פרויקטור הקורונה: "האחריות על הטיפול בקורונה היא של ממשלת ישראל. אני מתווה את הדרך"

"יש אזרחים שתולים בי תקוות, בי ובממשלה" אמר גמזו היום והוסיף "לא פשוט לי, אבל אני ניצב מול אזרחי המדינה, נותן את דעתי והמלצתי ומשכנע את הממשלה, הרבה פעמים בעיקשות רבה" • על החיכוך עם הדרך הפוליטי: "חפשו את הגיבוי, ולא את חוסר הגיבוי, עם כל המגבלות"

פרופ' רוני גמזו צילום: איל יצהר
פרופ' רוני גמזו צילום: איל יצהר

פרופ' רוני גמזו דחה את הטענה כי לאור הקשיים מול הדרג הפוליטי עליו להניח את המפתחות ולהתפטר מתפקידו כפרויקטור הקורונה, ואמר היום (ג'): "האחריות על הטיפול בקורונה היא של ממשלת ישראל. אני הצטרפתי כדי לסייע ולהתוות דרך. הדרך שלי, בדרך כלל, בנוגע לזה שאפשר לנהל את הקורונה תוך כדי מגבלות, התקבלה. הרמזור הוא כלי חשוב, ובסוף הוא התקבל עם כל המורכבות שלו. על הדבר הזה לא מתפטרים, אירוע הקורונה הוא מורכב. יש אזרחים שתולים בי תקוות, בי ובממשלה. לא פשוט לי, אבל אני ניצב מול אזרחי המדינה, נותן את דעתי והמלצתי ומשכנע את הממשלה, הרבה פעמים בעיקשות רבה".

עוד הוסיף גמזו כי השרים על פי רוב קשובים לעצותיו, וכי השבוע נכנס לתוקף מודל הרמזור למרות מורכבותו הרבה. "בנוסף לרמזור ביקשתי מגבלות שכללו סגר, עוצרים ליליים וסגירת מערכת החינוך. לא כל ההמלצות התקבלו. בניהול המשבר מעורבים גם שיקולים של רגישות חברתית. אני מכבד את העובדה ששרי הממשלה שמעו את עצתי, ושינו חלק מהעצות שנתתי. זה בסדר, שאף אחד לא יגיד שאין גיבוי. שקלו המלצות מקצועיות, שמעו את ראשי הערים. אני יכול להבין את הכעסים. חפשו את הגיבוי, ולא את חוסר הגיבוי, עם כל המגבלות".

לאחר שהבוקר אישר קבינט השרים לאזורים מוגבלים הטלת סגר לילי על 40 מוקדי תחלואה ברחבי הארץ, אמר גמזו: "רציתי סט של מגבלות, חלק התקבלו, צריך להתקדם הלאה וליצור ירידה בתחלואה, לא פיצול. יש ערים בעולם שבהן סגר לילי הצליח. אם זה לבד, זה לא עוזר, אבל יש עוד מגבלות. אין לי ספק שזה יכול לעבוד".

גמזו ביקש לפנות לתושבי הערים האדומות ואמר: "זה יום לא פשוט למאות אלפי תושבים בישראל, כשהיום אנחנו מתחילים בעוצר לילי. אני מתנצל בפני כל הערים שנמצאות תחת מגבלות. אני מתנצל בפני התושבים והעסקים. הקורונה מחייבת אותנו לצעדים לא נעימים, הכל כדי לשמור על הבריאות. כל אדם צריך לחשוב היטב: ישראל היא מדינה אחת. אנחנו מנסים לעזור לערים האדומות להפחית את התחלואה, אבל נדרשת ערבות הדדית של כל התושבים".

לאחר שהתברר כי אתמול אומתו ברחבי ישראל יותר מ-3000 נשאי קורונה חדשים, אמר גמזו: "אנחנו בודקים הרבה, ומוצאים הרבה מאומתים. אני קורא לאזרחי ישראל להמשיך ללכת להיבדק". בפתח חגי תשרי, גמזו הבהיר כי לאור תמונת התחלואה, יתכנס הקבינט ביום ה' לשם קבלת החלטות. "זוהי תקופה עם הרבה חשיבות דתית והרגלים תרבותיים של מדינת ישראל. אני חייב לכוון ולהמליץ נכון בתקופה הזו. זו נקודת זמן שבה מתכנסים, אוכלים, וזה יכול להוביל להגדלת התחלואה. ביום חמישי בעוד יומיים אני צריך לעמוד מול שרי הקבינט ולומר להם מה המתווה הנכון לחגי תשרי".

כחצי שנה לאחר פרוץ המשבר, אין בישראל מערך המתפקד באופן מלא לקטיעת שרשראות הדבקה. מערך שכזה, שמצוי כרגע בשלבי הקמה, יושלם רק במהלך נובמבר. על כך, גמזו הסביר כי "המערך שמוקם כעת במדינת ישראל, יהיה הטוב בעולם. כרגע הוא מהטובים בעולם, אבל הוא לא שלם. כושר הקטיעה שלו נבנה בצורה הדרגתית. זה דורש להגיב מהר, לדגום מהר, לחבר את הליכי התשובה לבסיס נתונים, לאתר את המגעים בשיתוף פעולה של האזרחים. זה מאוד מורכב, לא לוקח יום אחד לבנות את זה. לשלוט במספרים בהיקף התחלואה הנוכחי, זה צל"ש. צה"ל עושה את זה טוב ומשקיע את כל היכולות בנושא. זה לוקח זמן. אין מדינה בעולם שתגיע לרמה שלנו, אני מבטיח לכם".