רשמית: מטוסים ישראליים יוכלו לטוס במרחב האווירי של ערב הסעודית

ההודעה הרשמית של ערב הסעודית מאשררת את הרמזים הרבים מסביב להתרחשויות המדיניות, לפיהן מדינות נוספות ינרמלו את יחסיהן עם ישראל • "אל על צריכה לדאוג", אומר בכיר בענף התעופה, "לא רק מהמוצר המעולה של החברות מהאמירויות אלא גם מהמחיר שהן יציעו"

בכירים בענף התעופה באמירויות על רקע מטוס אייר אמירייטס / צילום: Kamran Jebreili, AP
בכירים בענף התעופה באמירויות על רקע מטוס אייר אמירייטס / צילום: Kamran Jebreili, AP

יממה אחרי סיום עבודת צוותים ישראלים ואמירטיים באיחוד האמירויות, וערב הסעודית מודיעה רשמית - מטוסים ישראליים יוכלו לטוס במרחב האווירי שלהם כדי לקצר את זמן הטיסות בין תלאביב לאבו דאבי.

הידיעה הראשונית הופיעה בסוכנות הידיעות "רויטרס". דקות לאחר מכן, היה מוכן ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קטע וידאו והודעה מטעמו: "במשך שנים אני עובד לפתוח את השמיים של ישראל מזרחה. בשורה גדולה הייתה לפני שנתיים וחצי כשחברת התעופה "אייר אינדיה" קיבלה אישור לטוס ישירות לישראל. עכשיו, פריצת דרך ענקית נוספת - מטוסים ישראלים ומטוסים של כל המדינות יוכלו לטוס ישירות מישראל לאבו-דאבי, לדובאי ובחזרה. זה יוזיל את הטיסות, זה יקצר את הזמן, זה יפתח תיירות אדירה, זה יפתח את הכלכלה שלנו.

"זה יעשה עוד דבר - זה יפתח את המזרח. כשאתם טסים לתאילנד או לכל מקום אחר באסיה, זה יגלח שעות ומחירים. בשורה ענקית לכם, אזרחי ישראל. אלה פירות השלום של שלום אמת. אני רוצה להודות לג'ראד קושנר ולשייח' מוחמד בן זאיד על התרומה החשובה הזאת של היום. יהיו עוד הרבה בשורות טובות".

פריצת הדרך הזו חשובה במיוחד, שכן היא מסמלת את המעורבות הסעודית הגבוהה במהלכים עם איחוד האמירויות, ואף מאשררת את הרמזים הרבים מסביב להתרחשויות המדיניות, לפיהן מדינות נוספות ינרמלו את יחסיהן עם ישראל. מדברים על בחריין, עומאן ואולי אף ערב הסעודית.

לפי דיווחים בכלי תקשורת במפרץ, הדבר נדון אתמול (ג') בשיחה בין ג'ראד קושנר למוחמד בין סלמאן, יורש העצר הסעודי, ולאחריה הורה בין סלמאן לרשויות התעופה בארצו להתארגן ליישום פתיחת השמיים למטוסים הטסים לישראל וממנה. הנושא היה על השולחן מזה זמן, ווהציפייה הייתה כי יקרה במקביל לקביעת קו תעופה ישיר קבוע בין ישראל לאמירויות.

תחרות שאל על עוד לא מכירה

מדובר בבשורה אדירה לתעופה, אבל לצד הבשורה החשובה מדובר בפתיחת תחרות שאל על עוד לא מכירה. אל על טעמה את התחרות הזו מכיוונה של טורקיש איירליינס שהתחזקה עד כדי 10 טיסות יומיות מתל אביב לאיסטנבול, כשרוב הנוסעים בטיסות המשיכו עם טורקיש ליעדים אחרים, בארה"ב או במזרח הרחוק. אלא שכעת חברות התעופה המצוינות של איחוד האמירויות יכולות לחולל תחרות עמוקה יותר, הן בשל המיקום של נמלי התעופה שלהם המקשר בין מדינות המזרח במסלול מקוצר וישיר, והן בשל החברות המצטיינות שמציעות מוצר שרחוק שנות אור מזה של אל על.

אתיחד ואמירייטס שממומנות על ידי הממשלות שלהן הן שתי חברות שמדורגות מבין הטובות בעולם והן עשויות להביא גם בשורה מכיון במחיר בטיסות למזרח עם עצירת ביניים באמירויות.

אתיחאד איירוייז היא חברת התעופה הלאומי של אבו דאבי והיא אחת החברות המעוטרות, בעיקר בכל הנוגע למחלקות העסקים והראשונה שלה. לחברה צי של כ-100 מטוסים בגיל ממוצע של פחות מ-6 שנים (מה שמעניק לה פרסים ודירוגים גבוהים בקרב נוסעים). ב-2019 היא הטיסה 17.5 מיליון נוסעים וממוצע התפוסה שלה היה 79%. היא טסה ל-84 יעדים ב-55 מדינות וכעת נקווה שמדינה נוספת מהמזרח התיכון תצטרף לרשימה זו.

חברת התעופה הגדולה יותר המגיעה מנסיכות האמירויות היא אמירייטס, שבסיס האם שלה ממוקם בדובאי. החברה זוכה בעקביות בתארים כחברה הטובה בעולם ונחשבת לכזו שמעניקה את השירות הטוב ביותר. ב-2019 הטיסה החברה 56 מיליון נוסעים והצי שלה מונה 270 מטוסים. היא טסה ל-157 יעדים ומעסיקה קרוב ל-60 אלף עובדים.

לתשומת לב המשקיעים שמבקשים להיכנס לאל על, לצד האתגרים שניצבים בפניה מדובר באתגר לא פשוט, תחרות שאפשר לכנותה ככזו היא מליגה אחרת: "כניסה של חברות התעופה מהאמירויות היא סכנה גדולה לתעופה הישראלית ובעיקר לאל על", אומר גורם בכיר בענף.

"עוד לפני המשבר ולפני השינוי שעשוי לבוא עם חתימה על ההסכם עם האמירויות החברות הישראליות הפסידו כסף כשהסכם השמיים הפתוחים הגיע למלוא הביטוי שלו. להבדיל מהחברות הישראליות בממשלות המפרץ והאמירויות כדי לעודד את הכלכלה על כל רבדיה שופכים כסף בתעשיות שונות כולל בתעופה. הן הקימו חברות מדהימות, נמלי תעופה חדשניים כשמחיר הדלק הזול עבורן משרת אותן היטב.

"המטרה שהציבו לעצמם היא לכבוש את העולם ולהגדיל את נתחי השוק בתעופה גם במדינות אחרות, כאשר ההאבים שיש להם בנמלי התעופה מקשרים את כל היבשות, זה מיקום מעולה לטיסות לאוסטרליה, למזרח הרחוק ולאפריקה וכאן אל על וכמוה חברות תעופה כמו טורקיש איירליינס שמטיסות ליעדים האלה צריכות לדאוג, לא רק מהמוצר המעולה של החברות מהאמירויות אלא גם מהמחיר שהן יציעו. אין לי ספק שאמירייטס ואתיחאד יכולות להשתלט פה על השוק בטיסות למזרח".

לדברי אותו בכיר גם בסגמנט הטסות המטען יכול להיות שינוי גדול: "במטען עד היום אף חברה ישראלית לא טסה למזרח והמטען משונע במטוסי נוסעים בעיקר. כניסת שתי החברות הללו יכולה לייצר תחרות גם בזה ולפתוח אפשרות טובה לשיתופי פעולה". בימים כתיקונם נציין כי 70% מהמטען מוטס במטוסי נוסעים וככל שתגדל תנועת מטוסי הנוסעים, כולל של שתי החברות הללו, הן יוכלו לנגוס גם בסגמנט המטען".

ישראייר לא מחכה

לא מחכה: ישראייר הגישה בקשה להיות מוביל נקוב להפעלת טיסות סדירות וטיסות מטען לדובאי. הבקשה הוגשה זמן קצר אחרי דברי נתניהו שאישר כי חברות ישראליות יוכלו לטוס מעל שמי ערב הסעודית בטיסות ישירות לאמירויות. בחברה מציינים כי הטיסות יופעלו במטוסי איירבוס 320.

גיל סתיו סמנכ"ל השיווק והמכירות בחברה מסר כי "מטוסי החברה וטייסיה שפעלו לאורך כל תקופת המשבר כשירים לטוס באופן מיידי. אנו מצויים מזה זמן מה בקשר עם בתי המלון המובילים לשיווק חבילות. דובאי הוא יעד קלאסי לישראלים בחורף ואנחנו צופים ביקושים". עוד לפני הביקושים נזכיר כי טרם נחתם הסכם רשמית וכי עדיין הכניסה לבעלי דרכון ישראלי לאמירויות אינה אפשרית בשלב זה.