עוד לפני השקת קו ישיר: אתיחאד מתחילה למכור טיסותיה מאבו דאבי לישראלים

חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי, תציע את טיסותיה לקהל הנוסעים מישראל ובכלל זה יעדים רבים במזרח התיכון, אסיה, אוסטרליה ויעדים נוספים, מנמל הבית של החברה באבו דאבי

מטוס של חברת אתיחאד אירווייז / צילום: שאטרסטוק
מטוס של חברת אתיחאד אירווייז / צילום: שאטרסטוק

אתיחאד אירווייז (ETIHAD AIRWAYS), חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי, תציע את טיסותיה לקהל הנוסעים מישראל ובכלל זה יעדים רבים במזרח התיכון, אסיה, אוסטרליה ויעדים נוספים, מנמל הבית של החברה באבו דאבי. לא מדובר אמנם בטיסות ישירות מתל אביב, שהן עדיין חזון למועד, אבל מדובר באפשרות רשמית לרכוש טיסות של החברה טיסות ליעדים רבים.

אתיחאד מיוצגת על ידי חברת טל תעופה וכעת מכירת הכרטיסים מתאפשרת ישירות לקהל הישראלי. "בשבועות האחרונים אנו עדים לעליה בדרישה מהשוק הישראלי ורצון לחזור ולטוס. אנו נרגשים לשתף פעולה עם שותפינו החדשים - אתיחאד, ולהציע לנוסעים מישראל את האפשרות לחוות את חווית השרות המפורסם של אתיחאד לאבו דאבי ויעדים נוספים ברשת הטיסות העולמית שלה" כך מסר ניסים סגיס, סמנכ"ל מסחר בטל תעופה.

שתי חברות תעופה מעניינות פועלות באיחוד האמירויות: אתיחאד איירוייז היא חברת התעופה הלאומי של אבו דאבי והיא אחת החברות המעוטרות, בעיקר בכל הנוגע למחלקות העסקים והראשונה שלה. לחברה צי של כ-100 מטוסים בגיל ממוצע של פחות מ-6 שנים (מה שמעניק לה פרסים ודירוגים גבוהים בקרב נוסעים). ב-2019 היא הטיסה 17.5 מיליון נוסעים וממוצע התפוסה שלה היה 79%. היא טסה ל-84 יעדים ב-55 מדינות וכעת נקווה שמדינה נוספת מהמזרח התיכון תצטרף לרשימה זו.

חברת התעופה הגדולה יותר המגיעה מנסיכות האמירויות היא אמירייטס שבסיס האם שלה ממוקם בדובאי. החברה זוכה בעקביות בתארים כחברה הטובה בעולם ונחשבת לכזו שמעניקה את השירות הטוב ביותר. ב-2019 הטיסה החברה 56 מיליון נוסעים והצי שלה מונה 270 מטוסים. היא טסה ל-157 יעדים ומעסיקה קרוב ל-60 אלף עובדים.

קבוצת טל תעופה הינה ארגון שפועל בתחום יצוג חברות תעופה ותיירות ב 35 סניפים בעולם כולל אירופה, אסיה, צפון אמריקה ובישראל. החברה מייצגת 30 חברות תעופה בתחום הנוסעים והמטען.

"כניסה של חברות התעופה מהאמירויות היא סכנה גדולה לאל על"

"כניסה של חברות התעופה מהאמירויות היא סכנה גדולה לתעופה הישראלית ובעיקר לאל על", אומר גורם בכיר בענף. "עוד לפני המשבר ולפני השינוי שעשוי לבוא עם חתימה על ההסכם עם האמירויות החברות הישראליות הפסידו כסף כשהסכם השמים הפתוחים הגיע למלוא הביטוי שלו.

"להבדיל מהחברות הישראליות בממשלות המפרץ והאמירויות כדי לעודד את הכלכלה על כל רבדיה שופכים כסף בתעשיות שונות כולל בתעופה. הן הקימו חברות מדהימות, נמלי תעופה חדשניים כשמחיר הדלק הזול עבורן משרת אותן היטב. המטרה שהציבו לעצמם היא לכבוש את העולם ולהגדיל את נתחי השוק בתעופה גם במדינות אחרות כאשר ההאבים שיש להם בנמלי התעופה מקשרים את כל היבשות, זה מיקום מעולה לטיסות לאוסטרליה, למזרח הרחוק ולאפריקה וכאן אל על וכמוה חברות תעופה כמו טורקיש איירליינס שמטיסות ליעדים האלה צריכות לדאוג, לא רק מהמוצר המעולה של החברות מהאמירויות אלא גם מהמחיר שהן יציעו.

"אל על עדיין לא יודעת אם היא תקבל היתר קבוע לטוס מעל שמי ערב הסעודית כפי שהיא קיבלה באופן חריג לטיסה לאבו דאבי, אבל גם אם כן אין לי ספק שאמירייטס ואתיחאד יכולות להשתלט פה על השוק בטיסות למזרח".

לדברי אותו בכיר גם בסגמנט הטסות המטען יכול להיות שינוי גדול: "במטען עד היום אף חברה ישראלית לא טסה למזרח והמטען משונע במטוסי נוסעים בעיקר. כניסת שתי החברות הללו יכולה לייצר תחרות גם בזה ולפתוח אפשרות טובה לשיתופי פעולה". בימים כתיקונם נציין כי 70% מהמטען מוטס במטוסי נוסעים וככל שתגדל תנועת מטוסי הנוסעים, כולל של שתי החברות הללו, הן יוכלו לנגוס גם בסגמנט המטען.

"אנחנו בתחילתו של מסע ארוך שמתחיל כעת עם צעד קטן"

צריך לזכור כי נכון לעכשיו הכניסה לישראלים לאמירויות היא רק למי שמחזיק דרכון זר, אלא שבשבועות הקרובים, במסגרת ההסכם, יש להניח שתותר כניסה של בעלי דרכון ישראלי לאמירויות, ככל הנראה בכפוף לוויזה (אין צורך בוויזה למי שטס בטיסות מעבר, כפי שאגב קיים גם כיום).

סגיס מוסיף שהכרטיסים נמכרים דרך סוכני נסיעות. כיום מציעים טיסות לאבו דאבי דרך איסטנבול, אתונה ועמאן כיעדי ביניים במחיר שמתחיל ב-790 דולר. "אנו צופים שהמחירים ישתנו בעתיד ואני מצפה שייכנסו מוצרים נוספים כמו חבילות לאנשי עסקים ולנוסעים מתמידים". נציין כי אתיחאד לא משתייכת לאחת מבריתות התעופה הגדולות.

סגיס מחדד כי ההסכמה היא להתחיל למכור ולשווק כרטיסי טיסה מישראל כשבשלב זה אין תוכנית קונקרטית לפתיחת קו ישיר, מה שלהערכתי יקרה בהמשך. אנחנו בתחילתו של מסע ארוך שמתחיל כעת עם צעד קטן".

בתוך כך ממשלת דובאי הזרימה 2 מיליארד דולר לקופתה של אמירייטס - חברת התעופה הלאומית של האמירות. אמירייטס אף הכריזה על שיתוף פעולה עם החברה האחות פליי דובאי בכדי להרחיב את קווי התעופה המוצעים לנוסעים מנמל התעופה בדובאי. שתי החברות נמצאות בבעלות הממשלה.