דור ה-Y | ניתוח

המילניאלז נכנסים לשוק: הדור שחשב שיחיה בשכירות לנצח מתחיל לקחת משכנתאות

הדור שנכנס לאט לשוק המגורים בארה"ב, ילידי 1981-1995, מהווה כיום יותר מחצי מלוקחי המשכנתאות • האם המשבר יבלום את המגמה?

נכסים למכירה בארה"ב. הריביות הנמוכות מציעות אולטרה־תמריץ לרכישה  / צילום: Toby Talbot, Associated Press
נכסים למכירה בארה"ב. הריביות הנמוכות מציעות אולטרה־תמריץ לרכישה / צילום: Toby Talbot, Associated Press

המילניאלז, שנתפסו זמן רב כשוכרי דירות נצחיים, שלא רצו או לא יכלו לקנות נדל"ן, הם הכוח המניע שעומד מאחורי ההתאוששות האחרונה בשוק. המילניאלז, הם כיום בני 25 עד 39 (ילידי 1981-1995). הביקוש מצידם חשוב יותר ויותר לשוק הדיור מאז שנת 2005 לפחות, אבל לאחרונה הם דוחפים הצידה בני דורות מבוגרים יותר.

בתחילת השנה שעברה היוו המילניאלז לראשונה יותר ממחצית מלוקחי המשכנתאות החדשים, ולפי אתר Realtor.com הם החזיקו את הרמה הזו בחודשים הראשונים השנה, התקופה שלגביה כבר קיימים נתונים. המילניאלז היוו 38% מסך ציבור רוכשי הדירות בשנה שהסתיימה ביולי 2019, עלייה מ-32% ב-2015, לפי התאחדות מתווכי הנדל"ן הארצית בארה"ב.

בשנה שעברה עקפה הקבוצה הזו גם את הבייבי בומרס (ילידי 1946-1964) מבחינה מספרית בארה"ב, כך לפי מכון המחקר Pew. שנת הילודה הגדולה ביותר של בני מילניום הייתה 1990, ופירוש הדבר הוא שהם חוגגים השנה 30.

"אנחנו צופים שכשהם יהיו בני 31 ו-32, נראה עלייה בביקוש לרכישת דיור", אמרה אודטה קושי, סגנית הכלכלנית הראשית בחברת פירסט אמריקן פייננשל. המילניאלז עשויים לרכוש לפחות 15 מיליון נכסים בעשור הבא, לפי החברה.

העלייה בשיעורי הבעלות של בני המילניום על נכסי דיור מערערת שנים של מוסכמות שנולדו אחרי המיתון של 2007-2009, שלפיהן הדור הזה ייתקע בשכירות לצמיתות, בגלל החובות שיש להם בהלוואות סטודנטים, בגלל חשש משוק הדיור ובשל משבר 2008.

כעת, מתווכים וכלכלנים אומרים שהעניין של המילניאלז ברכישת דירות פשוט התעכב. הם מתחתנים ומביאים ילדים בגיל מאוחר יותר, אחרי שסיימו את הלימודים וצברו קצת חסכונות.

גם המילניאלז הצעירים יותר, שנכנסים כעת לשנות ה-30 לחייהם, מתחילים עכשיו לקנות בתים בצורה פעילה יותר. ההתנהגות שלהם מזכירה יותר את הרכישות של בייבי בומרס ושל דור ה-X, הקבוצה שנולדה לפני דור המילניום (ב-1964-1980), כשהם החלו לקנות דירות.

"בני המילניום דוהרים כעת לגיל שבו רוכשים בתים", אמר ריקרדו ארבילו, מנכ"ל חברת המשכנתאות ניו אמריקן פאנדינג. "כבר עשר שנים התעשייה שואלת אם הם ילכו אחרי הדורות הקודמים במונחי הרצון לקנות בתים". הוא הוסיף ש"כן, אנחנו רואים שיש להם את אותן השאיפות".

משפרים דיור בעקבות הסגר

רוכשים צעירים היו חלק מהסיבה לכך שמכירות הבתים המשיכו להבריא ביולי. מכירות בתים/דירות קיימים עלו בכמעט 25% ביולי לקצב השנתי הגבוה ביותר מאז דצמבר 2006 (מנוכה העונתיות). רוכשי דירה ראשונה היוו 34% מהקונים ביולי, עלייה מ-32% ביולי 2019, לפי התאחדות המתווכים.

ריביות נמוכות יותר, והרצון לשפר דיור בעקבות השהות הממושכת בבתים במגפת הקורונה, מגדילים את הביקוש לבעלות על נכסים של אמריקאים בכל הגילים. לבני מילניום רבים יש עוד מניעים, בייחוד הרצון להתנתק מההורים.

שוק דיור חזק יכול להיות חיובי לכלכלה, משום שרכישת בית מובילה להוצאה גדולה יותר על ריהוט ומכשירי חשמל, ועל שיפוצים.

גם חברות הבנייה מרחיבות פעילות בתגובה לביקוש. כמה אנליסטים של מניות ציינו את התחזקות שוק הדיור כסיבה לעלייה המחודשת של שוק המניות האמריקאי, למרות האבטלה הרחבה והחששות מהמשך המגפה.

השאלה: האם הביקוש יימשך לאורך זמן

אין ערובה לכך שהביקוש הבריא של בני המילניום יימשך. בשל המיתון, מיליוני עובדים צעירים איבדו את עבודתם בחודשים האחרונים. שיעור אבטלה גבוה מתמשך של בני המילניום עלול להאט את קצב רכישת הבתים על ידי הקבוצה הזו בשנים הקרובות.
אבל לאלו שנשארו מועסקים, הריביות האולטרה-נמוכות מציעות עוד תמריץ לקנות, והקנייה היא יותר בהישג יד. הריבית הממוצעת על משכנתה ל-30 שנה בריבית קבועה עלתה בשבוע שעבר ל-2.99%, קרוב לרמת שפל, מסרה ענקית מימון המשכנתאות פרדי מק.

ועדיין, מחירי הדיור עלו יחסית להכנסות בעשור האחרון, והמקדמה היא מכשול גבוה בפני מילניאלז רבים, בייחוד אלו שיש להם הלוואות סטודנטים גדולות. בשנה שהסתיימה ביולי 2019, יותר מחמישית מרוכשי הבתים שנמצאים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם נעזרו במתנה מהמשפחה או מחברים בתשלום המקדמה, לפי NAR (התאחדות המתווכים).