בישראל (קרוב למחציתן של רשת אקססורייז שנסגרה לחלוטין).

קסטרו מציינת כי מאז תום הסגרת הממשלתי נפתחו מחדש כ-78% מחנויות הקבוצה. חלק מהחנויות שנפתחו פועלות במתכונת שעות מצומצמת, התואמת את רמת הביקושים, "אשר השתנתה" לפי קסטרו. במקביל, היא מפרטת כי השיבה את מרבית עובדיה לעבודה סדירה.

עד כמה השפיע הסגר שהטילה המדינה על התוצאות של קסטרו? בהתבסס על נתוני המכירות בתקופה המקבילה אשתקד, היא מעריכה כי כתוצאה מהדממת פעילות היא איבדה לכל הפחות מחזור הכנסות פוטנציאלי של כ-162 מיליון שקל.

בנוסף לפגיעה בשוק המקומי, קסטרו מציינת כי פעילות נפגעה גם בשווקים בהם היא פועלת בחו"ל; חנויות 'קרולינה למקה' המופעלות על ידי הקבוצה בספרד ובאנגליה והפעילות הזכיינית של מותג זה במקסיקו, פנמה, תאילנד ואוסטרליה, כשטרם נפתחו כל חנויות המותג בשווקים הזרים.

קסטרו גם מפרטת את גובה ההקלות והמענקים שהיא צפויה לקבל מהמדינה וממשכירים. כך, לפי דיווחי הקבוצה קסטרו והחברות הבנות קיבלו הלוואות לא צמודות למדד, בערבות מדינה, בהיקף כולל של כ-41 מיליון שקל, ל-5 שנים בתנאי ריבית שנתית שבין 2.7% ל-3.2%. בנוסף, היא מציינת כי היא צפוית להיות זכאית למענק החזרת עובדים של 5-6 מיליון שקל, המוערך בכ5%-6% מסך הוצאות השכר הצפויות בחודשים אלו. עד כה הכינה קסטרו בהכנסה בסך של 3.2 מיליון שקל בגין מענקים. עם זאת, נכון למועד זה, מציינת קסטרו כי טרם התקבלו אצלה המענקים האמורים, ומציינת כי תבחן דרכים להשקעת כספי המענק בעובדיה ולקוחותיה.

קסטרו מציינת כי במהלך הרבעון השני לשנת 2020 היא קיבלה הקלות והטבות בדמי השכירות עבור החודשים מרץ-יוני 2020 בהיקף כולל של כ-24 מיליון שקל, וכי היא ממשיכה לנהל מו"מ מול קבוצות הקניונים הגדולות ומשכירים אחרים בנוגע להטבות לגבי החודשים יולי 2020 ואילך. זאת בנוסף לויתור על דמי שכירות מנכסים שבבעלות בעלי שליטה בקבוצה כך שסך החיסכון כתוצאה מהויתור הזה עומד על כמיליון שקל, וכי בגין החודשים יולי ואוגוסט 2020 צפוי חסכון נוסף של כ-320 אלף שקל.

קסטרו מציינת כי במסגרת המגעים אשר נוהלו מול משכירי הנכסים היא קיבלה פניות ממספר משכירים בטענה כי חברות בקבוצה מפרות או הפרו את הסכמי השכירות, ובמספר מקרים בודדים אף נשלחו אל הקבוצה מכתבים הכוללים דרישות תשלום חובות נטענים או כוונה לבטל את הסכמי שכירות או לחלט ערבויות בנקאיות, בנוסף, בנוגע לחנות אחת של החברה הגישו בעלי הקניון תביעה כספית בגין חובות נטענים ובנוגע לחנות נוספת של החברה, הגישו בעלי הקניון תביעת פינוי וביניהן קניון הראל במשברת, וקניון שבעת הכוכבים בהרצליה.

קסטרו מציינת כי בשני מיקומים פינתה החברה חנויות ביוזמתה. להערכת קסטרו, גם אם הטענות הללו יבשילו לכדי ביטול הסכמי שכירות או פינוי חנויות, החשיפה הצפויה לקבוצה (הן כתוצאה מסגירת החנויות והן כתוצאה מניהול הליכים משפטיים מול אותם משכירים) אינה מהותית.

קסטרו גם מציינת כי ביצעה התייעלות בכל הנוגע לעלויות שכר העבודה שלה באמצעות שינוי הגדרות תפעוליות בנוגע להפעלת החנויות שלה ובמטה ובמרכז הלוגיסטי, בצמצום ואיחוד תקנים, בהפחתות שכר לעובדי מטה, בצמצום כמות העובדים במשמרת בחנויות ועוד.

כמו כן, בעלי השליטה ויתרו על שכרם, כולו או חלקו, בחסכון שהצטבר לכ-1.5 מיליון שקל מתחילת המשבר ועד סוף יוני, והיא מציינת כי בגין החודשים יולי ואוגוסט צפוי חסכון נוסף של כ-430 אלף שקל מויתור זה.