סיילספורס | ניתוח

מניית סיילספורס בשיא: מה הוביל לזינוק המרשים של מובילת תעשיית הענן?

בשבוע שעבר זינקה מניית salesforce.com לשיא של כל הזמנים, לאחר שחברת הטכנולוגיה האמריקאית פרסמה דוחות כספיים חזקים • בבנק ההשקעות אופנהיימר סבורים כי הצטרפות המניה למדד הדאו צפויה לחזק את עניין המשקיעים בחברה

מארק בניוף \ צילום: רויטרס
מארק בניוף \ צילום: רויטרס

בשבוע שעבר הודיעה חברת S&P דאו ג'ונס, האחראית, בין שאר הדברים, על חישוב מדדי הדאו המפורסמים, על שינוי בהרכב מדד הדאו 30 - מדד שוק המניות הוותיק, המחושב זה יותר מ-120 שנה. בין הנציגות החדשות של מדד הדאו בולטת חברת salesforce.com (סימול: CRM), מובילת שוק התוכנה בענן, המדורגת Outperform באופנהיימר.

יומיים לאחר מכן, ללא קשר להודעת הדאו, פרסמה salesforce.com דוחות כספיים חזקים, ובתגובה זינקה מניית החברה ביותר מ-20%, לשיא של כל הזמנים. אז מה מסתתר מאחורי הזינוק המרשים של מניית הענן? האם מדובר בבועה או במהפכה עם בסיס אמיתי, ומה עומד מאחורי ההצלחה הגדולה של החברה ושל שוק הענן כולו?

מחיר-מניית-CRM-בשנתיים-האחרונות
 מחיר-מניית-CRM-בשנתיים-האחרונות

חברת salesforce.com נוסדה לפני שני עשורים בלבד, ב-1999, על ידי מארק בניוף, לשעבר איש מכירות בענקית התוכנה אורקל. סיילספורס, כפי שמשתמע מסימול המניה שבחרה בהנפקה, CRM, ראשי תיבות של Customer Relationship Management, מספקת פתרונות תוכנה לניהול קשרי לקוחות.

החברה בחרה מלכתחילה לבסס את המודל העסקי על מכירת מנויי הענן, ובכך ייסדה למעשה את הקטגוריה השלמה שנקראת Software as a Service (תוכנה כשירות, SaaS). בהמשך, חברות רבות יישמו את מודל הענן - הן חברות מבוססות כמו מיקרוסופט, SAP ואורקל, והן חברות צעירות, שבמקרים מסוימים אף עקפו את שוויין של חברות התוכנה המסורתיות.

שוק ה-SaaS נהנה מצמיחה מהירה

מודל ה-SaaS מספק גמישות רבה ללקוח, שאינו חייב להשקיע מלכתחילה סכומי עתק ברכישת רשיונות תוכנה, אלא יכול "לשכור" את הרשיון על בסיס תקופתי, בהתאם למספר משתמשי תוכנה. מודל זה מתאים במיוחד עבור חברות צעירות וקטנות, כמו חברות סטארט-אפ, ומאפשר גידול פעילות עסקית ללא השקעות גדולות בשלבים מוקדמים, תוך שיפור ביעילות.

מצד ספקי פתרונות תוכנה, מאפשר מודל ה-SaaS נראות גבוהה לגבי זרם ההכנסות העתידיות, אחיזה בלקוח ותזרים מזומנים יציב ומשתפר לאורך הקשר עם הלקוח. לכן, מודל המנויים בענן נתפס במהירות בהצלחה רבה בקרב חברות קטנות, ובהמשך התרחב גם לארגונים גדולים יותר, המעוניינים לשפר את היעילות העסקית ולהימנע מהשקעות מיותרות. כך, שוק ה-SaaS הציג צמיחה גבוהה במיוחד לאורך שנים, בעיקר על חשבון מכירות רשיונות תוכנה מסורתיים, ויצר סדרת הצלחות עסקיות בסקטור הטכנולוגיה, שבראשן עומדת סיילספורס, חלוצת מודל ה-SaaS המוצלח.

מגפת הקורונה התבררה כנקודת מבחן חשובה במיוחד לבדיקת חסינותו של מודל הענן בפני אתגרי השיבוש העסקי, כשפעילותן של רוב חברות ה-SaaS לא נפגעה מהשלכות הסגר שהוטל ברחבי העולם, ובמקרים רבים אף נהנתה מהמצב החדש של מעבר ארגונים לעבודה מרחוק ורכישת מנויים חדשים בענן.

הצלחת מודל הענן באה לידי ביטוי בצמיחה גבוהה בהכנסותיה של salesforce.com, במקביל לשיפור רווחיותה. החברה הגדילה את מחזור ההכנסות מכמיליארד דולר לפני עשור לכ-10 מיליארד דולר לפני שלוש שנים, ובתחזית לשנה הנוכחית אל יותר מ-20 מיליארד דולר. הכנסות סיילספורס צפויות לכבוש שיא חדש של 35 מיליארד דולר ב-3 השנים הקרובות.

