שכירים | דעה

שכירים ועצמאים הם לא אויבים: הזדמנות לסולידריות אמיתית

מי שמנסה לקדם, בחסות הקורונה, גישה כלכלית שתכליתה לפגוע בשכרם של עובדי המגזר הציבורי, שלא ייצפה לדגל לבן • הנהגת ההסתדרות רואה את המשבר הנוכחי כהזדמנות לאחד בין השורות, ולקדם בשיתוף פעולה פתרונות לטובת כל המשק הישראלי

ארנון בר דוד / צילום: כדיה לוי
ארנון בר דוד / צילום: כדיה לוי

המאבק למען 700 אלף עובדי המגזר הציבורי הוא לא מאבק נגד אביר קארה. לא נהיה שותפים לקרבות ההשמצה שמנסים לזרוע בינינו אדריכלי השיסוי. השכירים והעצמאים בארץ הם לא אויבים וכל מי שמנסה להוביל אותנו למלחמת אחים בזמן המשבר החמור בתולדות המדינה, עושה זאת מתוך אינטרס אישי.

הטענות הממוחזרות נגד ההסתדרות ונגד המגזר הציבורי בפרט, הם עוד ניסיון לעלות את גובה הלהבות כדי לגנוב את תשומת הלב מהטעויות בניהול המשבר - טעויות שבחלקן כבר הודו מקבלי ההחלטות. בפועל, ההסתדרות הייתה הראשונה שהתריעה על חומרת המצב והראשונה שהתייצבה כדי לתת כתף. כבר לפני כחצי שנה, בימי פרוץ המשבר, יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הוביל מהלך כדי להסדיר את המעבר של כל מקומות העבודה במגזר הציבורי למתכונת פעילות מצומצמת על חשבון ימי החופשה של העובדים. מהלך זה פינה למדינה זמן ומשאבים יקרים ואפשר לראש הממשלה את מרחב התמרון הדרוש כדי לנהל את המשבר.

ההסכמים שהוביל יו"ר ההסתדרות בשם המגזר הציבורי מול הממונה על השכר באוצר, עזרו למדינה להרחיב את השירות שניתן לאזרחים בתקופה קריטית, מבלי להתפשר על בריאותם של העובדים.

המגזר הציבורי ובתוכו: אחיות, עובדות סוציאליות, עובדי מעבדה, שוטרים, רופאים, מורים, ונותני שירותים חיוניים, הוא זה שמנהל את המשבר מיומו הראשון. המגזר הציבורי הוא שניצב בחזית המאבק נגד הקורונה ועובדיו הם אלו שימשיכו לטפל בחולים ובמובטלים עד שתיחתם המילה האחרונה בהיסטוריה של המשבר.

כלכלנים בכירים בכל העולם מתנגדים לפגיעה במגזר הציבורי, מתוך הבנה של התפקיד החיוני שהוא ממלא בתקופת המשבר והתרומה המכרעת שעשויה להיות לו לצמיחת הכלכלה ולהתאוששות המשק ביום שאחרי. מלבד פולין, אף מדינה שחברה ב-OECD לא יזמה קיצוצים במגזר הציבורי בתגובה למשבר, ובחלק מהמדינות המפותחות, כמו למשל אנגליה או צרפת, אף הגדילו את שכרם של עובדי המגזר. הליכתו של שר האוצר נגד הניסיון שצברו הכלכלות החזקות בעולם, מקבל ביטוי בדברים שקארה מהדהד כדי לחזור לכותרות.

פחות ופחות צפוף נהיה במקום שבו בחר לעמוד קארה כדי ללמד סנגוריה על מדיניות האוצר. מבלי להידרש לנסיבות היעלמו מאור הזרקורים מאז שנחשפו קשריו עם שר האוצר, הרעב שלו לייצר נקודות חיכוך בין קבוצות עובדים בעם, מעלה תהיות קשות על כוונותיו. עם כל הביקורת על דבריו, צריך לזכור שהמשבר הזה יותר גדול מהמחלוקות שהוא מנסה לחרחר. אם הוא מחפש עם מי לסגור את החשבון, העובדים הם לא הכתובת.

לכל אורך הדרך, יו"ר ההסתדרות פעל כדי להביא לסדר היום גם את נושא העצמאים. במחיר של הרבה גבות מורמות, ההסתדרות נרתמה להושיט יד לציבור זה לאחר שהוזנח במשך שנים על ידי המדינה והופקר לחלוטין בתחילת המשבר. ההסתדרות הקימה קרן סיוע והזרימה בחודשים האחרונים מיליון שקל לתמיכה בעצמאים שנקלעו למצוקה. פתחנו את שערינו והקמנו את פורום העצמאים כדי להיאבק על רשת הביטחון שמגיעה לציבור זה. הפורום שלא בא להחליף את הפעילות של אף ארגון אחר, מאגד תחתיו נציגים מעשרות תעשיות אשר מבינים את הכוח של ביחד. בפגישה שיזם לאחרונה יו"ר ההסתדרות עם הנהגת הפורום, עם יו"ר המגזר העסקי ועם ראש הקואליציה בכנסת, הועלו פתרונות אפשריים ומעשיים לשיפור המצב הנוכחי. החל בגיבוש מנגנונים להבטחת דמי אבטלה לעצמאים בעתות חירום ומגיפה, ועד התוויית מדיניות ארוכת טווח שנועדה לעגן בחקיקה את הביטחון הסוציאלי של עצמאים בישראל.

עצמאים ושכירים אינם אויבים. מי שמנסה לקדם, בחסות הקורונה, גישה כלכלית שתכליתה לפגוע בשכרם של עובדי המגזר הציבורי, שלא ייצפה לדגל לבן. ניתן וצריך ליישב את הסכסוך הזה בהידברות אך אם שר האוצר ושליחיו ימשיכו בשיטת כיפופי הידיים, הם יגלו כי ההסתדרות ערוכה למאבק ארוך וקשה. מאבק שיראה לכל הספקנים את עוצמתה של סולידריות אמיתית.

ההסתדרות שמציינת מאה שנה להיווסדה, הוכיחה שהיא חזקה ואחראית יותר מתמיד. כארגון שמילא תפקיד מוביל בהקמת המדינה, הנהגת ההסתדרות רואה את המשבר הנוכחי כהזדמנות לאחד בין השורות, ולקדם בשיתוף פעולה פתרונות לטובת כל המשק הישראלי. 

הכותב הוא יו"ר אגף הסברה, דוברות ופרסום בהסתדרות