צרפת משיקה תוכנית חילוץ בשווי 100 מיליארד אירו: סבסוד שוק העבודה והשקעות אקולוגיות

הנשיא מקרון הדגיש השבוע כי על צרפת לנצל את המשבר כדי לבצע רפורמות נחוצות ולהשקיע בתחומים שיסייעו לה להוביל מבחינה כלכלית בעתיד: "אנו עוסקים בהכנת צרפת ל־2030"

הנשיא עמנואל מקרון. ישתמש גם ב"קרן הסולידריות האירופית לשיקום מקורונה" כדי לממן את תוכנית השיקום / צילום: Gonzalo Fuentes, Associated Press
הנשיא עמנואל מקרון. ישתמש גם ב"קרן הסולידריות האירופית לשיקום מקורונה" כדי לממן את תוכנית השיקום / צילום: Gonzalo Fuentes, Associated Press

ממשלת צרפת משיקה תוכנית חילוץ כלכלית בשווי מאה מיליארד אירו, שיחד עם תום חופשת הקיץ והחזרה ללימודים, אמורה להחזיר את המדינה למסלול צמיחה. צרפת, שרשמה יותר מ־30 אלף קורבנות ממגפת הקורונה מאז תחילת ההתפרצות בפברואר, ספגה פגיעה כלכלית חמורה במהלך חודשי הסגר הארוך והנוקשה וההתמודדות עם המגפה - ירידה של 14% בתמ"ג ברבעון השני של 2020 בהשוואה לרבעון שלפניו.

הפרטים הסופיים והסעיפים שייכללו בתוכנית החילוץ יוכרזו במסיבת עיתונאים שיכנס ראש הממשלה החדש ז'אן קסקטס, שמונה לתפקיד על ידי מקרון במטרה להוביל "ממשלת שיקום". זאת, אחרי שקודמו בתפקיד, אדואר פיליפ, הוביל את צעדי הסגר והמאבק במגפה. מבחינת בריאות הציבור, צרפת כעת - כמו מדינות אחרות במערב אירופה - נמצאת בעיצומו של גל תחלואה מחודש, אחרי הסרת הסגר. מספר מקרי הקורונה עומד על ממוצע של כ־5,000 ביום בשבוע האחרון.

השבוע חזרו תלמידי צרפת ללימודים, עם חובת לבישת מסיכה בבית הספר לכל ילד מעל גיל 11, וגם חובה שהוטלה על הורים לשלוח את ילדיהם לבית הספר, ולא להשאירם בבית מחשש להידבקות. הממשלה עושה כל שביכולתה להימנע מסגר כללי נוסף, כולל הטלת חובת לבישת מסיכה גם בשטחים פתוחים, הגבלות פעילות על בארים ומסעדות וכן סגרים מקומיים על אזורי התפרצות משמעותיים. גם עובדי משרדים הממוקמים בחללים סגורים מחויבים החל מהשבוע ללבוש מסיכה.

משדרים מחויבות להתאוששות כלכלית

התוכנית החדשה מתווספת לצעדים קודמים עליהם הודיעה הממשלה, שנועדו להגן על הכלכלה ועל שוק העבודה. ממשלת צרפת מיישמת גם היא את "המודל הגרמני" של תעסוקה גמישה וחלקית, וסבסוד שכר לעובדים שנשלחו לביתם בגלל הקורונה. המדינה השעתה תשלום משכנתאות, חשבונות חשמל ומים וגם הלוואות, התערבה בשווקי התעופה והתחבורה על ידי הזרקות מזומנים של עשרות מיליארדים, וכעת מוסיפה סכום משמעותי נוסף, במטרה לשדר את מחויבותה להתאוששות כלכלית.

מתוך הסכום שהוכרז מראש, העומד על כ־100 מיליארד אירו, קרוב ל־30 מיליארד יוקצו השנה להמשך התמיכה בשוק העבודה באמצעות מודל העבודה החלקית, ועוד שמונה מיליארד בשנה הבאה. כמו גרמניה לפני כשבוע, ממשלת צרפת האריכה את תוקף סבסוד השכר עד סוף 2020. 20 מיליארד אירו נוספים יוקדשו להשקעות בתחום האקולוגי: בידוד בניינים במטרה לחסוך אנרגיה בחימום, הפחתת פליטות פחמן דו־חמצני, ייצור מזון באופן מקומי ואקולוגי וסבסוד טכנולוגיות "ירוקות". העסקים הקטנים והבינוניים בצרפת, יחד עם התעשייה במדינה, ייזכו לתמיכה בגובה 40 מיליארד אירו, הודיע מראש נשיא צרפת עמנואל מקרון. שני מיליארד אירו מתוך הסכום הכולל יוקדשו לתמיכה במגזר התרבות. "לכו לקולנוע, לכו לתיאטרון", קרא קסטקס לציבור בראיון רדיו.

מבטיחים חלוקת כספים מהירה

הממשלה הצרפתית הודיעה כי כדי לממן את התוכנית היא תעמיק את הגירעון ולא תעלה מסים. להיפך, הבהיר קסטקס, במסגרת המשך הרפורמות של הנשיא הפרו־עסקי מקרון, מס החברות בצרפת ימשיך לרדת בהדרגה בשנים הקרובות והממשלה מנסה להוזיל את עלויות הייצור. הממשלה צופה כי הגירעון יהיה זמני וכי בעוד כחמש שנים ההשקעה "תשיב את עצמה". מקור תקציבי אחר לתוכנית הוא קרן הסולידריות לשיקום מהקורונה עליה הכריז האיחוד האירופי, בשווי 750 מיליארד אירו. ראש הממשלה קסטקס העריך בראיון כי צרפת תקבל כ־40 מיליארד מסכום זה (בהשוואה לכ־200 מיליארד לאיטליה וסכום דומה לספרד).

"אנו מביעים את המחויבות שלנו להשקה מחדש מסיבית של הכלכלה שלנו", הכריז קסטקס בנאום מוקדם יותר השבוע. הוא הבטיח שחלוקת הכספים תהיה מהירה. בנוסף לצעדים הפיסקליים, הודיעה הממשלה על המשך התוכנית לערבויות ולהלוואות בריבית שנתית מקסימלית של 3% לעסקים הנמצאים בקשיים בגלל המשבר, עד לסכום של 300 מיליארד אירו.

מקרון עצמו אמר כי על צרפת לנצל את המשבר כדי לבצע רפורמות נחוצות ולהשקיע בתחומים שיסייעו לה להוביל מבחינה כלכלית בעתיד. "האסטרטגיה שאנחנו עומדים להשיק אינה עוסקת רק בהתמודדות עם הקשיים הנוכחיים, מה שאנחנו עושים בהצלחה, אלא בהכנה של צרפת לשנת 2030", אמר מקרון בסוף השבוע.