הירידה החדה ביותר בעולם: כלכלת הודו התכווצה ב-23.9% ברבעון

הירידה בתמ"ג ברבעון השני של השנה היא החדה ביותר שנרשמה בהודו מאז שהחלה לדווח על נתוני הצמיחה • הודו צפויה לעקוף את ברזיל וארה"ב במספר הנדבקים בנגיף, דבר שמרמז כי כלכלת המדינה תיפגע גם ברבעונים הבאים

בדיקת קורונה במרכז ממשלתי בעיר היידראבאו, בהודו / צילום: Mahesh Kumar A., AP
בדיקת קורונה במרכז ממשלתי בעיר היידראבאו, בהודו / צילום: Mahesh Kumar A., AP

כלכלת הודו התכווצה בשיא של 23.9% ברבעון שעבר - המכה הגדולה ביותר שמגפת הקורונה הנחיתה על כלכלה עולמית גדולה עד כה - כאשר סגר ארצי וחששות מן ההתפרצות המהירה החניקו את ההוצאה. מדובר על הירידה בתמ"ג ברבעון אפריל-יוני ביחס לרבעון המקביל ב-2019, לפי נתוני הממשלה שפורסמו אתמול (ב').

זו הירידה החדה ביותר מבין כל הכלכלות הגדולות בעולם שפרסמו נתוני תמ"ג לרבעון השני, לפי ארגון OECD. זו גם הירידה החדה ביותר שנרשמה בהודו מאז 1996, כשהיא החלה לדווח נתוני תוצר רבעונים.

הסגר בהודו, שהחל בשלהי מרץ, היה מהנוקשים בעולם, וסגר כל פעילות כלכלית לא חיונית, אך הוא הצליח רק לעכב את התפשטות הנגיף, שהמשיך לרסק את הפעילות הכלכלית אחרי שהסגר הוקל במאי, מאחר שההדבקויות הגיעו לערים הגדולות.

ההשקעה צנחה ב-47% ברבעון, וההוצאה הצרכנית ירדה בכמעט 27%. ההוצאה הממשלתית עלתה ב-16% אך לא הספיקה כדי לקזז את הנזק הכלכלי שגרמה המגפה.

כלכלנים אמרו שהפעילות התאוששה אחרי שהסגר הוסר, אך עד כה נשארה נמוכה מהרגיל, כאשר הנגיף התפשט מהערים לאזורים הכפריים.

מעל ל-3.5 מיליון נדבקים בהודו

בהודו נרשמו מעל 3.5 מיליון הידבקויות מאומתות ו-60 אלף מקרי מוות. עם יותר מ-75 אלף מקרים חדשים ביום לאחרונה - יותר מכל מדינה אחרת בעולם - הודו צפויה לעקוף את ברזיל וארה"ב בסופו של דבר, ולהוביל את העולם במספר המקרים המדווחים.

זה אומר שכלכלת הודו צפויה להיות קפואה או להתכווץ גם בשני הרבעונים הבאים, כאשר עסקים וצרכנים מהססים להתנהג כרגיל, אמרה אנאגה דודהאר, כלכלנית ב-ICICI ניירות ערך. "הנגיף נע במהירות לאוזרי כפר, והמוקדים האדומים בערים הענקיות נעשים גרועים יותר", היא אמרה. "זה יהפוך את הדרך להבראה ארוכה יותר".

התמ"ג ההודי צפוי לסגת ביותר מ-5% בשנת התקציב שמסתייימת במרץ 2021, לפי תחזיות של כלכלנים רבים. התכווצות כזו תהיה הגרועה ביותר מזה עשרות שנים.

ביצועים כלכליים גרועים יפגעו במאמצי הודו להתמודד עם סין - שכלכלתה חזרה לאחרונה לצמוח - על השפעה באסיה. היא גם תפעיל לחצים על הודו לנקוט צעדים קשים מבחינה פוליטית, כמו הקלת הרגולציה על תעסוקה ואדמות, ולהאיץ רפורמות כלכליות נוספות כדי לייצר יותר השקעות ותעסוקה, אמרו כמה כלכלנים.