סין מגיבה לארה"ב: קוראת לסטנדרט גלובלי לאבטחת מידע

בחודש שעבר פרסם טראמפ תוכנית לחסום מעורבות של חברות סיניות באינטרנט במערב • סין ענתה לו השבוע עם יוזמה משלה. שר החוץ שלה, וואנג יי: "זו תגובה למאמצים 'בריוניים' של מדינה אחרת"

נשיא ארה"ב טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג. / צילום:  רויטרס / JONATHAN ERNST
נשיא ארה"ב טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג. / צילום: רויטרס / JONATHAN ERNST

שר החוץ של סין וואנג יי הכריז השבוע בבייג‘ינג על יוזמה סינית לקביעת סטנדרט גלובלי בכל הנוגע לאבטחת מידע. היוזמה מגיעה בתגובה לתוכנית "הרשת הנקייה" שפרסם ממשל טראמפ בחודש שעבר, הקוראת לחסום את המעורבות של חברות טכנולוגיה סיניות בחלקים גדולים של רשת האינטרנט במערב. בעוד התוכנית האמריקאית מתייחסת ספציפית אך ורק לאיום מסין, היוזמה הסינית החדשה מנסה לקבוע כללים גלובליים מוסכמים לגבי נושאים של אבטחת מידע ברשת, מבלי להזכיר מדינות ספציפיות.

ליוזמת הרשת הנקייה האמריקאית הצטרפו כבר מעל 30 מדינות וטריטוריות, כולל ישראל, וסין כבר החלה לנסות לגייס תמיכה ממדינות ליוזמת הרשת החדשה שלה, כאשר דיפלומטים סינים פנו לממשלות ברחבי העולם בבקשה לתמוך במסמך. עדיין לא ברור האם היתה היענות כלשהי לפניות אלו.

● תראו מי מזהירה מגניבת מידע: סין מטיפה עם גיבנת גדולה מדי | אופיר דור, פרשנות

לא ל"מעקב המוני נגד מדינות"

היוזמה הסינית החדשה בנויה על העיקרון המנחה שסין מקדמת בשנים האחרונות של "ריבונות רשת", לפיו כל מדינה יכולה לנהל את האינטרנט בשטחה לפי כלליה וללא התערבות מצד מדינות אחרות. עיקרון זה יוצא נגד התפיסה של אינטרנט כמרחב גלובלי ללא גבולות הפועל לפי כללים אחידים, שנקבעים בפועל על ידי ארה"ב. גם היוזמה הנוכחית קוראת לממשלות ברחבי העולם לכבד את חוקי האינטרנט של מדינות אחרות. "חוקים גלובליים הנוגעים לאבטחת מידע, צריכים לשקף את הרצונות של כל המדינות ולכבד את האינטרסים של כל הצדדים", אמר וואנג.

וואנג אמר עוד כי ישנם איומים גדלים על אבטחת המידע וקרא למדינות לנהוג באבטחת מידע "באופן אובייקטיבי, מקיף ומבוסס ראיות", ולשמור על רשת אספקה פתוחה, בטוחה ויציבה של טכנולוגיות מידע ושירותים. היוזמה מבקשת ממדינות להתנגד בין השאר "למעקב המוני נגד מדינות אחרות" ולאסור על חברות טכנולוגיה להתקין "דלתות אחוריות במוצרים ושירותים כדי להשיג מידע על משתמשים באופן לא חוקי".

ממשל טראמפ שב והאשים בשנים האחרונות את ענקית התקשורת הסינית וואווי בכך שהיא מכניסה דלתות אחוריות במוצריה שיאפשרו לסין לאסוף מידע באופן לא חוקי בחו"ל. וואווי וסין הכחישו זאת נמרצות ושום ראיות לא פורסמו עד היום, אבל ההאשמות התבססו בין השאר על סעיף בחוק הסיני, לפיו "כל ארגון יתמוך, יסייע וישתף פעולה עם עבודת הביון של המדינה לפי החוק".

סעיף בעייתי בחוק הביטחון הסיני

לפי היוזמה, ממשלות צריכות להתחייב לא לפגוע בתשתית החיונית של מדינות אחרות או לגנוב מהן מידע. ממשלות נדרשות גם לא לכפות על חברות אינטרנט לאחסן מידע המופק בחו"ל בתוך שטחן. סעיף זה לקוח למעשה מתוך חוק ביטחון הרשת הסיני שאושר ב-2016 וחייב חברות זרות לאחסן בתוך סין את כל המידע שלהן על משתמשים מקומיים ולאפשר ביקורות מצד הרשויות. בעקבות כניסת החוק לתוקף, הקימה אפל את הדאטה-סנטרים הראשונים שלה בסין, כדי לאחסן את כל המידע המקומי. חוקים דומים אומצו מאז על ידי שורת מדינות נוספות באסיה, על אף התנגדויות מענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות גוגל ופייסבוק, וכעת סין שואפת להפוך את הנושא לסטנדרט בינלאומי מוסכם.

היוזמה עצמה אינה מזכירה במפורש את ארה"ב או את תוכנית הרשת הנקייה האמריקאית, אבל וואנג עצמו הבהיר כי היא מגיעה בתגובה למאמצי מדינה אחרת, אותם הוא הגדיר "בריוניים". וואנג אמר כי "מדינה מסוימת ממשיכה להטיח האשמות לא מבוססות בשם רשת נקייה ומשתמשת בביטחון כתירוץ לתקוף ארגונים של מדינות אחרות שיש להם יתרון תחרותי".

תוכנית הרשת הנקייה, שארה"ב מנסה לגייס אליה תמיכה בכל רחבי העולם, מגדירה את המפלגה הקומוניסטית השולטת בסין כשחקן זדוני שפועל לפגוע ברשת ובתשתית הטכנולוגית האמריקאית. התוכנית פועלת לחסום את ההתפשטות של חברות ציוד תקשורת, אפליקציות, מפעילי שירותי ענן ואפילו כבלים תת-ימיים סיניים למדינות אחרות. המאבק האמריקאי החל בסנקציות נגד מפעילות תקשורת סיניות כמו וואווי ו-ZTE, אבל מאז התרחב גם לאפליקציות סיניות כמו וויצ‘ט וטיקטוק, שפעולתן צפויה להיאסר בארה"ב. 

עיקרי ההצעה הסינית

● חברות טכנולוגיה לא ינצלו פרצות אבטחה ולא יתקינו כאלה כדי לאסוף מידע חסוי
● חברות אינטרנט יאחסנו מידע על משתמשים מקומיים בתוך מדינתם
● ממשלות לא יפגעו בתשתיות חיוניות של מדינות אחרות או יגנבו מידע
● מדינות יתנגדו למעקב המוני נגד מדינות אחרות