טיולים | פיצ'ר

סוף סוף חצבים: איפה אפשר לראות ריכוזים של הפרח האופטימי הזה

החצבים מזכירים לנו בכל שנה שגם הקיץ הכי קשה נגמר בסוף • והחדשות העוד יותר טובות: השנה הפריחה רבה במיוחד

חצבים. גם הקיץ הכי קשה סופו להיגמר / צילום: יותם יעקבסון
חצבים. גם הקיץ הכי קשה סופו להיגמר / צילום: יותם יעקבסון

אחד הדברים שמשמחים את הלב בימים אלה הם החצבים, שכמדי שנה בעונה הזו מרימים ראש מהאדמה היבשה ומזכירים שגם הקיץ הכי קשה סופו להיגמר. בשנה שעברה בעונה הזו פריחת החצבים הייתה דלילה יחסית. חוקרים סבורים כי החצבים "בחרו" להשקיע את האנרגיה שלהם ברבייה וגטטיבית (יצירת בצלים חדשים מתוך בצל קיים) ולא בהצמחת פרחים והפצת זרעים. השנה, נראה שהטקטיקה הצליחה להם: הפריחה השנה במלוא עוזה, ובחלק מהמקומות אפילו התחילה מוקדם.

בתוך כל השמחה הזו, יש גם עצב: בימים אלו היו אמורים לעלות ולפרוח מאות חצבים בתל עכו, המוכר יותר בשמו העממי גבעת נפוליאון, אלא שרבים מהם לא יזכו השנה לפרוח. במסגרת פעולות למניעת שריפות והרחקת נחשים בחרה עיריית עכו בדרך לא דרך לטפל בצמחיית הבר היבשה. במקום להשתמש במקצרה היה מי שהחליט להשתמש בדחפור, שעל הדרך עשה חישוף קרקע וערם את השכבה העליונה של האדמה - עמוסת הבצלים, הפקעות והזרעים של צמחיית הבר - בערימות שהפכו לקברים המוניים.

בשטח מתגוללים עשרות בצלי חצב, שחלקם מתעקשים בכל זאת לפרוח, ושרביטיהם עולים בצורה מעוקמת. שובר לב. מצער לא פחות לקרוא את תגובתה של עיריית עכו: "חישוף השטח נעשה ככורח ולא כגחמה. הכורח נובע מסוגיות בטיחות באש, מזיקים (נחשים בעיקר) וגם תלונות תושבים בהקשרי נגישות".

איפה אפשר בכל זאת לראות חצבים? בהרבה מקומות, לשמחתנו. אחד הזמינים שבהם הוא כביש 6, שלאורכו נשתלו אלפי בצלים של חצב, אלא ששם לא ניתן לעצור ולהתרשם מהפריחה.

מי שרוצה להלך בין החצבים עצמם מוזמן לבקר בתל ידפת שבימים אלה של סוף הקיץ מתחיל לפרוח, ובשיאו  - בעוד שבועות אחדים - יהיה עטור אלפי חצבים. חצבים אפשר למצוא בריכוזים נאים גם במרומי חורבת קרתא, הסמוכה לעתלית ומשקיפה על המבצר הצלבני בעתלית. שביל יפה ולא ארוך, שלאורכו כולו פורחים חצבים נמצא בשוליים הדרומיים של העיר ערד. אם רוצים ללכת על בטוח, מומלץ להתעדכן במצב הפריחה ברשויות הטבע והתיירות המקומיות (לפרטים:  www.travelarad.com).

עוד אזור שמתהדר בריכוזי חצבים הוא הגולן. את החצבים ניתן לפגוש בין שרידי הכפר העתיק דבורה, הסמוך למפל ג'ילבון. גם לאורך הטיילת הצופה על הנוף בשולי קצרין  פורחים חצבים. עם קצת מזל אפשר לפגוש כאן שפני סלע וגם יעלים שבורחים מדי פעם מפינת החי של קצרין. ראשיתה של הטיילת בשביל המתחיל מאחורי בית ספר שדה גולן. סופו בסמוך לכפר הסטודנטים (להתעדכנות במצב הפריחה ופרטים נוספים: תיירות גולן 04-6962885).

ניתן לחזות בריכוז חצבים נאה גם לאורך גדותיו של נחל זוויתן העליון. כשיוצאים מקצרין דרומה, בכביש מס' 9088 חולפים עד מהרה על פני ערוץ הזוויתן. מכאן ניתן לצאת רגלית, לאורכו של שביל מסומן אדום החולף ביינות לשרביטים הלבנים. כמה הולכים? - כמה שרוצים.