הנהלת החברה מעריכה את שוק היעד הפוטנציאלי למוצריה בכ-170 מיליארד דולר, כשהיא כבר נהנית ממעמד תחרותי מוביל, עם נתח שוק גבוה מזה של חברות התוכנה המובילות בעולם, כמו מיקרוסופט, יבמ, אורקל ו-SAP.

רכשה את קליקסופטוור הישראלית

סיילספורס, כמו שניתן להבין משמה, התחילה את פעילותה עם פתרונות הענן לאנשי מכירות (Sales Cloud), אבל עם הזמן התפתחה לתחומי נוספים, כמו תחום השיווק (Marketing Cloud), שוק השירות (Service Cloud), וכיום היא מציעה גם פלטפורמה רחבה (PaaS - Platform as a Service), הכוללת מגוון פתרונות אנליטיקה, בינה מלאכותית, ביג דאטה, שירותי אינטגרציה של יישומים שונים ועוד.

בתמהיל מכירות החברה ניתן לראות פיזור גבוה בין קווי מוצרים שונים, כש-31% מגיע מתחומי הפלטפורמה, 27% מתחום השירות, 26% מתחום המכירות ו-15% מתחום השיווק, וכל אחד מהתחומים האלה מציג בעקביות צמיחה דו-ספרתית גבוהה.

נושא הצמיחה מייחד את סיילספורס מחברות אחרות, לא רק בתחומי התוכנה המסורתיים, אלא גם בקרב חברות צמיחה. החברה היא היחידה מכ-1,000 חברות אמריקאיות בעלות מחזור מכירות של יותר מ-500 מיליון דולר, שהציגה צמיחה שנתית ממוצעת בהכנסות של יותר מ-20% בתקופה ארוכה של יותר מ-20 שנים. צמיחה זו מבוססת בעיקר על צמיחה אורגנית, ואליה מתווספות רכישות סינרגטיות רבות, כולל רכישה של חברות ישראליות. לדוגמה, לפני כשנה רכשה סיילספורס את חברת קליקסופטוור הישראלית, לאחר שהיתה כמה שנים בבעלות של קרן השקעה פרטית.

סיילספורס נהנית מיתרון לגודל במגוון תחומי פעילותה, שבא לידי ביטוי בשיפור עקבי ברוווחיות ובתזרים מזומנים. ברבעון אחרון הציגה החברה שיעור רווח תפעולי של יותר מ-20%, מעל לצפי של 16% ובהשוואה לכ-14% ברבעון המקביל ב-2019, ורשמה תזרים מזומנים חזק.

הנהלת החברה העלתה תחזיות לשנה הנוכחית, לאור נראות גבוהה, המבוססת על צבר הזמנות עצום של יותר מ-30 מיליארד דולר, והיא צופה השנה הכנסות בטווח של 20.7-20.8 מיליארד דולר - צמיחה שנתית של מעל 20%, בדומה למגמות צמיחה ארוכות טווח, ללא האטה בפעילות על אף גודלה המשמעותי.

סיילספורס ממשיכה ליהנות ממעמד מוביל בשוק ה-SaaS הצומח, מנראות גבוהה במיוחד בעסקיה, מפעילות מגוונת מניבה תזרים מזומנים חזק וממגוון מנועי צמיחה בתחומי פעילות שונים. משבר הקורונה, שהאיץ את מעבר הארגונים לענן ולפלטפורמות דיגיטליות, אמור לספק הזדמנות נוספת להגברת הצמיחה העתידית מעבר לצפי.

אנו באופנהיימר סבורים כי התנהגות חזקה של מניית CRM בעקבות דוחותיה האחרונים מעידה על הסנטימנט החיובי בקרב המשקיעים. הצטרפות המניה למדד הדאו, שבו היא אמורה לקבל נתח גבוה, בשל שיטת שקלול מתואם מחיר, אמורה להוביל להגברת עניין נוסף כלפי מניה זו.

עם זאת, חשוב לציין כי גם לאחר הראלי במניית CRM, היא נסחרת בתמחור נמוך יחסית לממוצע של חברות הענן הצומחות, מכפילי מכירות של 9 ו-8 לתחזיות לשנים 2020 ו-2021 הקלנדריות, בהתאמה, בהשוואה לממוצע של 16 ו-13 בקרב חברות ה-SaaS, שלא בהכרח מציגות פרופיל צמיחה גבוה יותר. כך, החלטה טכנית של מנהלי מדד הדאו הוותיק יכולה, בסופו של דבר, להוביל לתשומת לב גוברת של המשקיעים לשוק הענן, המהווה אחד ממנועי הצמיחה החשובים בסקטור הטכנולוגיה ובכלכלה הרחבה. 

הכותב הוא אנליסט בכיר במחלקת המחקר של אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם