תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

השקעה בימים של אי-וודאות: "חפשו ערך ראשוני בחברות"

"עד כה נהוג היה לבחון אילו חברות יכולות לייצר יותר הון, כעת היתרון מתמקד בערך הראשוני – יש פחות טעם להיכנס לחברות ששוות מיליארדים כי הערך בהן כבר נוצר", כך אומר גיא פישר, מנהל חטיבת ההשקעות בחברת מגדל ביטוח • עוד הוא מסביר: לאן הולך שוק ההון כיום, מהם הסיכונים הניצבים לפנינו ואילו אפיקי צמיחה הוא מזהה

השקעות בשוק ההון. חיפוש אחר אפיקי צמיחה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
השקעות בשוק ההון. חיפוש אחר אפיקי צמיחה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף מגדל ביטוח

כשפרץ משבר הקורונה, אי שם במרץ-אפריל האחרונים, שוק ההון ספג מכה קשה. אך מהר מאוד, כמו שקורה (כמעט) תמיד בעולם המרתק הזה, הוא חזר לעמוד על הרגליים - אפילו מציג כיום נתוני שיא. ובכל זאת, השוק מתנהל עדיין באי־ודאות, שכן הקורונה עוד כאן ולא נראה שתיעלם בקרוב.

המצב הזה משפיע על שוק ההון כולו, וגם על הדרך שבה מתנהלים הכלים היציבים ביותר בו - מכשירי החיסכון לטווח הארוך, כדוגמת קרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות. זה הזמן לברר כיצד מתנהל הכסף הגדול בתקופה של עתיד מעורפל והאם ישנה דרך לצפות מה יהיה מכאן והלאה?

"אני לא חושב שמישהו יכול להגיד איפה נהיה בעוד חצי שנה ולהישמע רציני", מתייחס גיא פישר, מנהל חטיבת ההשקעות בחברת הביטוח מגדל, למצבו של השוק ולאפשרות לחזות קדימה ולספק הערכות כלכליות לעתיד הקרוב. "באשר למה שקורה היום, אני חושב שבאופן כללי הסיכון בשוק ההון נמוך מעט יותר בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה, בגלל דבר פשוט מאוד: התמיכה הממשלתית. התמיכה של הממשלות ושל הבנקים המרכזיים קצת מייצבות את השוק, וכך אנחנו למעשה במצב בטוח הרבה יותר כרגע.

"מצד שני, יש פה 'סיכוני זנב' (סיכונים בעלי סיכויי התממשות נמוכים מאוד) משמעותיים מאוד. יש גם היום סיבות לחשוש מהשקעה בשוק ההון, בעיקר כי המצב הכלכלי טוב פחות משהיה לפני הקורונה. אבל אני אופטימי יחסית, כי אני חושב ששגרת הקורונה הביאה למעין קפיצת מדרגה טכנולוגית וכללית, שמחפה על המצב הכלכלי. כלומר המציאות הקיימת מביאה אותנו למקום טוב יותר, יעיל יותר ונוח יותר".

גיא פישר, מנהל חטיבת השקעות, חברת ביטוח מגדל / צילום: באדיבות מגדל
 גיא פישר, מנהל חטיבת השקעות, חברת ביטוח מגדל / צילום: באדיבות מגדל

הסיכונים שכדאי להכיר

על ההתפתחות הטכנולוגית ועל תרומתה למשק עוד נרחיב בהמשך, אך לפני כן חשוב שכולנו נכיר יותר לעומק את אותם סיכוני זנב שעליהם מדבר פישר - שבוודאי צריכים להילקח בחשבון במכלול שיקולי ההשקעה של הגופים המוסדיים. "סיכוני הזנב יכולים להגיע ממקורות שונים ומסוגים שונים", הוא מסביר: "בראש ובראשונה ישנן ההפגנות - בישראל, בארה"ב ובעוד הרבה מקומות בעולם, קרי חוסר שקט חברתי. האלמנט הזה עוד לא הגיע למצב שהוא בלתי נשלט, אבל הוא בהחלט יכול לייצר רעשים לא נעימים.

פישר מדבר על תהליך נוסף - שינוי הפרדיגמה הכלכלית המוכרת לנו, שמלווה אותנו ב־70 השנים האחרונות. הכוונה היא למשולש של מטבע־אינפלציה־ריבית, שבו השלושה תלויים ומשפיעים זה על זה. "גם הפרדיגמה הזאת יכולה להשתנות, בעיקר בגלל אותה הזרמת כספים מאסיבית יחסית מצד הממשלות לשוק, וגם בעקבות החובות שעולים. זה עלול להוציא את המערכת מאיזון. השילוב בין השינוי הזה לבין ההפגנות, בתוספת המצב הכלכלי הרעוע, יכול לפגוש את כולנו במקומות מפתיעים.

"לכך אפשר להוסיף את מצב שוקי החוב, שהריבית בהם ברמה נמוכה היסטורית, ואת שוקי המניות שנמצאים במחירי שיא. אני לא חושב שהשוק הזה סיים את העליות שלו. רוב הסיכויים שהוא ימשיך בעליות האלה בתקופה הקרובה - בעיקר משום שיש הרבה כסף שנמצא בשווקים, אבל התחום הזה הוא די סגור, כלומר הוא קרוב למחירי השיא שלו לתקופה הקרובה ולמיצוי".

לפרטים על אפשרויות חיסכון פנסיוני במגדל ביטוח הקליקו כאן>>

צריך למצוא חלופה

אם כן, מה כדאי לעשות הלאה? בנקודה הזו מזכיר פישר את אחד האתגרים הגדולים ביותר שאיתם מתמודד עולם ההשקעות כיום: היעדר אלטרנטיבה בתוך השווקים. "אחד הדברים שהכי מפריעים גם למנהלי השקעות וגם לאנשים פרטיים הוא החוסר בחלופות. אנחנו נמצאים בעצם בעולם שאין בו חלופה בטוחה או חלופה מאזנת בטוחה יחסית, וכמשקיעים - גדולים או קטנים - אנו צריכים לחפש לעצמנו אלטרנטיבות כאלו.

"אז כמובן כולם הולכים היום לזהב - חלופה סבירה, אם כי יש לה הסיכונים שלה; מטבעות זרים נחשבים גם הם לאופציה, אך זהו תחום שאינו נגיש מספיק למרבית המשקיעים הישראלים. הדבר היחיד למעשה שנשאר כרגע הוא אגרות חוב - אם כי זו אינה חלופה אטרקטיבית כפי שהייתה בעבר, וגם בה ישנם סיכונים לא מעטים".

"סקטור נוסף שאפשר לקחת בחשבון הוא תחום ההשקעות האלטרנטיביות - החל באשראי ישיר, עובר בנדל"ן, ועד השקעות אלטרנטיביות "אמיתיות" מסוג קרנות גידור, השקעות חברתיות, קרנות השקעה בנדל"ן, הלוואות צרכניות אלטרנטיביות (Peer to peer) וכדומה. בתחום הזה לטעמי אפשר לראות ערך מוסף, ולו בגלל העובדה שהוא טרם הגיע למיצוי".

US בנק בארה"ב, השקעה של מגדל ביטוח. לגוון את הפורטפוליו / צילום: באדיבות מגדל
 US בנק בארה"ב, השקעה של מגדל ביטוח. לגוון את הפורטפוליו / צילום: באדיבות מגדל

שימו לב לחברות הטכנולוגיה

כפי שהוזכר מעלה, אחד התחומים שלהם כדאי להפנות תשומת לב רבה הוא תחום הטכנולוגיה. עניין זה מתבטא היטב בגישה שעל פיה פועלת חטיבת ההשקעות של מגדל בתקופה זו.

"באופן כללי האסטרטגיה שלנו די השתנתה", משתף פישר, "כך שהיום אנחנו שואפים להיות קרובים הרבה יותר לנקודה שבה נוצר הערך". הוא מסביר כי "עד כה נהוג היה להסתכל על בעל הון כמי שמרוויח כסף, וכמי שיכול לייצר יותר ויותר הון, בהיותו בעל הון. מעשית, העולם הזה הולך ומשתנה, והיתרון של בעל ההון היום מתמקד יותר ויותר במקומות שבהם נוצר הערך הראשוני. כל חברת הייטק מצליחה, לדוגמה, החלה כסטארט־אפ וברגע שהיא מתחילה להתקדם ונכנסים המשקיעים, מתחיל להיווצר בה הערך. להיכנס לחברות האלה כשהן כבר שוות שני מיליארד דולר, שלושה או חמישה - זה מאוחר מדי, כי הערך כבר נוצר.

"לכן אנחנו מחפשים להיכנס ולהשקיע משאבים בתחומים משניים יותר, בחברות בשלבים מוקדמים יותר. זו מומחיות שקשה לפתח אותה, מן הסתם, אבל אנחנו מסתכלים יותר ויותר לכיוון הזה כי הערך עדיין אמור להיות שם - בתחום של חברות הטכנולוגיה, החברות הצומחות. נכון, בשל המשבר יכולות להיווצר הזדמנויות גם 'בכלכלה הישנה', בבנקים, בחברות התעופה, אבל אנחנו נוטים מאוד כיום לכלכלה החדשה".

פישר מוסיף כי כרגע ללא ספק קיים מעין "הייפּ" בתחום הטכנולוגיה, אבל בראייה לטווח הרחוק יותר לדבריו החברות האלה הן לא באמת מסוכנות הרבה יותר מחברות גדולות אחרות במשק, בענפים המסורתיים. "הן הופכות להיות הקונצנזוס של הקונצנזוס. אני כן חושש מעט מהטווח הקצר, כפי שציינתי קודם, אז מהבחינה הזו אני זהיר מאוד, אבל אם נסתכל לטווח הרחוק יותר אני לא חושב שהמגמה לגביהן צפויה להשתנות".

בוחנים הזדמנויות בתחומי נדל"ן ותשתיות

חטיבת ההשקעות של מגדל מחזיקה בניסיון רב שנים, היקף הנכסים שנמצא ברשותה מגיע לכ־290 מיליארד שקל וכולל פנסיה, קרנות השתלמות, קופות גמל ועוד. אחד העקרונות החשובים ביותר מבחינת החטיבה הוא החדשנות, ולכן היא מציעה כיום למשקיעיה שילוב בין אפיקים רבים - השקעות בחוב, השקעות בשוק הסחיר והלא סחיר, השקעות אלטרנטיביות ועוד.

פישר מרחיב על האסטרטגיה המובילה את החטיבה בראשותו בימים אלו: "אנחנו כרגע מנהלים את ההשקעות באופן זהיר, אבל עם רמת סיכון מסוימת. אני רואה בזה עניין טקטי בעיקר: לטעמי השוק בכיוון של עליות, ונכסים עם סיכון גבוה יותר הציגו תוצאות טובות למדי. ראינו שהסיכון, כמו שאנחנו תופסים אותו, היה מוצדק.

"בימים אלו אנחנו בוחנים כמה הזדמנויות, וכמובן נמשיך לחפש עוד כאלה. לא עצרנו בזמן הקורונה, נהפוך הוא. אנחנו נכנסים לתחומים חדשים, לדברים שהם קצת בשוליים שאני מאמין שעוד מעט יהיו במרכז של המרכז. זאת מתוך כוונה להכניס איזושהי תשואה פנימית גבוהה יותר לתיק. כדי לייצר פנסיה ראויה לאנשים, חיסכון ארוך טווח עם תשואות ראויות, אנחנו צריכים אפיקים עם צמיחה גבוהה.

"על כן, כאמור, אנחנו פונים יותר ויותר לעולם של חברות הטכנולוגיה, חברות הייטק בהתפתחות, לערוצים חדשים בתחומי הנדל"ן והתשתיות המסורתיים, להשקעה בטק ועוד. לשם העולם הולך".

"כל השקעה שאנו מבצעים לאורך השנים מתחילה תמיד מהבנת הסיכון", מסכם פישר. "מהנקודה הזאת יוצאים לדרך, ומשם - אפשר להמשיך ולהתאים את רמות הסיכון הרלוונטיות באופן אקטיבי. אני חושב שזו הדרך הנכונה לעבוד ולתפקד בשווקים משתנים כל כך כמו השווקים שאנחנו מסתכלים עליהם היום".

לפרטים על אפשרויות חיסכון פנסיוני במגדל ביטוח הקליקו כאן>>

* פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם