סדרת חינוך | ניתוח

בגרמניה ובצרפת מחייבים מסכות, באיטליה לומדים בכנסיות: מה אפשר ללמוד מאירופה על החזרה לבית הספר

חקירה אפידמיולוגית תוך יום אחד, שולחנות יחיד לתלמידים, ביטול ההפסקות ומורים ששומרים מרחק של שני מטרים לפחות • הפתרונות שגובשו באירופה להתמודדות עם מגפת הקורונה בבתי הספר, ומה ישראל יכולה ללמוד מהם לקראת פתיחת שנת הלימודים • סדרת חינוך, כתבה שנייה בסדרה

תלמידים בבית ספר בספרד, לאחר סיום הסגר במדינה. ניקיונות מקיפים שלוש פעמים ביום / צילום: Emilio Morenatti, Associated Press
תלמידים בבית ספר בספרד, לאחר סיום הסגר במדינה. ניקיונות מקיפים שלוש פעמים ביום / צילום: Emilio Morenatti, Associated Press

שנת הלימודים אמורה להיפתח בשבוע הבא, בעיצומו של המשבר הכלכלי והרפואי המורכב ביותר בתולדות מדינת ישראל. כרגע המתווה לתחילת השנה עדיין לא ברור, וההורים, המורים והתלמידים עומדים בפני אי ודאות. איך תיראה שנת תשפ"א במערכת החינוך, האם התלמידים יסתגלו לשגרה של לימודים מרחוק ואיזו הזדמנות היסטורית יש לרשויות המקומיות להשפיע על החינוך בתחומן. רגע לפני הראשון לספטמבר נפרסם השבוע ב"גלובס" סדרת כתבות שינסו להעריך בזהירות איך תשפיע הקורונה על תלמידי ישראל

בעוד שבישראל עדיין נותרות שאלות פתוחות רבות לגבי שנת הלימודים הקרובה, באירופה מיליוני תלמידים כבר שבו ללימודים, או צפויים לעשות זאת תחת תוכניות לאומיות בשבועות הקרובים. נדמה שנקודת הפתיחה הישראלית גרועה יותר: הכיתות צפופות יותר (26 בממוצע בכיתת בית ספר יסודי, 28 בחטיבות), מספר המקרים לתושב גבוה יותר, ובניגוד לנעשה בחלק ממדינות אירופה, אי ודאות שוררת בנוגע לאופי הלימודים בעידן הקורונה, והמדיניות במקרה של איתור מקרי מחלה בקרב התלמידים או הסגל. לקראת פתיחת שנת הלימודים, מציג "גלובס" את תמונת המצב בארבע מדינות אירופיות גדולות, שניתן ללמוד מהן דבר או שניים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

גרמניה

בידוד דיפרנציאלי, ומסכות במסדרונות

חזרה ללימודים: תושלם עד אמצע ספטמבר
מספר תלמידים ממוצע בכיתה (יסודי, חטיבה): 21, 24
ממוצע יומי של מקרי קורונה בשבוע האחרון: 1,340

עד אמצע ספטמבר ישובו ללימודים כל 11 מיליון התלמידים בגרמניה, כאשר הממשלה בברלין וממשלות מדינות-המחוז יחד משדרות נחישות לנהל את שנת הלימודים עם כמה שפחות הפרעות, למרות מגפת הקורונה. המטרה היא להשיב את החיים במדינה למתכונת נורמלית ככל האפשר, ואת הכלכלה הגרמנית חזרה למסלול צמיחה. "הלימודים הם העדיפות הראשונה במעלה שלנו", הצהיר שר הבריאות הגרמני, יינס שפאן.

כל מדינת-מחוז בגרמניה קיבלה יד חופשית בחודשים האחרונים לקבוע מדיניות שונה למתכונת החזרה ללימודים. רובן בחרו להטיל חובת חבישת מסכה על תלמידים מעל גיל 11 רק בשטחים הציבוריים בבתי הספר - במסדרונות, בחצרות ובחללים משותפים, בעוד הלימודים בכיתות עצמן מתנהלים בלעדיהן. רק מדינת מחוז אחת (הסן) בחרה להימנע כליל מחובת מסכה, אך בינתיים חזרה בה. מדינת המחוז המאוכלסת ביותר, נורדריין-וסטפאליה, החליטה על חובת מסכות גם בתוך הכיתות, לכל הילדים מעל כיתה ה' ולכל המורים והצוות.

הרשויות מסתפקות בהמלצות בלבד בנוגע לשמירת מרחק בין התלמידים בתוך הכיתה, לצד הקפדה על חיטוי ידיים ושטיפתן באופן קבוע במהלך היום. המלצה נוספת שמיושמת באדיקות, לפחות כל עוד מזג האוויר מרשה זאת, היא לשמור את החלונות פתוחים לרווחה כדי לאפשר אוורור מקסימלי.

