מי הקים את "בית הקברות של הכלכלה הישראלית" בכיכר רבין?

במיצב אמנותי לזכר המסעדות והברים שנסגרו ברחבי ישראל מאז שהחלה הקורונה פוזרו ברחבי כיכר רבין בתל אביב מצבות ברזל, ועליהן נחרט באותיות גדולות שם העסק שנסגר או פשט רגל, ושם העיר שבה פעל עד סגירתו "בטרם עת"

מיצב בית הקברות של הכלכלה הישראלית בכיכר רבין / צילום: שי יחזקאל
מיצב בית הקברות של הכלכלה הישראלית בכיכר רבין / צילום: שי יחזקאל

מלחמת ההישרדות של העסקים הקטנים בעידן הקורונה הובילה היום (ג') ארגון בשם "מרכזים לצדק חברתי", לפרוס בכיכר רבין מיצב אמנותי לזכר המסעדות והברים שנסגרו ברחבי ישראל מאז שהחלה הקורונה. ברחבי הכיכר פוזרו מצבות ברזל, ועליהן נחרט באותיות גדולות שם העסק שנסגר או פשט רגל, ושם העיר שבה פעל עד סגירתו "בטרם עת". בין המצבות שפוזרו בכיכר, הונצחו מסעדות ובתי קפה פופולריים דוגמת קפה אלבי, קזינו דה פריז, קפה נמרוד, איגרא רמא, מסעדת זכאים, נורמה ג'ין, השומר שלוש ועוד.

יוצרי המיצב, תיארו אותו כ"בית הקברות של הכלכלה הישראלית", וכתבו בעמוד הפייסבוק שלהם: "הגענו לכיכר רבין כדי להרכין ראש ולכבד את העסקים שנסגרו ונסגרים, להרכין ראש על הכלכלה הישראלית שקורסת. מיליון מובטלים, עשרות אלפי עסקים שנסגרו והממשלה עוסקת אך ורק בהשרדותה. אין לנו ברירה חייבים וחייבות לבנות מחדש את הכוח של הציבור". "מרכזים לצדק חברתי" הינה רשת של מרכזים ברחבי הארץ שקמו על ידי פעילי השומר הצעיר, במטרה לקדם צדק חברתי וחברה שוויונית בישראל.

פעילי התנועה הגיעו לדבריהם מרחבי הארץ לכיכר רבין במטרה למחות על המצב הכלכלי וסגירתם של עסקים רבים. "מאות עסקים נסגרים, וכל עסק שנסגר הוא עוד משפחה ועוד עובדים שמפוטרים. מאחורי כל עסק שקורס עומדים עשרות משפחות וספקים. זו קריסה של הכלכלה הישראלית, ואין אנשים שמטפלים בזה. זה לא מעניין אף אחד, ובאנו להזכיר לאנשים את העסקים הקורסים. אנחנו מקווים שנצא מזה מהר. יש כאן עסקים שנסגרו ונקברו בתקופה הזו, וזה משקף את זה שהממשלה לא מטפלת בזה כמו שצריך. במקום מענקים פופוליסטיים, צריך לטפל במשבר הזה כמו שצריך. זאת הכלכלה שלנו. אנחנו צריכים לבנות מנהיגות חזקה שתדאג לאינטרסים שלנו", אמרו הפעילים.