מלניה טראמפ בוועידה הרפובליקנית: "אינכם לבד. דונלד לא יפסיק לפעול עד שימצא תרופות וסיוע"

נאומה של מלניה טראמפ כיפר על הנאום שנשאה לפני 4 שנים, והיה שונה מן התכנים האחרים בוועידה, שכן היא בחרה שלא לתקוף את הדמוקרטים ולא לכנותם כמו בעלה בשמות • ביקורת חריפה על נאום מזכיר המדינה שבוצע מגג מלון מצודת דוד: "מהלך חסר בושה להשתמש במדינת ישראל כאביזר פוליטי"

מלניה טראמפ / צילום: צילום מסך
מלניה טראמפ / צילום: צילום מסך

רעיית נשיא ארה"ב מלניה טראמפ נשאה הלילה נאום ועידה שונה ומיוחד. טראמפ, שספגה ביקורת קשה על נאומה בוועידה הרפבוליקנית לפני 4 שנים, כאשר משפטים שלמים שלה הועתקו מנאומה של מישל אובמה ב-2008, השתמשה בנאום הלילה כדי לעשות תיקון.

מלניה טראמפ הקדישה חלקים נרחבים מדבריה לחיים שנהרסו בעקבות מגפת הקורונה, והביעה הזדהות עם הסבל של אנשים, אולי יותר מכל אנשי ממשל טראמפ. בנוסף, היא ניצלה את ההזדמנות כדי לדבר על בעיית ההתמכרויות וההתאבדויות בארה"ב, וביקשה מכלי התקשורת לנצל את כוחם הרב כדי לעסוק בבעיות המורכבות האלה.

"האויב הנעלם, נגיף הקורונה, משפיע על כולנו. אני מוסרת מכאן תנחומים לכל מי שאיבד את קרוביו ומתפללת עבור אלה שסובלים. הרבה אנשים חשים חסרי ישע. דונלד לא יפסיק לפעול עד שימצא תרופות וסיוע", אמרה, תוך שהיא לא נוטלת חלק באופן בו הנשיא טראמפ מכנה את הנגיף "הווירוס הסיני".

נאומה של מלניה טראמפ היה שונה מן התכנים האחרים בוועידה, שכן היא בחרה שלא לתקוף את הדמוקרטים ולא לכנותם בשמות (סוציאליסטים, קומוניסטים, תומכי טרור), והתמקדה בדברים שהיא מובילה. בנוסף, היא גם החמיאה לבעלה על כך שהוא "חושב מחוץ לקופסה" ו"תמיד אותנטי ואומר את מה שהוא חושב".

שניים מילדיו של הנשיא טראמפ היו גם הם בין הנואמים, אריק טראמפ וטיפאני טראמפ. שניהם התייחסו לתקשורת האמריקאית "המשמרת את הציבור 'כעבדים מנטליים' של הרעיונות והגישות שהתקשורת חושבת שהם נכונים" (טיפאני). אריק טראמפ תקף את הדמוקרטים במילים קשות כאשר אמר "טרוריסטים יחגגו את היבחרו של ביידן".

ביקורת על נאום פומפאו שבוצע מגג מלון מצודת דוד: "מהלך חסר בושה"

הנאום שזוכה לביקורת גדולה ביותר הוא נאומו של מזכיר המדינה מייק פומפיאו, אותו נאם מהגג של מלון קינג דיוויד בירושלים, במסגרת נסיעה מדינית. הנאום של פומפיאו הוקלט ביום שני בערב ושודר הלילה. פומפיאו ציין את המהלך האמריקאי של העברת השגרירות לירושלים, את נטישת הסכם הגרעין עם איראן וכמובן דיבר על "ההסכם ההיסטורי בין איחוד האמיריות לישראל, אשר ילמדו עליו בספרי ההיסטוריה. כיוון שאנשים מנסים לברוח לחופש. אבל אנחנו לא רק מדברים על החופש, אלא גם מבצעים".

עיקר הביקורת בארה"ב על פומפיאו היא בכך שהוא ניצל נסיעה מדינית, הממומנת מכספי משלמי המסים, כדי לבצע מהלך פוליטי. ארגון ג'יי סטריט אמר הערב ש"זה מהלך חסר בושה להשתמש במדינת ישראל כאביזר פוליטי שניתן לכדרר אותו במגרש הפוליטי. מזכיר מדינה מכהן המקיים נאום פוליטי חד צדדי הוא חסר תקדים ולעשות זאת מן המקום הדיפלומטי הרגיש ביותר".

מייק פומפיאו בגג מלון מצודת דוד / צילום: צילום מסך
 מייק פומפיאו בגג מלון מצודת דוד / צילום: צילום מסך

בארה"ב מציינים שזו פעם ראשונה מזה 75 שנים, שמזכיר מדינה מכהן נואם בוועידה פוליטית. מדיניות חוץ נחשבת נושא שאינו קשור ישירות לפוליטיקת פנים. הנאום של פומפיאו עשוי להיות יריית הפתיחה שלו לקמפיין 2024, עם הרקע המיוחד של ירושלים ואתרי שלוש הדתות שמסגרו את נאומו.

בנקודה אחרת של הוועידה הוקלט מראש קטע בו הנשיא טראמפ עורך טקס אזרוח למספר מהגרים שחיו בארה"ב, ביניהם מהנדסת ממוצא הודי ווטרינרית ממוצא סודאני. טראמפ בירך את האזרחים החדשים, נתן להם לדבר מעט וחילק להם תעודות אזרח ארה"ב. גם על כך הובעה ביקורת, שכן מדובר באירוע פדראלי וטראמפ בחר לבצע אותו בתוך הבית הלבן, כאילו זה אירוע השייך למפלגה אחת. הדברים הללו מאוד לא מקובלים ומעולם לא נעשו בוועידות פוליטיות, אך מדובר בממשל ובנשיא המתעלמים מכל הכללים, לרבות מחוק האוסר על שימוש בנכסים של הממשל הפדרלי לשם קמפיין.