אחרי שנבנה בעלות של 3 מיליארד שקל: למה במגדל הכי גבוה בשנחאי מתקשים למצוא שוכרים

נזילות, עיכובים ושטחים מבוזבזים הפכו את המגדל השני בגובהו בעולם להיות לא אטרקטיבי

מגדל שנחאי - Shanghai Tower  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מגדל שנחאי - Shanghai Tower / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מגדל שנחאי - Shanghai Tower - הוא הבניין הגבוה ביותר בסין והשני בגובהו בעולם (אחרי בורג' חליפה בדובאי). המגדל הוא מבנה בגובה 632 מטרים ובו 128 קומות. בראש המגדל יש מרפסת תצפית בשטח של 562 מ"ר (מחיר הכניסה אליה כ-26 דולר) ויש לו מעלית הנחשבת כמהירה ביותר בעולם - 20.5 מטר בכל שנייה.

על אף מיקומו ב-Pudong, רובע העסקים החדש של שנחאי - הוול סטריט של סין - עיצובו האייקוני, ההון הרב שהושקע בהקמתו (על פי דיווח ב-south china morning post, עלות הבנייה הסתכמה ב-3.14 מיליארד דולר) והמאמץ הרב שהושקע במיתוגו, על פי הפרסומים יש קושי רב לאכלס אותו.

הבניין הוא יוזמה של חברה פרטית, אך הוא נמצא כעת בבעלות Yeti Construction and Development - קואליציית חברות בבעלות המדינה.

האדריכלות

האדריכלות היא של משרד האדריכלים האמריקאי Gensler, האחראי גם לתכנון של מטה חברת Etsy בניו יורק, לבית חברת קאדילק בניו יורק, לקמפוס Adobe בסן חוזה, ועוד. כמו בפרויקטים אחרים של אדריכלים מערביים הבונים בסין, יש כאן שיתוף פעולה עם אדריכל יליד שנחאי בשם Jun Xia.

צורתו של המגדל היא כמעין ספירלה, שאמורה לפתור את ההתמודדות עם סופות הטייפון התוקפות את העיר מעת לעת. לישראלים הוא יזכיר קצת את מגדל עזריאלי שרונה, אבל בקנה מידה אחר לגמרי (עזריאלי שרונה, שנראה מרחבי גוש דן, נמוך ממנו ביותר מחצי). המגדל מתוכנן, כך על פי אתר האינטרנט של משרד האדריכלים גנזלר, כמעין "עיר ורטיקלית" שיודעת לספק את כל צרכיה. מה זה כולל? חללי משרדים ברמה הגבוהה ביותר, אולמות כנסים, חללים מסחריים, מלון יוקרה בקומות העליונות וחללים שמספקים שירותים משלימים.

האנרגיה

המבנה זכה לדירוג ירוק של שלושה כוכבים מממשלת סין ודירוג LEED פלטינום מהמועצה לבנייה ירוקה בארצות הברית - שהפך כבר תנאי מקדים לחברה בינלאומית שמבקשת לשכור חללי עבודה.

לבניין יש כמה אסטרטגיות לחיסכון אנרגטי, בין היתר מדובר על שימור מי גשם ומיחזור מים, מעטפת שקופה כפולה שמאפשרת תאורה טבעית וחיסכון במיזוג אוויר, ו-270 טורבינות רוח שבנויות על הכתר של ראש הבניין המספקות חשמל לתאורה החיצונית. את הבניין מקיף פארק בגודל עשרה דונם לטובת כלל הציבור ודיירי הבניין.

השוכרים

בנייתו של מגדל שנחאי הושלמה ב-2014 אך אכלוסו התחיל ב-2016 ומאז הוא מתקשה להביא אליו שוכרים. ה-Financial Review דיווח ב-2017 ש-60% משטחו לא מאוכלס. המשמעות הכלכלית עבור היזמים היא אובדן הכנסות בסך של 2 מיליון דולר לשבוע.
העיכובים באכלוס קשורים לדרישות מחמירות של רשות כיבוי האש, שהקשו על מתן האישורים המתאימים לאכלוס, לחוסר יעילות של העיצוב האדריכלי שגורם לכך שהשוכרים משלמים הרבה מאוד כסף על שטחים ציבוריים לא מנוצלים. עניין נוסף הוא התקינה הירוקה שחוסכת אולי באנרגיה, אך מעלה את דמי השכירות ב-30% לפחות.

בינואר השנה דיווח אתר בלומברג כי JPMorgan שכר 20 אלף מ"ר במגדל.

מחירי ביקוש עדכניים אפשר למצוא באתר חברת SPACES, שמציע שכירת עמדה או משרד בחלל עבודה משותף בסכום שמתחיל מ-390 דולר לחודש לשולחן עבודה ו-460 דולר למשרד לחודש.

הנזילות

בחודש יולי דווח על נזילות במגדל מהקומה ה-60 ועד לקומה 9, ואם תחפשו ביוטיוב, תוכלו למצוא סרטונים שמתעדים את המים נוזלים מהתקרה. בחברת הניהול אומרים שהתקלה תוקנה, אבל ספק אם זה מה שיעזור לבניין למשוך שוכרים נוספים. 

Shanghai Tower

  • מיקום: רובע העסקים של שנחאי
  • גובה: 632 מטרים, 128 קומות
  • עלות מוערכת: 3.14 מיליארד דולר
  • המעלית: 20.5 מטרים בשנייה (המהירה בעולם)