עוד לפני פתיחת שנת הלימודים, הכללים השונים ממדינה למדינה ומבית לבית ספר, שהעיתון "בילד" הגדיר בביקורתיות כ"מרק ייחודי שכל מנהל בית ספר מבשל לעצמו", עוררו ביקורת בקרב ההורים. סוגיית המסכות פילגה במיוחד את הציבור בגרמניה, אבל עתירות הורים משני הצדדים - כאלה שדרשו שהילדים יחבשו מסכות וכאלה שדרשו שיורידו אותן - נדחו על ידי בתי משפט במדינה. ההחלטה היא של מדינות המחוז, הם קבעו.

כיתה בבית ספר יסודי בגרמניה, החודש. מסכות רק מגיל 11 ומעלה / צילום: Jens Buettner, Associated Press
 כיתה בבית ספר יסודי בגרמניה, החודש. מסכות רק מגיל 11 ומעלה / צילום: Jens Buettner, Associated Press

נדמה שהצעד המשמעותי ביותר שנקטו הרשויות במדינות המחוז השונות, באופן די אחיד, הוא לחלק את הכיתות בבתי הספר לקבוצות שונות, כדי למנוע "התערבבות" של שכבות גיל שונות בהפסקות או בחללים המשותפים. חלק ממדינות המחוז אף אסרו התערבבות בין כיתות נפרדות באותו גיל.

צעד זה משמש כבסיס לדרך החדשה שבה גרמניה מתמודדת עם התפרצויות בבתי הספר - חקירה אפידמיולוגית מהירה סביב כל מקרה, בדיקות מהירות של כל הנוגעים בדבר, בידוד רק של מי שצריך, וחזרה מהירה ללימודים של שאר התלמידים. "אנחנו לא רוצים לשלוח בתי ספר שלמים לבידוד של שבועיים על סמך מקרה קורונה אחד", אמרה מנהלת בית ספר לאתר החדשות "דר שפיגל".

בברלין, למשל, שבה כבר שבו התלמידים ללימודים סדירים לפני כשבועיים, אותרו בתום השבוע הראשון שמונה מקרי קורונה בשמונה בתי ספר שונים. במקרה מייצג, כאשר מורה הודיעה ביום רביעי אחרי הצהריים כי אובחנה כחולה, בית הספר שבו עבדה נסגר כולו בחמישי לצורך זהירות, כל הכיתה שלה (22 תלמידים) וכל צוות המורים בבית הספר (76 מורים) נבדקו, ולאחר שלא נמצאו מקרים חדשים, הלימודים התחדשו ביום שישי. הגרמנים, כך נראה, שמים את יהבם על שילוב של בדיקות מהירות וחקירות אפידמיולוגיות בבתי הספר עצמם.

בינתיים, כלי התקשורת המקומיים מלאים בדיווחים על מקרי קורונה בבתי ספר ברחבי המדינה, שגורמים להשעיית הלימודים ליום או יומיים, או שולחים לבידוד את הכיתה הרלוונטית בלבד. בשבוע הראשון בנורדריין-וסטפאליה, למשל, 31 בתי ספר נסגרו חלקית ועוד ארבעה נסגרו לגמרי, מתוך 4,862 בתי הספר במדינת המחוז.

באופן תיאורטי, התלמידים שנשלחים לבידוד בביתם (כמו גם אלפי ילדים שלא יכולים ללכת ללימודים בגלל בעיות בריאות קודמות המציבות אותם בסיכון), אמורים ללמוד מרחוק באמצעים מקוונים. אך במדינות מחוז רבות התשתית לכך אינה מוכנה.

הרשויות גם הכינו "תוכניות מגירה" למקרה חירום, הכוללות חלוקת כיתות לשני חלקים כדי להקטין עוד יותר את מספר התלמידים בכיתה, גיוס מורים אד-הוק, ולמידה במתכונת של יום בבית ספר ויום באופן מקוון. תוכניות אלה עשויות להיכנס לתוקף במקרה של סגר נוסף, או של החמרה משמעותית במספר האשפוזים כתוצאה מקורונה. נכון לעכשיו, חודש אחרי התחלת הלימודים, הרשויות בגרמניה עדיין נחושות להימנע מתסריט כזה.

איטליה

חללים גדולים, וחיטוי כיתות

חזרה ללימודים: 14 בספטמבר
מספר תלמידים ממוצע בכיתה (יסודי, חטיבה): 19, 21
ממוצע יומי של מקרי קורונה בשבוע האחרון: 671

איטליה הייתה המדינה הראשונה שהשעתה את הלימודים במרץ האחרון, ואחת האחרונות שבהן התלמידים ישובו ללימודים, בעוד יותר משבועיים. השאלה כיצד יתנהלו הלימודים עומדת בראש סדר היום הציבורי, ושר הבריאות האיטלקי לא היסס להטיל הגבלות חמורות על פעילות מועדונים וברים, בנימוק שהדבר יצמצם את מספר מקרי הקורונה ויאפשר לפתוח את שנת הלימודים. "חייבים להקריב משהו, וחידוש הלימודים חשוב יותר מהמועדונים", הסביר השר.

במסגרת התוכנית הממשלתית לפתיחת בתי הספר יש סעיפים רבים, אולם השאלה כמה מהם יאומצו. המדינה פרסמה למשל כבר ביולי מכרז ל-3 מיליון שולחנות עבודה ליחידים, שמטרתם להחליף את השולחנות הזוגיים הקיימים, ולוודא כי נשמר מרחק בין התלמידים בתוך הכיתות. בתור פתרון נקודתי, עם זאת, חלק מבתי הספר כבר הודיעו כי התחילו לנסר שולחנות לשניים, ולהוסיף להם רגליים, כדי לאפשר מרחק של לפחות מטר אחד בין התלמידים. כל בית ספר אמור לחשב את המספר המקסימלי של התלמידים שיכול להיכנס בכיתה, לפי שמירת מרווח של מטר אחד לפחות, ועדיף כמטר וחצי.

לפיכך, בניסיון להתמודד עם כיתות צפופות ולא מאווררות, הרשויות באיטליה הודיעו כי הן בוחנות העברת חלק מהלימודים לחללים גדולים ש"יוחרמו" לצורך פתיחת שנת הלימודים, ביניהם חדרי כושר, אולמות ספורט, חצרות של ארמונות מהודרים שמשמשים כעת כמוזיאונים או כמבנים ציבוריים, וגם כנסיות. בבתי ספר ישנים וצפופים תנסה ההנהלה לבצע את הלימודים באוויר הפתוח במידת האפשר.

גם באיטליה מאמינים במסכות, במיוחד אחרי המלצת ארגון הבריאות העולמי השבוע (WHO) לכל אדם מעל גיל 12 ללבוש מסכות כאמצעי להימנע מהדבקת אחרים ולהימנע מהידבקות. התוכניות לפתיחת הלימודים כוללות גם חיטוי כולל של הכיתות כמה פעמים ביום, ושמירת החלונות פתוחים במדת האפשר, כדי לאוורר אותן. גם האיטלקים מאמצים את השיטה הכוללת חלוקת בית הספר לקבוצות - לפי גיל או לפי מבנה פיזי (למשל קומה משותפת) - כדי לבצע חקירות אפידמיולוגיות ולא לשתק את כל בית הספר במקרה של מחלה.

ספרד

ארבעה מתווים, ואיומים בשביתה

חזרה ללימודים: 7-14 בספטמבר
מספר תלמידים ממוצע בכיתה (יסודי, חטיבה): 22, 25
ממוצע יומי של מקרי קורונה בשבוע האחרון: 2,600

בספרד, שנמצאת בעיצומו של גל שני משמעותי של התפרצות קורונה, הממשלה אמנם פרסמה מתווה לפתיחת הלימודים ב-14 בספטמבר, אך הוא סופג ביקורת רבה מצד מורים, הורים ואיגודי עובדים, שהגדירו חלקים ממנו כבלתי אפשריים לביצוע, במיוחד בתחום הלמידה המקוונת.

המדינה הייתה בין הראשונות באירופה שהשעו את הלימודים באופן גורף, וכבר באפריל הודיעו הרשויות כי הפעם הבאה שבה ילדים ספרדים ילכו כמתוכנן לבתי הספר תהיה בסתיו. בינתיים, למרות מה שנראה בהתחלה כיציאה מוצלחת מהסגר, ספרד מצאה את עצמה שוב בשבועות האחרונים במצב של אלפי נדבקים מדי יום (אך משמעותית פחות מקרי מוות מאשר באביב).

הממשלה הפדרלית במדריד הציעה למחוזות השונים ארבעה מתווי פתיחה אפשריים, לפי מצב התחלואה והתקציב שיש להם. האחד כולל פתיחה "רגילה" של הלימודים, רק עם אמצעי היגיינה מוגברים כמו חיטוי ידיים ומסכות במסדרונות או בחללים משותפים; השני כרוך בלימודים במהלך סגר נוסף - אם יוטל - וכולל אך ורק שיעורים מקוונים. השלישי והרביעי נמצאים בין הקצוות: קפסולות קטנות של תלמידים שיצטרכו ללבוש מסכות באופן רציף ולשמור על מרחק; וצמצום הלימודים במוסדות, מעבר ללימודים מקוונים חלקיים, וביטול כל הקפטריות, ההפסקות והמשחקים המשותפים.

בכל מקרה, בתי הספר צפויים לבצע ניקיונות מקיפים שלוש פעמים ביום, כולל מספר רב יותר של ניקיונות בחדרי השירותים, וחלק מבתי הספר מציעים שהתלמידים יאכלו בכיתותיהם.

הזעם הציבורי התעורר בגלל מה שהתוכנית לא כוללת: מספר התלמידים בכיתה לא יצטמצם באופן משמעותי, אלא יעמוד על כ-25 ילדים בבית ספר יסודי, עד 35 ילדים בחטיבה ועד 39 תלמידים בתיכון. לא מפורט בתוכנית הממשלתית אם יישכרו מורים חדשים או איך יתוגבר כוח האדם כדי להתמודד עם הדרישות החדשות ועם מקרי בידוד אפשריים של מורים, ולא ניתנה תוספת תקציב רצינית להתמודד עם האתגר החדש.

כתוצאה מכך, ארגוני המורים מצד אחד, וההורים מצד שני, חוששים מפתיחת שנת הלימודים. אחד מארגוני העובדים אף הגיש תביעה נגד תוכנית המתווים הממשלתית, שאותה הגדיר "מסוכנת וחסרת אחריות". אפשרות של שביתת מורים ודחיית תחילת הלימודים נשקלת גם כאן. "(המצב) זה אסון, זה בלתי אפשרי ולא מקובל לחלוטין", אמר ראש ארגון המורים בחטיבות לעיתון "אל פאיס".

מה שמסבך את העניינים עוד יותר הוא חוסר ההכרעה של חלק מהמחוזות באיזה מתווה לבחור, והתלות של המתווה במצב התחלואה. במדריד, כ-1.5 מיליון ילדים עדיין לא יודעים תחת איזה מתווה תפעל מערכת החינוך - וגם הוריהם אינם בטוחים אם יהיו פנויים לעבודה.

צרפת

חובת נוכחות, ושטיפת ידיים

חזרה ללימודים: 1 בספטמבר
מספר תלמידים ממוצע בכיתה (יסודי, חטיבה): 24, 25
ממוצע יומי של מקרי קורונה בשבוע האחרון: 3,200

מספר מקרי הקורונה בצרפת הולך ועולה בשבועות האחרונים, במקביל להכנות לפתיחת שנת הלימודים, והרשויות מנסות לגבש מחדש מתכונת לפתיחת הלימודים כסדרם. בינתיים, הצרפתים מהמרים על שמירת המרחק כצעד המרכזי. הרשויות דורשות מרווח של יותר ממטר אחד בין תלמיד לתלמיד, או חבישת מסכות במידה שהדבר אינו אפשרי ושנעשית פעילות קבוצתית.

גם מצד המורים, הרשויות הכריעו כי אם הם נמצאים במרחק של יותר משני מטר מהילדים הם יכולים ללמד ללא מסכה, אך במקרים אחרים עליהם לעטות אותה. החובה תקפה על כל הילדים מגיל 11 ומעלה.

בנוסף, הנושא שיעמוד בראש סדר היום החינוכי של התלמידים, שיתחילו את הלימודים בצרפת בשבוע הבא, יהיה שטיפת ידיים. המורים יציגו כיצד לעשות זאת, ויידרשו מהתלמידים לשטוף ידיים באופן קבוע, כולל אחרי כל ביקור בשירותים, בקפיטריה או בחללים אחרים. הורים יידרשו להתחייב לא לשלוח ילדים לבית ספר אם יש להם חום מעל 38 מעלות, או אם הם מפגינים סימפטומים של קורונה (שיעול, פגיעה בחוש הריח והטעם). הרשויות בצרפת אוסרות על הורים להשאיר תלמידים בבית, מחשש שיידבקו בקורונה.

אחד מראשי ארגוני העובדים שבו מאוגדים המורים (FSU) התלונן בימים האחרונים בתקשורת הצרפתית על ה"ערפל ששורר סביב ארגון השיבה ללימודים", ואמר כי מבחינת המורים, "ישנם הרבה דברים שעדיין אינם ברורים". בנוסף, הוא ציין כי רפורמה שנערכה בעבר במסגרת מערכת החינוך הצרפתית, שבה תלמידים בתיכון מאותה שכבת גיל עוברים תכופות בין כיתות לפי נושאים, ולא לפי כיתות שנקבעו מראש, עלולה להגביר את מקרי ההדבקה בשל המספר הגבוה של האינטראקציות בין תלמידים שונים.